Cryo Celica GT4 ST205
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
va kostar ett 5S block mot ett 3S block ?
-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Cryo Celica GT4 ST205
ett 5s block mellan 1500-3000:- 3s typ samma skulle jag kunna tippa på jag har ett 3s block ligger..
-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Cryo Celica GT4 ST205
vill ju ha en hållbar motorDale skrev:Lite 5S-GTE hybrid överallt nu.

-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Cryo Celica GT4 ST205
5S FTW. Synd att det är ganska dyrt att bygga, men man får en skottsäker motor iaf 

-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Låter som något för mejRastaman skrev:5S FTW. Synd att det är ganska dyrt att bygga, men man får en skottsäker motor iaf

de ja inte gillar med 5s ombygge är att de blir 2.2 liter. ja tycker om 2.0 liters karaktären .
-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Cryo Celica GT4 ST205
vem har sagt att man måste ha 2,2L jag bygger så det blir 2,0L i min GT4a just nu så 
det blir samma kostnad och bygga ihop en 5s mot 3s bara välja vilka man vill ha

det blir samma kostnad och bygga ihop en 5s mot 3s bara välja vilka man vill ha
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Lättast är ju om man vill behålla 2 liter är ju att använda 3s veven i 5s blocket. kanske det bästa alternativet om man vill behålla karaktären.mortil skrev:Låter som något för mejRastaman skrev:5S FTW. Synd att det är ganska dyrt att bygga, men man får en skottsäker motor iaftror dock inte Cryo är sugen på o ha bilen ståendes läänge..
de ja inte gillar med 5s ombygge är att de blir 2.2 liter. ja tycker om 2.0 liters karaktären .
Enda skillnaden är 1mm större borr än 3s. och hållbarare block...
Det man behöver då är ju andra kolvar, stakar mm funkar kalas då ifrån 3s. Rekomenderat är dock att byta bultarna i 3s stakarna till arp. Det gjorde jag på min motor som jag körde ca 400hk i under förra året.
Men när du/ni funderat va ni vill ha,
Vi kan även lösa stakar som är anpassade för den större tappen på 5s veven med samma längd som original så man slipper slipa om den.
Dock lovar jag att spåren inte ska vara fel som i mina

Även topplockspackning för 5s-gte är ingen fara.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Det man bör fixa om man vill ha det är ju oljekylning till kolvarna, 5s blocken har inte dessa.
Nu vet jag inte hur de är med topparna från 3sgte gen3 mot 5s blocken 97-00. men ev passar inte vattenkanalerna exakt så man får då fräsa upp de lite i blocket.
Mikael: vilket pris är de på de anpassade stakarna? Finns väl eagle stakar oxå som passar direkt i mot 5s vev
Nu vet jag inte hur de är med topparna från 3sgte gen3 mot 5s blocken 97-00. men ev passar inte vattenkanalerna exakt så man får då fräsa upp de lite i blocket.
Mikael: vilket pris är de på de anpassade stakarna? Finns väl eagle stakar oxå som passar direkt i mot 5s vev
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Bilen igång igen då med en J-spec motor i, går som ett skott... yeeey!!!
Stort tack till Mortil och Pipedreams för all hjälp =)
Dock finns några återstående skumma problem, som dock inte påverkar prestandan.
Motorlampa lyser, ABS lyser... Dessa lyser med eller utan databox i.
Felkoderna går ej att läsa av. När man byglar för att avläsa händer inget.
Såfort motorn blir varm så lyser oljenivån.
Så 3 gula lampor, men inga fel. Motorn går jämnt o fint och oljenivån är full, abs:en har jag dock inte testbromsat än.
Har bollat idén att det skiljer sig emellan J-spec motor och UK-spec motor eftersom den förstnämnda är ca 255-260hk original och ukspec är 242hk original.
Min databox verkar tro att fel motor sitter i... :S Är väl säkert något enkelt... men ingen lösning än. Får se om Pipedreams kommer med någon ny idé idag.
Bilen går med originalbox just nu, eftersom med power fc:n går den väldigt svajigt och ostabilt o låter inte bra på dom låga varven. Så får bli ett besök till Maxxtuning såfort dom har tid o fixa till mappen ordentligt igen.
Underbart att ha bilen rullande igen, så får hoppas inget mera händer nu detta året
NU ska tjejen och jag bort o köra en ordentlig tvätt....för snyggingen ser fan för jävlig ut efter 7 veckor i bankeryd garaget heheh
Stort tack till Mortil och Pipedreams för all hjälp =)
Dock finns några återstående skumma problem, som dock inte påverkar prestandan.
Motorlampa lyser, ABS lyser... Dessa lyser med eller utan databox i.
Felkoderna går ej att läsa av. När man byglar för att avläsa händer inget.
Såfort motorn blir varm så lyser oljenivån.
Så 3 gula lampor, men inga fel. Motorn går jämnt o fint och oljenivån är full, abs:en har jag dock inte testbromsat än.
Har bollat idén att det skiljer sig emellan J-spec motor och UK-spec motor eftersom den förstnämnda är ca 255-260hk original och ukspec är 242hk original.
Min databox verkar tro att fel motor sitter i... :S Är väl säkert något enkelt... men ingen lösning än. Får se om Pipedreams kommer med någon ny idé idag.
Bilen går med originalbox just nu, eftersom med power fc:n går den väldigt svajigt och ostabilt o låter inte bra på dom låga varven. Så får bli ett besök till Maxxtuning såfort dom har tid o fixa till mappen ordentligt igen.
Underbart att ha bilen rullande igen, så får hoppas inget mera händer nu detta året

NU ska tjejen och jag bort o köra en ordentlig tvätt....för snyggingen ser fan för jävlig ut efter 7 veckor i bankeryd garaget heheh
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Har hört att den är färdigmappad nu 
