Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Vår bil har fått en ryckig gång,(7A-FE motorn) stiften är toyota original stift. stp injection cleaner har vi också kört i den.
Det känns som att den dräper tändningen
Och den går rent på höga vartal (från cirka 4500- varvstopp)
Vår bil har fått en ryckig gång,(7A-FE motorn) stiften är toyota original stift. stp injection cleaner har vi också kört i den.
Det känns som att den dräper tändningen
Och den går rent på höga vartal (från cirka 4500- varvstopp)
Vad kan felet vara?
Är de alltid under 4500varv eller bara vid fullgas?
Ett sånt här fel måste man nästan uppleva live för att kunna ge en diagnos. Är ju Leanburn motorn detta men har har aldrig upplevt nått liknande förut, så ja har faktiskt aldrig fördjupat mig i tekniken nått vidare då dom i princip aldrig krånglat.
Men tändkablar är ju en standard grej att kolla/mäta upp på en 10 år gammal bil.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Är de alltid under 4500varv eller bara vid fullgas?
Ett sånt här fel måste man nästan uppleva live för att kunna ge en diagnos. Är ju Leanburn motorn detta men har har aldrig upplevt nått liknande förut, så ja har faktiskt aldrig fördjupat mig i tekniken nått vidare då dom i princip aldrig krånglat.
Men tändkablar är ju en standard grej att kolla/mäta upp på en 10 år gammal bil.
nej men på lägre varv och när man ger gas, accelererar man lugnt så rycker det ej.....
ska kolla tändkablarna!, men inga visuella skador är det då iaf. Vad ska motståndet vara i tändkablarna i 7A-FE motorn?, Och även till tändspolarna!
Jag har en Carina E 1,8 som beter sig liknande. Går bra när den är kall men efter nån mils körning så börjar den att gå väldigt dåligt. Har bytt lambdasond pga att motorlampan lyste enligt tips från auktoriserad verkstad. Lampan slocknade men den går lika dåligt efter nån mils körning.
Den har gått dåligt en längre tid med lampan lysandes så jag undrar om det kan vara stiften då som har gjort sitt men dom är bytt helt för nåt år sen o det är platinastift. Om stiften har fått för fet blandning kan dom ha tagit stryk?
Jag börjar bli väldigt villrådig för besiktingen närmar sig o min verkstadsnisse verkar inte få till det här. Har googlat runt o sett saker om att den kanske drar luft, fel på gasspjäll, tändkablar mm (Bytt samtidigt som stiften), Luftfilter?
Vore tacksam för alla tänkbara svar som kanske löser den här gåtan som inte min verkstad klarar av. Toyota i Umeå sa att det till 99,9% var lambdasonden o visst lampan slocknade men inte symtomen med ryckig gång när motorn är riktigt varm.
Jag har en Carina E 1,8 som beter sig liknande. Går bra när den är kall men efter nån mils körning så börjar den att gå väldigt dåligt. Har bytt lambdasond pga att motorlampan lyste enligt tips från auktoriserad verkstad. Lampan slocknade men den går lika dåligt efter nån mils körning.
Den har gått dåligt en längre tid med lampan lysandes så jag undrar om det kan vara stiften då som har gjort sitt men dom är bytt helt för nåt år sen o det är platinastift. Om stiften har fått för fet blandning kan dom ha tagit stryk?
Jag börjar bli väldigt villrådig för besiktingen närmar sig o min verkstadsnisse verkar inte få till det här. Har googlat runt o sett saker om att den kanske drar luft, fel på gasspjäll, tändkablar mm (Bytt samtidigt som stiften), Luftfilter?
Vore tacksam för alla tänkbara svar som kanske löser den här gåtan som inte min verkstad klarar av. Toyota i Umeå sa att det till 99,9% var lambdasonden o visst lampan slocknade men inte symtomen med ryckig gång när motorn är riktigt varm.