
Drivknutarna - dela
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
- Bilmodell: toyota celica st 182
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 38240
- Land (Country): Sverige
- Ort: nybro
Re: Drivknutarna - dela
Får nog bli att köpa nya knutar då:-/ får leva lite fattigt ett tag så kan det nog lösas 

drifting is from japan, kränghäng is from sweden
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Drivknutarna - dela
Ett billigare alternativ är ju att köpa en hel drivaxel från skroten, slipper du krångla med att lossa drivknut. Och så kan du renovera din nuvarande axel i lugn och ro, kolla om det går att renovera eller om det bara är att byta.
Tänk på att växellådsoljan rinner ut när du lossar axeln från lådan.
Tänk på att växellådsoljan rinner ut när du lossar axeln från lådan.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
- Bilmodell: toyota celica st 182
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 38240
- Land (Country): Sverige
- Ort: nybro
Re: Drivknutarna - dela
jo har funderat på det oxå, men frågan är ju om man kan hitta en som är i bra skick. hade varit surt att köpa en som knäpper, det hade varit min tur det 

drifting is from japan, kränghäng is from sweden
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
- Bilmodell: toyota celica st 182
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 38240
- Land (Country): Sverige
- Ort: nybro
Re: Drivknutarna - dela
Nya (begagnade) är nu på ingång, 1800:- för båda tyckte jag var ett bra pris för dom
, får hoppas dom inte knäpper bara. isf så får jag fixa mina gammla med nya knutar.

drifting is from japan, kränghäng is from sweden
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Drivknutarna - dela
Av någon anledning finner jag den där bilden estetiskt tilltalande.Neblade skrev:Detta är från en ST162, men jag misstänker att den ser liknande ut på ST182?
[bild]
Inga problem att slå loss yttre drivknut (slå på innerringen), samt därefter dela knuten(man vrider på inre ringen tills dess att man kan lossa en kula i taget).
Detta är dock en bild från när damasken hade gått sönder och jag gjorde rent knuten, tror inte man tjänar mycket på att bara byta kulor, då det brukar bli fördjupningar i anliggningsytan på yttre banan.