Min jävla MR2:a!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Min jävla MR2:a!
Hmm... vad är skillnaden på syresensor och lambda?
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Min jävla MR2:a!
Speedo skrev:Hmm... vad är skillnaden på syresensor och lambda?
Hahaha jo jag vet jag var ju bara ironisk där då den redan har bytts

Hoppas nån förstod det....
Men i ärlighetens namn vad fan är felet på min SKIT MR2:a?
Oj nu börjar jag bli full å sne, ingen bra kombination men men får ju njuta av de sista bärsen för jag har ju fan inte råd att köpa fler nu på denna "semester"

Re: Min jävla MR2:a!
När ska jag lära mig att läsa hela trådarna innan jag svarar!?
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Min jävla MR2:a!
Skynerd skrev:När ska jag lära mig att läsa hela trådarna innan jag svarar!?
Haha ja när skall du?
Hehe lite kul var det iallafall

Men men har någon nån ny teori om vad jag har för problem?
Kan återigen påminna er om att mitt komptest visade bra så att min motor är "slut" betvivlar jag..
Någon har nämnt tempgivare?
Hur/på vilket sätt påverkar den avgaserna?
Att en ny katt skulle få ner min höga hc halt på 303 betvivlar jag också

Re: Min jävla MR2:a!
Svårt att uttala sig när man inte ser bilen men ibland är det så att vissa bilar är hopplösa att få ner just HC och dom får anmärkning varje år.
Det första att kolla brukar ju vara Tändstift, tändkablar, fördelarlock, byta motorolja, luftfilter, katalysator, lambda, ev kolla ventilspel.
Men tror nog att Nyman finner felet bara han får chansen att titta igen.
Tyvärr är det så här att besiktiga bilar.
Vi skulle släcka en 2a på en BMW 540 som bara va typ 4år gammal för att bilprovningen hade läst av en felkod i motorstyrenheten.
Detta slutade med att hela motorn fick rivas och kostaden för detta vill jag inte ens tänka på som inte lär ha slutat under 100papp.
Det jag vill ha sagt är att en "enkel" 2a ibland kan bli väldigt dyr.
Det första att kolla brukar ju vara Tändstift, tändkablar, fördelarlock, byta motorolja, luftfilter, katalysator, lambda, ev kolla ventilspel.
Men tror nog att Nyman finner felet bara han får chansen att titta igen.
Tyvärr är det så här att besiktiga bilar.
Vi skulle släcka en 2a på en BMW 540 som bara va typ 4år gammal för att bilprovningen hade läst av en felkod i motorstyrenheten.
Detta slutade med att hela motorn fick rivas och kostaden för detta vill jag inte ens tänka på som inte lär ha slutat under 100papp.
Det jag vill ha sagt är att en "enkel" 2a ibland kan bli väldigt dyr.
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Min jävla MR2:a!
Gt-4 skrev:Svårt att uttala sig när man inte ser bilen men ibland är det så att vissa bilar är hopplösa att få ner just HC och dom får anmärkning varje år.
Det första att kolla brukar ju vara Tändstift, tändkablar, fördelarlock, byta motorolja, luftfilter, katalysator, lambda, ev kolla ventilspel.
Men tror nog att Nyman finner felet bara han får chansen att titta igen.
Tyvärr är det så här att besiktiga bilar.
Vi skulle släcka en 2a på en BMW 540 som bara va typ 4år gammal för att bilprovningen hade läst av en felkod i motorstyrenheten.
Detta slutade med att hela motorn fick rivas och kostaden för detta vill jag inte ens tänka på som inte lär ha slutat under 100papp.
Det jag vill ha sagt är att en "enkel" 2a ibland kan bli väldigt dyr.
Tråkigt detta hur som helst...
Flera av de övre sakerna som du nämner är redan nu bytta och Nyman tror nu på katten.
På torsdag/fredag i nästa vecka så vet jag mer, nu får tiden utvisa vad som sker

-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Min jävla MR2:a!
Angående fallet med tempgivaren är det väl egentligen ganska uppenbart. Förr i världen kallade man det för choke, numera är funktionen inbyggd i styrsystemet: När motorn är kall får den mer soppa. Punkt.
Det bästa av allt är att det är ganska lätt att kolla om den stämmer.
Det bästa av allt är att det är ganska lätt att kolla om den stämmer.
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Min jävla MR2:a!
cheetah1 skrev:Angående fallet med tempgivaren är det väl egentligen ganska uppenbart. Förr i världen kallade man det för choke, numera är funktionen inbyggd i styrsystemet: När motorn är kall får den mer soppa. Punkt.
Det bästa av allt är att det är ganska lätt att kolla om den stämmer.
På vilket sätt kollar jag om den är fungerande då?
Kan även nämnas att min bil drar mera soppa nu ( ungefär 25% mer ) och detta är väl då ett uppenbart tecken på att den går för fett...
Vet bara inte orsaken till det

-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Min jävla MR2:a!
Men så börja med att testa byta tempgivaren för motorstyrenheten då. Brukar inte vara spec dyr.
Re: Min jävla MR2:a!
Sen när du löst problemet ska jag visa dig hur man kör bil. Celica VS mr2. 

Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).