Bromsproblem ST165 (luftabromsarna)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Toraz
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:48:17
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1981
PostOrt: 82023
Land (Country): Sverige

Bromsproblem ST165 (luftabromsarna)

Inlägg av Toraz »

Tja,
Som rubriken lyder har jag problem med bromsarna på min Celica GT4a ST165.
Orsaken till problemet är troligen att under renovering/uppgradering av bromsarna så tömdes bromssystemet på bromsvätska.
(läs, läkte ur av olika anledningar)
Och till följd av det så funkade inte bromsarna som dom ska när allt var klart.
Man får trampa om 1-2 gånger innan bromsarna tar å pedalen blir stum. Troligen så är det väll luft kvar i systemet, men vi har försökt att lufta det ett flertal gånger men utan större resultat, liten förbättring kan de ha blivit.

Så alla tankar å funderingar kring att lufta bromsarna på dom här bilarna är välkomna, om det är något spec man bör tänka på när man luftar dessa. Med tanke på ABS-systemet å de. (har alldrig haft bil med abs förut)
finns det nått spec sätt man bör göra på el som gör det lättare. har hört att de kan va svårt att lufta med abs å att man för lufta mer än på vanliga bilar men vi har väll dragit igenom iaf 5-6liter brömsvätska hittills. finns det nå fler ställen än oken att lufta på? aja alla tips är väldigt väldigt varmt välkomna.

mvh
richard
Richard

Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Bromsproblem ST165 (luftabromsarna)

Inlägg av Rastaman »

Hade liknande problem med min Corolla när jag bytte bromsvätska tidigare i år.
Jag löste problemet genom att lufta, lufta, lufta, lufta och sen lufta lite mer.
Körde en runda där jag bromsade så att ABS:en fick jobba för att pumpa ut eventuell luft som satt i den, sedan bara lufta mer.
Tog en evig tid innan det blev bra, men det löste sig iaf.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromsproblem ST165 (luftabromsarna)

Inlägg av cheetah1 »

Lufta med tryckpump underifrån, alltså från oken och upp i behållaren är en variant.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsproblem ST165 (luftabromsarna)

Inlägg av Glenn »

Det är erkänt svårt, det finns flera trådar om det på rikti^h^hgamla forumet, och även på utländska forum, jag har för mej att det är ABS-enheten som ställer till det, men det finns nog inga luftningsskruvar på den.

Jag har för mej att nån löste det genom att höjas upp bilen en halvmeter(!!) eller så på ensa sidan vid luftningen!


Men iaf, söker du i det gamla forumet så finns det trådar som jag tror innehåller en del tips och tricks, hoppas bara det inte var zpider som startade den jag tänker på (vilket jag tyvärr misstänker att det var) då alla hans inlägg på nåt sätt har blivit raderade :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Toraz
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:48:17
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1981
PostOrt: 82023
Land (Country): Sverige

Re: Bromsproblem ST165 (luftabromsarna)

Inlägg av Toraz »

Tackar för svaren! =)

Okej, Ser ut som det blir å lufta vidare när jag får tillbaks bilen från reparationen, (snöröjare tryckte in förardörren i vinter..) å hoppas på att de löser sig tillslut. Å jag ska kolla igenom gamla forumet (sökte på detta men hitta inte så mkt) å får hoppas inläggen du prata om Glenn finns kvar.

Ja de värkar riktigt krångligt å få till det, antar oxå att ABS-enheten ställer till en del. Men nej inte hittat nå luftskruvar på den.. testade t.o.m att koppla förbi den med, men de funkade inte så bra det heller,, värkade som om vi bara fick frambromsarna att funka då..
Nej, iväg å jobba nu, ska få tillbaks bilen till veckan lätt det som, har dom sagt ett tag nu med iof..

Tack så länge.
återkommer med hur det går
Richard

Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
Skriv svar