Byte Klossar och skivor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
linkaz
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 20:57:13
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Röbäck
Land (Country): Sverige

Byte Klossar och skivor

Inlägg av linkaz »

Hej!

Har en Avensis -05 och ska byta både skivor och klossar tänkte höra om det finns någon som har bra bilder i geomskärning för detta. Är lite osäker hur man gör på Toyota då jag pillat med Volvo och Mercedes mest.

Jag är lite osäker om Oket har klart sig då klossen har "lossnat" från okets övre del och glidit ner halva klossen ligger bakom oket och andra halvan ligger synligt mot skivan. Någon som har en teori om det klarat sig eller inte?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byte Klossar och skivor

Inlägg av PierreW »

linkaz skrev:Hej!

Har en Avensis -05 och ska byta både skivor och klossar tänkte höra om det finns någon som har bra bilder i geomskärning för detta. Är lite osäker hur man gör på Toyota då jag pillat med Volvo och Mercedes mest.

Jag är lite osäker om Oket har klart sig då klossen har "lossnat" från okets övre del och glidit ner halva klossen ligger bakom oket och andra halvan ligger synligt mot skivan. Någon som har en teori om det klarat sig eller inte?
Hej.
3 skruv behöver lossas för att byta skivor och belägg. Nedre skruven som håller Oket 13mm, sen viker du hela oket uppåt o drar ur Oket inåt med övre glidpinnen o allt, och dom 2 som håller Ok-bygeln 17mm.

Angående de andra om de klarat sig eller inte är ju ingen idé att spekulera i nu, de syns ju när du tar isär.

Behöver du en instruktionsanvisning till detta jobb så kanske du ska lämna bilen på verkstad om du är såpass osäker, det är ändå en av bilens största säkerhets grejer man skruvar med här ;)

Finns så mycket bestämmelser om allt nu för tiden men inget om att greja med bromsar på sin egen bil. Man får ju knappt byta glödlampa på dasset hemma utan att gå en kurs först. :roll:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Byte Klossar och skivor

Inlägg av Milkshaken »

jag har aldrig varit med om någon lättare bromskonstruktion än dom som finns på Avensis och Lexus... Helt otroligt smidiga....
Och jag håller med toyotamekaren att om du inte klarar detta så ska du lämna in bilen till proffs...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar