Kärvande bakbromsar..

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tubrik
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1987
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sverige
Ort: Bollnäs

Kärvande bakbromsar..

Inlägg av tubrik »

Hej.. någon som har tips på att få lös lite kärvande bromsar plus backar.. :) Bara riva å vara glad eller hur ska ja bete mig?
"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Kärvande bakbromsar..

Inlägg av Milkshaken »

Ja jag brukar riva bort allt, och rengöra, stålborste, tryckluft och kopparpasta är det som gäller..
Passa på att byta backar också om det behövs...

Jag har aldrig sett en så lättmekad bromskonstruktion som Toyotas. Hade samma på min Lexus LS400... tog ca, 20 min att plocka av ett hjul, rengöra ordentligt, montera nya backar, och montera på däcket igen.... Däcken skedde med vanligt hjulkors... Helt utan sprintar, låssprintar och annat tjafs... Helt ok faktiskt...:)
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kärvande bakbromsar..

Inlägg av cheetah1 »

Milkshaken skrev:Ja jag brukar riva bort allt, och rengöra, stålborste, tryckluft och kopparpasta är det som gäller..
Passa på att byta backar också om det behövs...

Jag har aldrig sett en så lättmekad bromskonstruktion som Toyotas. Hade samma på min Lexus LS400... tog ca, 20 min att plocka av ett hjul, rengöra ordentligt, montera nya backar, och montera på däcket igen.... Däcken skedde med vanligt hjulkors... Helt utan sprintar, låssprintar och annat tjafs... Helt ok faktiskt...:)
Ända tills man ska ta isär navet, som lagren sitter i...

Till trådskaparen: Om trumman är så sliten att backarna inte kommer ut så sitter det ett justerhjul på en axel mellan de båda backarna som man får justera in. Detta görs genom att ställa ett hål i skivan "klockan 6" och sticka in ett verktyg och skruva hjulet uppåt eller neråt.

Generellt så funkar det iaf så, på din exakta modell kanske det avviker något.
tubrik
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1987
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sverige
Ort: Bollnäs

Re: Kärvande bakbromsar..

Inlägg av tubrik »

Okej. jo. för de låser sig när man ska iväg på handbromsen känns de som. Då man backar så löper de fritt. Så de blir nog byta ut dom ev.. För de skramlar så.

Jo tack för infon.. :) Välbehövlig. ÄR de samma konstruktion som GT-four eller skiljer det? För ja hitta nån manual för enbart gt-4an..
Så ja kolla på den lite så såg de rätt simpelt ut.
"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
Skriv svar