Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av PartyBoy »

I vilket fall som helst så VAD faan som än ska sitta där så finns det en mening med att de satte dit den! Sen om det är masse/mängd el mapsensor spelar ju egentligen ingen roll eftersom att den ändå saknas... Det skruvas allt för lite i gamla bilar och motorer för att komma ihåg exakt vilken som har vad. Sen om det är felet är ju en annan sak. En sak är ju iaf säkert, att den går fett
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av PierreW »

Haha va är du tjurig för? Läs alla inläggen innan du postar. ;)

Men om tempgivaren sitter i insugsslangen eller hänger brevid ska egentligen inte spela nån större roll så länge den är inkopplad. Men är kontakten ur så är det ju en pretty good idea att koppla in den.

EDIT: FAKTA om varför din bil går skit.

Från Wiki:

"Mängden syre kan variera med dels av atmosfärstrycket och dels den öppningsvinkel som gasspjället har. För att veta hur stor mängd syre som finns i insugningsröret, krävs två mätvärden:

* Det absoluta trycket (MAP) i insugningsröret, ej atmosfärstrycket utanför. Mängden syre är enligt allmänna gaslagen proportionellt mot det absoluta trycket.
* Den absoluta temperaturen (IAT), som den inkommande luften har. Mängden syre i luften är enligt samma gaslag omvänt proportionell mot absoluta temperaturen. Ju lägre temperatur desto högre är densiteten av syre."

Kort sagt, Styrboxen kan inte göra sitt jobb om den inte får något temperaturvärde att jobba med.

Så din motor går på de så kallade Limp-Home värdena som finns förprogrammerade i ECU:n, och dessa värden är oftast ganska fett inställda då tändning osv inte kan justeras gentemot spikningar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av Cyrix »

Jag tror nog att det kommer funka bra med tempgivaren inkopplad.
ST162 har LMM och ST182 har Map.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av KACE80 »

Hur har det gått för dig "Robertcop"?
Jag har själv startat en tråd igår som handlar om mycket liknande besiktningsproblem som du tycks ha :cry: ....
Men dina värden är konstigt nog ÄNNU HÖGRE men men det har byts otaliga grejer redan på min MR2:a turbo men dessvärre inget framsteg än :evil: !

Så jag är mycket nyfiken på hur det gick för dig?
Får ju hoppas på bättre än hur det just nu går för mig..
Ante
Honke
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 11:53:36
Bilmodell: Mr2 Gt-i
Årsmodell: 1991
PostOrt: 87194
Land (Country): Sverige

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av Honke »

jag vill veta hur det gick!!

för jag har fåt avgasvärden som är rent åt H-VETE.

har byt katalysatorn till en helt ny som jag beställde på internet. men det vart inge bättre

fick dom här värderna då jag byte katalysator.

Co 5,3(0,5)
Co2500 9,9 (0,3)
Hc 377 (100)
Lambda 0,73 (0,97-1,03)

fick dom här värderna då jag inte hade byt katalysator


Co 0,0(0,5)
Co2500 9,1 (0,3)
Hc 028 (100)
Lambda 0,75 (0,97-1,03)
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av Caniz »

Nu får vi reda ut det här... På st182 finns absolut inte någon LMM. Där sitter endast en insugntempgivare (original i luftburken, när du har fimpat orginalluftburken går det bra att sätta in den vart som i röret/slangen mellan luftfilter och spjällhuset.

Sen tror jag inte att det är den som är problemet utan snarare lambdasond. Klassiska symptom på defekt lambda. Hade dessutom samma problem på min och hann byta både det ena och det andra (bland annat katalysator) innan jag fick rätt på det, och då var det till slut lambdan som hade gjort sitt. Biltema har lambda som funkar, du får skarva sladdarna, men den funkar.

PS. st185 har LMM då det är en turbomotor, men inte st182. Det lovar jag. DS.

//Caniz
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av Glenn »

Caniz skrev: PS. st185 har LMM då det är en turbomotor, men inte st182. Det lovar jag. DS.
Korrekt, men ST205 har däremot ingen LMM fast det är en turbomotor :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av Caniz »

Glenn skrev:
Caniz skrev: PS. st185 har LMM då det är en turbomotor, men inte st182. Det lovar jag. DS.
Korrekt, men ST205 har däremot ingen LMM fast det är en turbomotor :)

Hehe, kan stämma. Har aldrig pillat med en st205:a så har ej någon som helst kunskap om de förutom vilka år de tillverkades och att de tillverkades som st202 och st205. =)
sundance747
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 13:35:39
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av sundance747 »

Jag har en fråga angående HC värdet.
Jag besiktade min kära corolla nyligen och fick ner slag
på CO 2500 och HC värdet.
Värdena var CO 2500 0.4 (0.3) och HC var 322 (100)
Jag gick och bytte olja, oljefilter och tändstift och hoppades att
det skulle bli bättre CO värdet blev bra men HC ur kontroll låg runt 595 typ
men den sjönk till 60 om man varvar upp till 2500
Hjälp snälla!!!! Kan katten vara trasig om HC värdet sjunker om man varvar upp motorn?????

Mvh Danne
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.

Inlägg av Cyrix »

Vad var lambdvärdet?
HC 595 får man inte ens utan katt på en frisk motor som går som den ska.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar