original varvräknare

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

original varvräknare

Inlägg av haank »

Tjoho!
Nån som vet hur man får igång original varvräknare i bilen, när man har nytt sprut? Vad vill den ha för typ av signal?

Enligt kopplingsschema så går tacho signalen ifrån igniter och inte ignition coil. Tror det brukar vara signal från ignition coil på många bilar och tror även i mitt fall att niras tachometer signal är av ignition coil typ. Så frågan är vad vill celicans -91 varvräknare ha för signal och hur kan man ev konvertera den?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: original varvräknare

Inlägg av behr »

Du behöver en så kallad tach adapter.
De flesta orginalvarvräknare arbetar med en ren fyrkantsvåg och triggar på en "låg" spänning.
En del bilar (som celican och mk3 supran) tar dock pulserna från den spänningsspik som uppstår på tändspolens primärsida när den laddas ut. Den här spänningspiken kan vara upp till 400 volt (bara under bråkdelar av millisekunder). Med individuella spolar (eller cdi tänding) går denna signal inte att få direkt från spolarna längre.
Ditt sprut har garanterat en utgång som lämnar fyrkantsvåg 5 eller 12v. Tach adaptern förstärker spänningen från sprutet till en nivå som varvräknaren kan trigga på.

MSD gör en tachadapter tror jag.
Det är dock en väldigt enkel elektronisk grej som man lätt sätter ihop utan större elektronikkunskaper. Enklaste varianten är 2 motstånd, 1 transistor och ett slaktat relä. En lyxvariant kan innehålla någon zenerdiod extra...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: original varvräknare

Inlägg av haank »

Du kanske kunde länka till ett kopplingsschema på en sån där elektronisk grej? Så ska de nog inte vara några problem att sätta ihop :mrgreen:
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar