Byte av topplockspackning corolla-02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mackan
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 31 maj 2010, 20:35:41
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: 74741
Land (Country): Sverige

Byte av topplockspackning corolla-02

Inlägg av Mackan »

Behöver en instruktion för att byta topplockspackning på en corolla- 02:a... Tacksam för hjälp :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byte av topplockspackning corolla-02

Inlägg av PierreW »

Mackan skrev:Behöver en instruktion för att byta topplockspackning på en corolla- 02:a... Tacksam för hjälp :)
Kategoriregler

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.


Beror ju på vilken motor du har, om det finns Haynes böcker osv. Kanske du kan be en verkstad skriva ut det som behövs. Har dock aldrig varit med om en 3zz/4zz motor med blåst packning. Dessa motorer är dock lite speciella att demontera/montera dit en topp på för en icke van person då dem har kamkedja och VVTi ;) Är lite procedurer som skall göras i viss ordning osv.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Mackan
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 31 maj 2010, 20:35:41
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: 74741
Land (Country): Sverige

Re: Byte av topplockspackning corolla-02

Inlägg av Mackan »

Lägg upp procedurerna så fixar jag det nån eftermiddag... :D Har hittat en haynes rep handbok, på engelska...fanns på svenska till 97-02 modellerna av corolla, men inte senare årsmod.vad jag lyckas hitta iaf.

Bilen var inne på service och mecken påpekade oljeläckage, men han kunde inte lokalisera om det var ifrån ventilkåpspackningen el. toppackningen. När jag själv har kollat tycker jag det ser ut som det kommer mellan block och topp...Men efter lite snack med en annan meck idag och vad du har skrivit så är sannolikheten större för ventilkåpspackningen. Jag tyckte det var solkklart vad oljan kom ifrån, men jag hoppas jag har fel... Jag kommer göra en motortvätt, byta ventilkåpspackning och vänta och se....
Tack för svar!
Skriv svar