Hur undviker man att rosten slår igenom bättrade stenskott?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Hur undviker man att rosten slår igenom bättrade stenskott?

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Min Avensis kombi D4D årsmod 08 har ett fåtal stenskott på motorhuven och fronten. Här det galv under lacken eller plast. Bilen är vit.

MEN - på taket finns ingen galv, och jag har upptäckt två stenskott precis i kanten ovanför framrutan. Original bättringsfärg är vattenbaserad och består av två burkar - en med färg och en med klarlack. Efter bättring så missfärgas det bättrade av rost efter några veckor. Jag fick då tipset att först lägga lösningsmedelsbaserad roskskyddsprimer i stenskottet och sedan bättra. Inte heller detta fungerar. Efter en vecka redan ser man missfärgning.

Inte nog med detta, så börjar det dyka upp som små vulkaner i lacken mitt på taket. Jag hörde med rostskyddsbehandlingsgubben - det var faktiskt han som visade dessa små vulkaner - det verkar som det inte är stenskott utan att det kommer underifrån. Enligt rostskyddsgubben så är detta rätt vanligt på nyare bilar och beror på att man lägger väldigt tunt med lack, han menade också att detta är en garantiskada men som de flesta bilmärken inte godtar som sådan utan brukar hävda att det är stenskott.

Anledningen att jag var hos rostskyddsgubben var rosten på fönsterbågarna precis uppe i 90-gradershörnet på tre av dörrarna. Detta är dock godkänt som en lackgarantiskada av min verkstad och skall åtgärdas på sikt. Tydligen är det ingen rostskyddare som behandlar högre än till fönstrens underkant för att undvika att missfärga klädseln i tak och sidor. Och inte är det galvat här heller....

Jag har de senaste veckorna "roat mig" med att titta på andra kombiAvensisar på P-platser och i bilköer, och de äldre fram till c:a 06 har ingen rost, medan de nyare rätt ofta har rost i dessa fönsterbågsöverkantshörnen.
En av mina arbetskamrater som köpte en likadan Avensis fast med bensinmotor någon månad innan mig, har fått rost på insidan av fönsterbågen. Detta har åtgärdats på lackgarantin med det tog bara några månader innan rosten var tillbaka på samma ställe.
Efter vad jag förstått så byter man inte hela dörren utan sandpapprar bara och lägger ny lack.

Så kom då detta med det rostande taket och jag känner mig maktlös! Jag är en ganska fridsam person som inte gärna bråkar, så jag har bestämt att detta får bli nästa ägares problem.

Nu är det så att det är leveranstid på min blivande nästa bil (som INTE är Toyota) och jag måste på något sätt snygga till de nu 4 ställena på taket som börjar rosta på nytt.

Kan jag få något bra tips? Den rostskyddsfärg jag använt på taket är grå zinkprimer i sprayburk där jag sprejat litet i en kaffekopp och lagt i med en knappnål.


Tack på förhand för goda råd // Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hur undviker man att rosten slår igenom bättrade stenskott?

Inlägg av PierreW »

Långt inlägg, läste inte hela så noga. :lol:


Enda chansen att få ett stenskott att inte rosta igen är plåtren slipning, Syra, Grundfärg, alltså total omlack. Sen lägga ett-två lager extra klarlack ;) En kompis o jag sysslar lite med lackerings arbeten hemma. En "garagelack" går faktiskt att få precis lika bra som en "riktig" lack. Beror helt på hur noga man är med hygienen, temperaturen osv. Förra helgen lacka vi en Lexus huv som var pepprad med stenskott. Blev hur fin yta som helst. Bättre än dem flesta "show-lacker" man såg på Elmia i påskas ;) Skrämmande egentligen att folk vågar ställa ut bilen med så kass lack som en del hade. :shock:

Dom där vattenbaserade bättringsstiften tycker ja du ska spola ner i toan, där hör dom hemma ;) .
Riktig thinnerbaserad lack ska de vara.

Hur lång leveranstid på nya bilen? Tar ju nån månad innan rosten syns igen ;) Ge oss regnr bara så vi vet vilken bil vi inte ska luras att köpa sen :lol:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 459
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Hur undviker man att rosten slår igenom bättrade stenskott?

Inlägg av Nizzehult »

Ja så är det.
Rost är som cancer - man kan inte medicinera bort skiten utan det måste fysiskt avlägsnas. Hur noga man än skrapar och tycker sig ha fått ett angrepp rent så tar det bara några månader innan första bubblan kommer...
Effektivast är blästring där man tar bort så mycket att ALL rost är borta. Sedan spackling, grundfärg och tvåkomponentslack ytterst. Syra kan också funka men kräver kunskaper för den som ska hantera det.

Finns tyvärr inga genvägar i detta tråkiga ämne. :cry:

Men...för de som kör äldre härkar och bara vill stoppa den värsta anfrätningen finns det nu en metod som, ja inte stoppar eller tar bort det norska kromet men iaf får det att se hyfsat ut för ett bra tag framöver: penslingsbar, slät hammarlack i olika kulörer.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Hur undviker man att rosten slår igenom bättrade stenskott?

Inlägg av Ingvar »

OK...

nu gällde det ju lacken ovanpå taket... att lacka om hela taket på en precis 2 år gammal bil för att det blivit några små skador stora som knappnålshuvuden är inte realistiskt - speciellt som jag tycker det ser ut som att rosten kommer underifrån - hur vanligt med stenskott är det uppe på taket? Ett stenskott brukar ju synas rätt tydligt genm att det är en skada på lacken. I detta fallet så börjar det som en liten vulkan som sticker upp. Syns bara när bilen är absolut nytvättad och skinnad.

Betr. rosten på fönsterbågsöverhörnena så roade jag mig att gå runt på Ikeas P-plats i Kållered (medans hustrun var inne och shoppade) och titta på de Avensis kombi som råkade stå där. Ungefär var tredje hade rost på samma ställe. De äldre modellerna visade ingen sådan rost alls.

Nästa gång skall jag kanske kolla taken också...

Jag skall försöka lägga epoxilack UNDER bättringsfärgen, eller kanske försöka med att lägga på litet zink elektrolytiskt. Jag jobbar ju på ett ställe fullt av kemister så att etsa bort rosten kan vara ett alternativ. Vanlig fosforsyra är mycket effektivt...
Men eftersom jag inte kommer att ha bilen mer än max 10 veckor till behöver ju inte det vara så hållbart - fast detta är inte min stil att fuska till något, utan jag vill lämna ifrån mig en bil utan dolda fel som jag hemlighållit. Några månaders hållbarhet är dock någorlunda OK - bilen är ju nte ny längre.

MVH // Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Hur undviker man att rosten slår igenom bättrade stenskott?

Inlägg av Speedo »

Ingvar skrev:Några månaders hållbarhet är dock någorlunda OK - bilen är ju nte ny längre.
Jag och som inte accepterar minsta rostprick på min -02'a ;)

Jag har gjort många rostlagningar på min 20år gamla Mazda som hållit i många år. Så omöjligt är det absolut inte. Sen har man ju så klart gjort andra lagningar som inte hållit så bra heller, men det handlar om att få bort precis all rost, in i minsta por, och sedan omedelbums man slipat klart lägger på en riktigt bra grundfärg, tex Hagmans gula 2k Epoxy grund.
Skriv svar