CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av PierreW »

Vill inte vara besserwisser eller Mr know it all men jag tror vi kom fram till ganska tydligt att kopplingen slirar i detta inlägg ;)
ropin skrev: Men när man är uppe i ca 50 km/h och så lägger du i 4:an och gasar fullt så varvar motorn, men du kommer ingenstans förrän varvmätaren kommit upp i ca 4000 varv.
Hur som helst Robbin så är det nog verkstad eller skrot som gäller för din del då du inte verkade ha nån polare som löste det från början.
Vad vi än skriver och tipsar dig om i denna tråd så verkar du ändå inte kunna fixa bilen själv av din egen presentation att dömma ;) .
Over and out.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Johannes Rydberg »

Jo men. 2 alt.

1. Det konstiga är att kopplingen verkar greppa vid höga varv och precis när det är som mest nm.det låter precis tvärtom mot hur en dålig koppling brukar bete sej. D!tfõr kan det vanliga kopplings testet vara en bra ide.

2. Koppling hel men fått olja på sej vilket inte är omöjligt på bilar som står länge. Eftersom kopplingar inte brukar paja när en bil stått länge.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Pugho »

Jag håller med dig Johannes. Det var därför jag gav de instruktioner jag gjorde.
2 och 3 gen 3sge uppnår sitt maxvrid först runt 4500rpm och håller det mer eller mindre upp till 6000-6500rpm. Därför tycker jag att det vore konstigt om kopplingen greppar över 4000rpm men slirar under.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av PierreW »

Johannes Rydberg skrev:Jo men. 2 alt.

1. Det konstiga är att kopplingen verkar greppa vid höga varv och precis när det är som mest nm.det låter precis tvärtom mot hur en dålig koppling brukar bete sej. D!tfõr kan det vanliga kopplings testet vara en bra ide.

2. Koppling hel men fått olja på sej vilket inte är omöjligt på bilar som står länge. Eftersom kopplingar inte brukar paja när en bil stått länge.
Jaja åter igen varvtalet kontra vridmomentet, nu snackar jag inte motorns max NM i vrid utan friktionen och vridet som blir mellan lamell och svänghjul/tryckplatta. Det är lite svårt att förklara den här biten faktiskt. Nästan lite som hävstångs principen är det iallafall. Jag ska se om jag kan återkomma till detta.

Sen är det faktiskt så, precis som med bromsar på en bil som stått länge att materialet måste motioneras, alltså temperaturen måste gå upp och ner ibland för att materialet i lamellen ska behålla sina egenskaper. När bilen stått länge med motorn i samma position så kan där bildas en tunn film eller vad man ska säga på tryckplatta och svänghjul då dessa ICKE är i rostfritt stål. Även lamellen kan "gegga" till sig av fukten den suger åt sig och typ rosta fast lite lätt i svänghjul och tryckplatta. Så min teori är att hans koppling helt enkelt inte vill "slita" in sig på ett korrekt sätt igen och där har bildats spår i lamellen= mindre anläggnings yta = slir vid höga överföringsmoment.

Min sommarbil brukar göra så när den stått avställd över vintern, att den slirar lite på kopplingen vid gaspådrag på låga varv. Men bara ett litet tag då den sedan har "slitit" in sig igen. Vilket inte brukar ta så lång tid. Men i Robins fall verkar den ju inte göra det.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Johannes Rydberg »

Tryckplattan trycker ju fast lammelen hårt mot svänghjulet. Kan vara lite svårt att få en tunn film mellan där. Kanske på en puckad lammel. Hade min supra mk3 ståendes varje vinter och den hade en 6puckad lammel men jag märkte aldrig av nån skillnad när den startades upp på våren.

Men hur som helst så pratar jag praktisk. Alltså så som jag har erfarenhet av hur m mina bilar har betett sej.

Men iaf så tror jag oxå att kopplingen är slut. Men att det kan finnas andra alt till dom symtomen. Eftersom förklaringen på symtomen är lite annorlunda. Tex om det ev är lite olja på lammelen och den slirar mkt vid låga varv men sen vid höga varv när varv diffen mellen svänghjul och lammel är för hög så slits eller bränns oljan bort och den återfår lite grepp vid höga varv. Jag har ifs enbart haft såpass mkt läckage i vevaxel packboxen att den bilens symtom var som en vanlig bil med slirande koppling. Helt enkelt att kopplingen hittar aldrig tebax sitt grepp vid höga varv men kan hitta grepp vid låga var och det gör ändå bilen körbar . Hade kopplingen börjat slira redan vid låga varvtal alltså vid mer normal körning så blir bilen ej körbar igentligen
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Speedo »

Lite OT, men nu när vi har kopplingsexperter här... vad kan det bero på om kopplinngen hugger lite (tar ojämnt, hackar) ibland? Märks då endast på 1:an och 2:an när man skall köra iväg, och försvinner oftast efter ett tags körning...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Lite OT, men nu när vi har kopplingsexperter här... vad kan det bero på om kopplinngen hugger lite (tar ojämnt, hackar) ibland? Märks då endast på 1:an och 2:an när man skall köra iväg, och försvinner oftast efter ett tags körning...
Fett/olja på lamell/tryckplatta eller svänghjul. Ett vanligt symptom om man tvättar av de nya grejerna dåligt eller fingrar på grejerna innan montering.

Ojämt sliten lamell av olika anledningar kan oxå orsaka vibration vid start och växling på lägre varv.
Eller fläckvis bränd tryckplatta/svänghjul.
Ibland vid kopplingbyten så är där blåa fläckar på svänghjulet pga för hög värme när lamellen slirat.

Prova att slira lite ovanligt mycket på kopplingen för att få värme i grejerna och att överföra material från lamell till svänghjul och tryckplatta. MEN inte för mycket, bara lite mer än vanligt. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Speedo »

PierreW skrev:Prova att slira lite ovanligt mycket på kopplingen för att få värme i grejerna och att överföra material från lamell till svänghjul och tryckplatta. MEN inte för mycket, bara lite mer än vanligt. ;)
Jo, har gjort det och då har det försvunnit, men kan dyka upp igen ibland. Kan det varit när dom bytt motor (pga oljeförbrukning) som dom "fingrat" lite för mkt?
Skriv svar