Stämmer detta? Kan någon komma med lite tipsBauer669 skrev:Pumpen ska väl gå att schimsa för ett högre flöde/tryck. om jag inte är ute och cyklar

Stämmer detta? Kan någon komma med lite tipsBauer669 skrev:Pumpen ska väl gå att schimsa för ett högre flöde/tryck. om jag inte är ute och cyklar
Jo då jag är del ägare ska jag kolla upp allt åt dig??scape_2_paradise skrev:Tyvär, så har dom ju inte det![]()
Dom har ju ingen remspännare.
Verkar även bara gå att köpa en komplett sats packningar.
Dom tar 2.700 kr för hela satsen. Kanske inte är så dyrt ändå?
Nej.scape_2_paradise skrev:Stämmer detta? Kan någon komma med lite tipsBauer669 skrev:Pumpen ska väl gå att schimsa för ett högre flöde/tryck. om jag inte är ute och cyklar
Tack för svaretbehr skrev:Nej.scape_2_paradise skrev:Stämmer detta? Kan någon komma med lite tipsBauer669 skrev:Pumpen ska väl gå att schimsa för ett högre flöde/tryck. om jag inte är ute och cyklar
Genom att shimsa oljepumpens regulator ökar man det högsta trycket pumpen kan ge. Flödet påverkas inte.
Oljetrycksregulatorn öppnar i princip bara när oljan är kall och trögflytande och begränsar då trycket så det inte blir skadligt högt. Vid normal drift sticker den lättflytande oljan ut så lätt genom lager osv att det verkliga oljetrycket begränsas av pumpens flöde och inte av regulatorns maxtryck. Shimsningen påverkar inte trycket när det behövs som mest, vid varm motor och högt varvtal. För att öka oljetrycket vid i dessa lägen behövs en pump som levererar mer flöde med.
En oljepump från 5s-fe senare än 1997 passar bolt-on och ger lite mer flöde. Det är antagligen denna pump som ATS säljer.
behr skrev:5SFE i Camry ja. Toyota fixar det med bara nummret.
Jag har inte själv beställt en sådan pump så jag kan inte garantera att det är rätt...
Den blir ganska hyggligt tung att styra utan servo. I 50+ km/h är det rätt ok, man får vara lite bestämd med vartåt man vill åka bara.
Ju långsammare man kör ju jobbigare blir det. Att parkera kräver betydande muskelansträngningar
För att flytta bak generatorn behöver du ett generatorfäste och en remskiva från en MR2a. Det behövs sannolikt även remhjulet på generatorn (alternativt hela generatorn) från MR2an. (MR2an har en smalare generatorrem)
Generatorfästet kräver ganska mycket massage med vinkelslip för att passa över växellådefästet som sitter där bak med...
Servopumpen måste väck med (är elektrisk pump på mr2).
De blir nog sura på besiktningen om du tar bort ABSen...