Starlet som ta litern i stan, kan detta vara rimligt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Starlet som ta litern i stan, kan detta vara rimligt?

Inlägg av cheetah1 »

Nizzehult skrev:
cheetah1 skrev:Vattenpumpen kanske. Kommer den inte upp i temp ligger ju choken och fettar in soppa.

När du har ordnat tempproblemet tycker jag att du tar den till en verkstad och får den injusterad med rätt utrustning. Sen ska du se att den går som den ska.
???? Vattenpumpen??
Den som är någorlunda insatt i motorer vet vattenpumpens funktion: pumpa runt kylvatten i motorn. Det är en okomplicerad mekanisk skovelpump som drivs av en rem. Antingen funkar den - eller så är den glapp och läcker (eller tjuter) - men den funkar fortfarande. Så den går bort i felsökningen.
Däremot köper jag att choken matar soppa om motorn är kall så det kan nog bidra rätt mycket till problemet, men varför får jag då inte upp tempen??

När jag köpte bilen så kom den precis från en verkstad som "hade justerat in den med rätt utrustning". Tomgången saknades när bilen var kall och co-halten låg på 0.1% (har ingen kat). Ska ligga på 3-4%. Så jag har inget förtroende för verkstäder! Dessutom skulle ett sådant besök kosta mera än vad bilen är värd.
Beroende på hur tempsensorn sitter, var choken känner av tempen på kylvattnet (slangarna till värmepaketet väl), med mera, så kan du få dina symptom om du har lågt flöde på kylarvätskan. Med andra ord, motorn blir varm, men tempsensorn känner inte av det, för vattnet kommer inte dit. Samtidigt får du ingen värme i kupén för vattnet kommer inte dit heller, och inte heller till bimetallfjädern i choken.

Men jag vet inte, jag kan ju inget om motorer, utbildad flygtekniker som jag är.. :roll:
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Inlägg av Nizzehult »

Ja, det är Check på samtliga punkter.
√ Kylaren är täckt. Gjorde ingen större skillnad konstigt nog.
√ Lufttrycket kollades senast i förra veckan.
√ Bilen rullar lätt och kan utan vidare knuffas för hand även då den har stått i -20.
√ Den besiktades rätt nyligen och inga anm på bromsar eller lager (som jag f ö gick igenom just före bes).
√ Handbromsen är OK
√ Luftfiltret kunde vara fräschare men jag har blåst ur det så gott det går.

Men: kan man alltså enbart med de justerskruvar som finns på förgasaren ställa in en så felaktig blandning att bilen verkar gå bra men egentligen får åt h-e för mycket soppa?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

cheetah1 skrev: Beroende på hur tempsensorn sitter, var choken känner av tempen på kylvattnet (slangarna till värmepaketet väl), med mera, så kan du få dina symptom om du har lågt flöde på kylarvätskan. Med andra ord, motorn blir varm, men tempsensorn känner inte av det, för vattnet kommer inte dit. Samtidigt får du ingen värme i kupén för vattnet kommer inte dit heller, och inte heller till bimetallfjädern i choken.
Men jag vet inte, jag kan ju inget om motorer, utbildad flygtekniker som jag är.. :roll:
Jag är ingen utbildad mekaniker...däremot har jag haft ett 40-tal bilar under 30 år och alltid skruvat själv.
Har man får lågt flöde på kylarvätskan så kokar den förr eller senare - även om det är rätt kallt ute. Kan inträffa om det t ex är tätt i kylaren eller i nån slang. Sensorn till choken sitter givetvis inte på slagarna till värmepaketet eftersom man rent teoretiskt kan stänga detta flöde helt med reglaget i kupén och då skulle den aldrig bli varm.
Den sitter mellan vattenpumpen och termostathuset.
Det är riktigt att kylningen både bestäms av flödet, trycket och volymen och falerar någon av dessa så får man felaktig eller ingen kylning och det är också korrekt att dålig värme i kupén borde betyda dålig värme i motsvarande slang som förser choken med mätdata men värmen är ju inte noll och obefintlig utan bara lite väl sval. Den drar ju också mycket när det är 0-gradigt och då är det inga problem att få upp temp på både motor och inne i kupén.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping

Inlägg av tobo »

Det låter som att det är något fel på förgasare/choke tycker jag.
Prova att kontakta signatur "Starlan1" http://www.toyotaclubsweden.com/memberl ... ofile&u=82
Jag har köpt verkstadsmanualer till min Model-F av honom, och han verkar väldigt haj på äldre Toyotor, särskilt Starlet som han verkar ha flera stycken av. Kanske har han original verkstadsmanual till din Starlet, som du kan få kopia av vad gäller kontroll/inställning av förgasaren/choken. :)
Ett annat alternativ skulle kunna vara att leta upp en likadan förgasare (med choke) på skrot och testa att bara skifta den rakt av, och se om allt rättar till sig.
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping

Inlägg av tobo »

Har du kommit någon vart?
;)
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

tobo skrev:Har du kommit någon vart?
;)
Nä, jag åkte på att byte vattenpump på Corollan så det har inte funnits tid till Starleten.
Men om "Starlan1" läser detta så får han gärna PM'a mig.

Jag är intresserad av att veta hur choken fungerar och hur man justerar den. Detta är alltså ingen vanlig fallförgasare utan en trottelförgasare där en FET trottel löper i sidled. Påminner om en SU-förgasare som Volvo B18-20 m fl hade. Slangar till förbannelse har den iaf, trots avsaknad av "riktig" avgasrening och kat.

Men det måste väl finnas fler Starletägare här? Som väl kan berätta om deras bränsleförbrukning. En bekants bekant har en Starlet och han är dessutom bilmekaniker, han trivs med bilen som stadsbil men fattar heller inte hur hans (också) kan dra så mycket bränsle....är det bara så eller finns det snåla Starlet?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
te_wik
Bilmodell: Toyota Starlet S 12V
Årsmodell: 1986

Inlägg av te_wik »

Nizzehult skrev:
tobo skrev:Har du kommit någon vart?
;)
Nä, jag åkte på att byte vattenpump på Corollan så det har inte funnits tid till Starleten.
Men om "Starlan1" läser detta så får han gärna PM'a mig.

Jag är intresserad av att veta hur choken fungerar och hur man justerar den. Detta är alltså ingen vanlig fallförgasare utan en trottelförgasare där en FET trottel löper i sidled. Påminner om en SU-förgasare som Volvo B18-20 m fl hade. Slangar till förbannelse har den iaf, trots avsaknad av "riktig" avgasrening och kat.

Men det måste väl finnas fler Starletägare här? Som väl kan berätta om deras bränsleförbrukning. En bekants bekant har en Starlet och han är dessutom bilmekaniker, han trivs med bilen som stadsbil men fattar heller inte hur hans (också) kan dra så mycket bränsle....är det bara så eller finns det snåla Starlet?

Tjenare!
Hur gick det för dig? Fick du någon ordning på förgasaren?

Jag har nämligen köpt en Starlet S 12V med 2E-L motorn. Även den har denna struliga förgasare som har ett ormbo av vakumslangar runtom sig.

Den har lite av samma symptom. Har nu inte kört mer än 5-6 mil med den men tycker tankmätaren har rört på sig oerhört mycket, ca 1/4 tank vilket är kring 10l om man går enligt mätaren.

Men det värsta är att den går riktigt dåligt när den är kall. Man får igång den men den måste stå på tomgång flera minuter innan man kan köra iväg, minsta lilla rörelse på gaspedalen och motorn vill dö. Samt kan den vara lite småryckig och sakna kraft emellanåt även vid varm motor.

Åtgärder som jag gjort?
# Synat alla vakumslangar efter synliga fel, bytt ut dom som såg dåliga ut.
# Sprayat med startgas utan att hitta något läckage
# Kollat tänddelar

Jag tror inte det är fel på förgasaren i sig, förra ägaren hade bytt den komplett med automatchooken utan att det löst problemet. Så felet lär sitta någonstans runtom.

Men var?

Mvh Tommy
Bilagor
8236842061.jpg
8236842061.jpg (30.89 KiB) Visad 3771 gånger
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Själv har jag sålt bilen så den har blivit ett NAP (Någon Annans Problem).
Har en schysst vä framskärm över om någon är intresserad (vit).
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
te_wik
Bilmodell: Toyota Starlet S 12V
Årsmodell: 1986

Inlägg av te_wik »

Okay.

Jag har beställt en annan förgasare nu så får se ifall den börjar gå bättre.

Mvh Tommy
CHEMAS
Bilmodell: STARLET
Årsmodell: 1987
PostOrt: OHAMN

Inlägg av CHEMAS »

Har ni löst problemet? Min starlet drar 0,9 l/m. Kanske 0,8 om jag är riktigt lätt på gasen. Kollade slangarna runt förgasaren och dom är hela. Om jag drar ur säkringen till kylarfläkten så att bilen blir riktigt varm så startar den aslätt, precis som att choken är i när den har "normal" temp. Hur fungerar choken? Går den att ställa "ner"? Är det någon bimetallgivare som styr den och isf. Vart sitter den?
Skriv svar