Okej, nytt år nya tag. Först på schemat står att få ihop motorn efter höstens ventilhaveri.
Det som ska göras är:
* Brons-styrningar
* Frästa ventilsäten
* Ferrea Competition Plus ventiler (rostfria insugsventiler, "super alloy" avgas)
* Ferrea knaster
* BC titan retainers och ventilfjädrar
* Shimslösa lyftare
* GSC S1 gen3 kammar (268 graders, 10.5/10.2 lyft)
* HKS kamrem och justerbara drev

Ferrea ventiler. Riktigt fin finish på dessa.

BC titanretainer och ferrea knaster. Knastren känns mer exakta i dimensionerna är toyotas.

GSC kammarna. Lite roligare än de gen3 3s-ge kammarna som jag hade tidigare. Tog evigheter att få hem, så om någon funderar på dessa: Beställ i tid...

Bolt-on: nä... Fick fila ut lite för att kammarna skulle gå runt. Och det här är ändå "bara" S1 kammarna. S2 är riktigt brutala...
De gulaktiga bronsstyrningarna (ett måste med rostfria ventiler) syns lite där nere med.

Alla ventiler monterade. De små röda siffrorna som knappt syns är från kontoll av frigång för ventilerna. Med BC-fjädrarna var det några millimeter till godo. Men HKS-fjädrarna var ett par mm högre än BC vid max ihoptryckning. Redan med S1 kammarna skulle det kännas lite tajt med HKS här. Värt att notera är också att BC fjärdarna är tokhårda... För och nackdelar...

Toppen är renare än något jag har i köket
Nu ska jag beställa lyftare på toyota i veckan. Sen väntar jag på kamrem och drev för att kunna skruva ihop det igen...