krånglande oljelampa

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mjukglassen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 02:04:15
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993

krånglande oljelampa

Inlägg av mjukglassen »

-93 1.6 xli ca 25000mil

bytade olja för ca 350mil sedan, orginaloljefilter olja märke från usa (köpt på mekonomen, edtiterar när jag kommer på namnet)

lampan började blinka på tomgång, körde hem fyllde på olja (låg under nivån) kört ca 50mil så började blinka/lysa igen kolla oljan låg inom rätt nivå. lampan lyser bara på tomgång samt vid nerbromsning dock inte vid kallstart

övrigt: har ett litet hål på främre avgasröret och läckage mellan främre/bakre, bilen drar ca litern nu, ca 2dl mer än vanligt.

vad bör jag kolla upp?
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: krånglande oljelampa

Inlägg av Qungen »

Oljepumpen tycker jag att det låter som. är den bytt någongång? låter som om den inte får upp trycket vid tomgång då.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: krånglande oljelampa

Inlägg av PierreW »

Ja eller så är det så enkelt att den nya oljan blir för tunn.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
mjukglassen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 02:04:15
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993

Re: krånglande oljelampa

Inlägg av mjukglassen »

det är 10-40w Quaker state samma siffror som innan, har alltid kört med castrol men bytade märke till denna gång.

ingen oljepump bytad vad jag vet (sista 12000 milen)
Skriv svar