Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Inlägg av Dale »

Jag har en trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen. Har bytt olja i lådan men upplever den trögväxlad mellan 1-2 och 2-1 speciellt när den är kall. Lite jobbigt när man kommit till första korsningen och får lov att stanna för att släppa fram andra trafikanter. Ska man sedan iväg och har en bil bakom en så har det hänt flera gånger att bakomvarande tutat för jag tar tydligen för lång tid å växla till tvåan. Lkadant är det när jag ska sakta ner och växlar ner. Det går bra tills ettan ska i. Jag kanske e långsam å svag men har ju inte upplevt nått sånt trögväxlat sen jag körde traktor. Visst e de kraftiga grejer i Avensisen med sina 400 NM men iaf. Jag undrar om ni som har likadan bil upplever likadant eller e de jag bara som är van gamla Toyotor som gått långt och allt är "inkört"?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Inlägg av GT4-R »

Hade en pegga 207 HDI 08a samma probs där med vid kall. hopplös på vinter gick fan knappt att växla. Dock så stog den i varmgarage mest.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:Jag har en trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen. Har bytt olja i lådan men upplever den trögväxlad mellan 1-2 och 2-1 speciellt när den är kall. Lite jobbigt när man kommit till första korsningen och får lov att stanna för att släppa fram andra trafikanter. Ska man sedan iväg och har en bil bakom en så har det hänt flera gånger att bakomvarande tutat för jag tar tydligen för lång tid å växla till tvåan. Lkadant är det när jag ska sakta ner och växlar ner. Det går bra tills ettan ska i. Jag kanske e långsam å svag men har ju inte upplevt nått sånt trögväxlat sen jag körde traktor. Visst e de kraftiga grejer i Avensisen med sina 400 NM men iaf. Jag undrar om ni som har likadan bil upplever likadant eller e de jag bara som är van gamla Toyotor som gått långt och allt är "inkört"?
Riv av damasken över spaken och ta en titt, det finns en "klack" till backspärren som tar emot lite granna även när ettan ska i. Det går att fila till denna lite så ettan går i lättare ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Inlägg av fireblade »

Dale skrev:Jag har en trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen. Har bytt olja i lådan men upplever den trögväxlad mellan 1-2 och 2-1 speciellt när den är kall. Lite jobbigt när man kommit till första korsningen och får lov att stanna för att släppa fram andra trafikanter. Ska man sedan iväg och har en bil bakom en så har det hänt flera gånger att bakomvarande tutat för jag tar tydligen för lång tid å växla till tvåan. Lkadant är det när jag ska sakta ner och växlar ner. Det går bra tills ettan ska i. Jag kanske e långsam å svag men har ju inte upplevt nått sånt trögväxlat sen jag körde traktor. Visst e de kraftiga grejer i Avensisen med sina 400 NM men iaf. Jag undrar om ni som har likadan bil upplever likadant eller e de jag bara som är van gamla Toyotor som gått långt och allt är "inkört"?
En fråga bara..... Varför lämnar du inte bara in den på verkstaden....? Du har ju garanti..?
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Inlägg av Swecap »

Tänkte bara kolla om du haft i av denna olja.
Description Low viscosity gear oil
Partnumber 08885-81001
Viscosity 75W
Packaging 1 l bottle
API GL
MSDS Sheet n° 402

Allt annat brukar det bli trögt av. :)
Corona RT40 -66
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Inlägg av Pipedreams »

Precis, Dieselns 6vxl låda är väldigt känslig på olja.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen

Inlägg av Dale »

PierreW skrev:Riv av damasken över spaken och ta en titt, det finns en "klack" till backspärren som tar emot lite granna även när ettan ska i. Det går att fila till denna lite så ettan går i lättare ;)
Ska kolla den.
fireblade skrev:En fråga bara..... Varför lämnar du inte bara in den på verkstaden....? Du har ju garanti..?
Har det och fått oljan bytt mot Castrol Eco MTF 75W och så länge de e garanti vill jag inte pilla i prylarna för mycket.

Jag får ta ett snack med Toyota igen. Ska nog se om de finns någon annan kärra som man kan testa å se om dom e likadana.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar