Snåla lite med kamremsbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PeterE
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 18:10:38
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 93

Snåla lite med kamremsbyte

Inlägg av PeterE »

Har en corolla 94a med 16V 1.3l motorn. Kamremmen byttes vid ~10500mil, våren 04a. Bilen har gått cirka 7000mil sedan dess, men passerat de fem år (60månader) som bytesintervallet är på kamremen.

Hur är det med det med min motor? Vid kamremsbrott på normala varvtal, klarar sig motorn eller inte? Jag har läst både och, allt från ventilsallad till att det bara är att kränga på en ny rem och köra vidare?!

Skulle helst skjuta upp kamremsbyte samt vattenpumpsbyte till efter sommaren, men om följderna av ett kamremsbrott skrotar motorn får man kanske tänka om...
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Inlägg av Nizzehult »

Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Inlägg av PierreW »

Nizzehult skrev:Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).

Jag vill säga tvärtom. Lika så många inom Toyota. I 4A och 7A klarar sig ventilerna. Men i 4E och 5E gör dem det inte, det var bland det första jag fick itutat mig när jag började på Toyota. Oavsett om den klarar sig eller inte så är det dumt att chansa. En erfaren bilmek eller hemmafixare byter en sån rem på under en timme. Går den av så blir det dyrare även om motorn skulle klara sig. Tänker då på utebliven arbetsinkomst, bärgning, felsökning på verkstad osv ;)
Inte kul att bli ståendes o kanske hindra trafiken och orsaka en seriekrock pga snålhet. Har man bil så kostar de o ha den rullande. ;) ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Inlägg av Glenn »

Ja, det är ju knappast kul att bli stående vid vägkanten pga brusten rem..

Å andra sidan så bryr jag mej mindre om tidsintervallen än mil-intervallen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Inlägg av Nizzehult »

PierreW skrev:
Nizzehult skrev:Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).
Jag vill säga tvärtom. Lika så många inom Toyota. I 4A och 7A klarar sig ventilerna. Men i 4E och 5E gör dem det inte, det var bland det första jag fick itutat mig när jag började på Toyota. Oavsett om den klarar sig eller inte så är det dumt att chansa. En erfaren bilmek eller hemmafixare byter en sån rem på under en timme. Går den av så blir det dyrare även om motorn skulle klara sig. Tänker då på utebliven arbetsinkomst, bärgning, felsökning på verkstad osv ;)
Inte kul att bli ståendes o kanske hindra trafiken och orsaka en seriekrock pga snålhet. Har man bil så kostar de o ha den rullande. ;) ;)
Verkar råda delade meningar om detta. Här har (ännu) en Toyotamek. yttrat sig om motsatsen:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... em&start=0
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Inlägg av cheetah1 »

Varför inte titta på remmen? Börjar den bli torr och sliten och tråkig (syns mest där den böjer av med kuggarna utåt, alltså på spännrullen) är det väl bara att byta, men är den hel och fräsch kan den säkert gå ett bra tag till.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Inlägg av PartyBoy »

Byt den, det är ju gjort på en kafferast!
---------------------------
Toyota Mek
Skriv svar