Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
robertcop
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: Saltsjö-Boo
Land (Country): sverige

Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av robertcop »

Besiktigade Min Celica st182 i November och fick 4 tvåor på följande:

CO-halt tomgåmg, för hög.
CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
Lambda värde förhöjd tomgång, felaktig.
HC-halt tomgång, för hög.

Med dessa miljökontrollvärden (gränsvärde inom parantes)
CO 3,7 (0,5)
CO 2500 6,2 (0,3)
HC 372 (100)
LAMBDA 0,91 (0,97-1,03)

Vid denna besiktning så kördes bilen från hemmet till stationen ca 1 kilometer bort bilen hann alltså inte bli varm.

Åtgärder som gjordes var Service (tändstiftsbyte, olje och oljefilterbyte) Tankade i fyllde i 5L E85 till ca 20 liter 95 oktan bensin. Samt att bilen varmkördes ordentligt.

Bilen besiktades idag (12/4) och fick lite lägre men inte tillräckligt bra värden.

CO 1,4
CO 2500 5,1
HC 279
LAMBDA 0,85 (sämre än innan)

Vad kan behöva göras?

Kan det vara så att Katten är dålig? Eller behöver jag sätta i original luftbox så att man kan koppla in givaren?
Problemet där är att det satt ett sportluftsfilter när jag köpte bilen och jag fick inte med någon original luftbox.
Fungerar luftbox från någon annan årsmodell av Celica eller rentutav luftbox från någon annan toyotamodell?

Någon i Stockholmsområdet som har lust att låna ut sin box tillfälligt? :)

Hoppas att min osammanhängande text gick att förstå.

// Robert
Senast redigerad av robertcop den tis 13 apr 2010, 16:34:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av Roger »

Om du nu med det öppna luftfiltret inte har tempgivaren inkopplad så är det inte så konstigt att den inte går som den ska. Man brukar väl sätta den tempgivaren i slangen mellan luftfiltret och insuget även då man monterar öppna filter? Så var det monterat på min mr2:a när jag köpte den med öppet filter.
PartyBoy
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Inlägg av PartyBoy »

Det sitter ingen tempgivare där utan en luftmassemätare/luftmängdmätare. Denna mäter mängden luft som motorn konsumerar. I luftmängdsmätaren sitter en eller flera platina trådar som värms upp elektriskt, och sedan kyls ned av luftströmmen. Beroende på hur mycket tråden/trådarna kyls & hur mycket elektrisk spänning som krävs för att trådarna ska hålla en konstant tempratur, får bilens motorstyrdon (ECU) en signal om hur mycket luft bilen tar in i motorn. Därefter beräknar bilens motorstyrdon hur mycket bränsle som skall sprutas in i motorn i förhållande till mängden luft. Om den nu är borttagen så kan du ju själv räkna ut följderna!
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
robertcop

Inlägg av robertcop »

Tack för svaren grabbar!

Upprepar min fråga:

Fungerar luftburk från annan celica/toyotamodell?
Kollade på en Carina idag och tyckte att kontakten till luftburken såg ut att passa/vara likadann.

Letat runt lite och jag gissar att lambdan kan vara kass med tanke på de dåliga värdena, kan det vara så?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

PartyBoy skrev:Det sitter ingen tempgivare där utan en luftmassemätare/luftmängdmätare. Denna mäter mängden luft som motorn konsumerar. I luftmängdsmätaren sitter en eller flera platina trådar som värms upp elektriskt, och sedan kyls ned av luftströmmen. Beroende på hur mycket tråden/trådarna kyls & hur mycket elektrisk spänning som krävs för att trådarna ska hålla en konstant tempratur, får bilens motorstyrdon (ECU) en signal om hur mycket luft bilen tar in i motorn. Därefter beräknar bilens motorstyrdon hur mycket bränsle som skall sprutas in i motorn i förhållande till mängden luft. Om den nu är borttagen så kan du ju själv räkna ut följderna!

Det är väl MAPsensor på en 162a? Samma princip som på 4/7 A-FE motorerna, en tempgivare i insugslangen och en MAP sensor i insuget?. Ifall inte så är det luftmängdmätare.

Sen är det skillnad på en Luftmassemätare och en Luftmängdmätare. 2 HELT olika konstruktioner ;)
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Tobbera
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden

Inlägg av Tobbera »

Fpr du rätt på lambdavärdet så kommer nog de andra värdena av sig själv. Din bil går tokfett. Bränsleekonomin vill jag inte tänka på.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Cyrix
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Cyrix »

Kollat felkoder?
Bilen får alldeles för mkt soppa, kan vara tex lambdasonden som är dålig, men det borde du få en felkod på.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

robertcop skrev:Eller behöver jag sätta i original luftbox så att man kan koppla in givaren?

// Robert
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Cyrix
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Cyrix »

PierreW skrev:
robertcop skrev:Eller behöver jag sätta i original luftbox så att man kan koppla in givaren?

// Robert
ST162 har väl ingen tempgivare vid luftfiltret?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
robertcop

Inlägg av robertcop »

Fick tag på en givare från en Carina som passade, kommer den att fungera på min?
gjorde ett hål i slangen mellan filtret och insuget och tryckte in givaren där, fungerar denna princip på samma sätt som den är inkopplad original?

BTW jag har en 182a skrev fel i första inlägget.
Skriv svar