Hjälp. motorljud.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Hjälp. motorljud.

Inlägg av serverfel »

Hej igen. Jag hade lagt in en post i forumet tidigare. Och det gällde alltså mitt motorljud på vvti-motorn.

Jag fick många jättebra svar, om att det kunde vara insuget, eller plastkåpan på motorn.

Men jag vet inte om det verkligen är det. Jag skall försöka förklara ingående hur det låter och funkar, och sen vill jag veta om någon annan med 1,6 motorn har samma problem, eller om det verkligen är ett prolem. Jag har haft 2 bilar innan denna, och alla bilar har ju sina egenheter, men detta låter knäååt.

Motorn låter ganska basig och dov, vilket inte är jobbigt. OCh det är helt ok upp till 3000 varv, men sen är det som om motorn låter plågad. Och saken är att jag inte tror det är så när jag står still utan när jag är i motorvägsfart. Det är mellan 90-110. ungifär. Kör jag olagligt fort. 130 typ så jämnar det lixom ut sig.

Det är så kraftigt att det vibrerar en del i gaspedalen.

Innan var det någon som inte kunde se vilken bil jag hade. En corolla kombi 1,6 vvti. 02.

Snälla berätta om era erfarenheter, och era bilar.

Jag vill inte byta bil. Är detta normalt så nöjer jag mig. Men man vill inte tro att något håller på att rasa.

Tack som fasen för ett bra forum!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av PierreW »

Jag ska gå rakt på sak, har du kollat upp sakerna vi tipsade om och uteslutit dessa?

Bilar lagar sig inte själva, kan du inget själv lämna till verkstad. Enda sättet att bli av med problemet är att börja nånstans. Exempelvis att åka till en Toyotaverkstad och säga att du har oljud, min gissning blir att dom drar i 2 skruvar i insuget till att börja med. Det tar max 10minuter att få det gjort. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av KACE80 »

Min förklaring till det hela är att du är precis som mig "serverfel" att du TROR att det är nåt fel men i själva verket
så är det nog ingen fara alls....
Jag brukar säga lite skämtsamt att jag är både en stark hypokondriker på både mig själv och mina 2 bilar då jag ALLTID tror att
det är allvarliga fel på dessa å mig själv :) !
Så troligtvis så är det nog ingen större fara alls utan du är bara som mig ( å många andra också för den delen ) oroliga ofta helt i
onödan :lol: .
Hoppas jag då har rätt ;) !
Ante.
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av serverfel »

KACE80 skrev:Min förklaring till det hela är att du är precis som mig "serverfel" att du TROR att det är nåt fel men i själva verket
så är det nog ingen fara alls....
Jag brukar säga lite skämtsamt att jag är både en stark hypokondriker på både mig själv och mina 2 bilar då jag ALLTID tror att
det är allvarliga fel på dessa å mig själv :) !
Så troligtvis så är det nog ingen större fara alls utan du är bara som mig ( å många andra också för den delen ) oroliga ofta helt i
onödan :lol: .
Hoppas jag då har rätt ;) !
Ante.
Jag hoppas åsså du har rätt, även om det är läskigt att man är bil-hypokondriker! haha. men du kanske har rätt.

skall ng köra till verkstaden o få det kollat som det sades innan. får fråga min arbetskollega om jag får köra hennes bil o sse skilldnaden om någon. samma årsmodell.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av Neblade »

Jag skulle vilja säga att om du har en magkänsla att något kan vara riktigt fel, oavsett om det handlar om bil eller sig själv (ang. hypokondri ;) ) så anser jag att det dax att kolla upp det! Om inte annat får du en bekräftelse att allt är som det ska. :D
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av PartyBoy »

Låter som insuget när du beskriver! 2 skruvar är ju en billig reparation jämfört när vi tidigare bytte hela insugen! Ett otrevligt oljud som är lättlöst. Men som du tidigare fått höra, åk till verkstad och få det bekräftat så det inte är något allvarligare ;)
---------------------------
Toyota Mek
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av Milkshaken »

det är ju buslätt att kolla själv om det är insuget..

Spraya med startgas runt insugsröret, då hörde du om motorn ändrar tonläge och kanske rent av rusar lite.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av PierreW »

Milkshaken skrev:det är ju buslätt att kolla själv om det är insuget..

Spraya med startgas runt insugsröret, då hörde du om motorn ändrar tonläge och kanske rent av rusar lite.

Nu är det ju inte en läcka i insuget det handlar om utan en plastbit inuti insuget som vibrerar och skapar ett oljud ;)
Det är den man fäster genom att dra i 2 skruv på en viss plats som finns angivet i en beskrivning från Toyota.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp. motorljud.

Inlägg av Milkshaken »

Ahh. ok,....
Alltid lär man sig nåt nytt...:)
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar