Toyota Camry -92 startar ej efter motortvätt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ToriBass
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 10:19:54
Bilmodell: Corolla Ke70
Årsmodell: 1984
PostOrt: Gimo
Land (Country): Sverige
Ort: Gimo

Toyota Camry -92 startar ej efter motortvätt

Inlägg av ToriBass »

En arbetskamrat har en Toyota Camry Touring 2.2 -92a som inte startar efter motortvätt.
Den startade direkt efter motortvätten men dog efter nån minut.
Han sprutade 556 eller dyl i fördelarlocket och då gick den igång igen bara för att dö efter ett par 100 meter och den har inte startat sen dess.
Gnista saknas, tändspolen är uppmätt och ligger strax utanför dom värden som anges i boken, dock nära.

Skall åka å kika på den imorgon, vad finns det som man kan kolla/mäta upp ?

Motorn är en 5S-FE, 100kw
Viktor Forsell, Gimo
Åker Chrysler 300C Srt8 på sommaren
Åker Toyota Corolla KE70 på vintern
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Camry -92 startar ej efter motortvätt

Inlägg av cheetah1 »

Riv isär kontakter, kolla efter oxid, elektronikspray, ta isär fördelaren och torka rent, eventuellt byta delar, kolla laddning på batteriet, täckte han generatorn?, kolla jordpunkter, med mera.
ToriBass
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 10:19:54
Bilmodell: Corolla Ke70
Årsmodell: 1984
PostOrt: Gimo
Land (Country): Sverige
Ort: Gimo

Re: Toyota Camry -92 startar ej efter motortvätt

Inlägg av ToriBass »

Har kollat de kontakter jag kunde se, sprayat med elektronikspray utan skillnad.

Generatorn var inte övertäckt.

Bra kräm i batteriet, de jordpunkter jag kunde se såg bra ut och det var bra fart på startmotorn.

Tändspolen var uppmätt av ägaren och låg strax utanför värdena som anges, men den har gått 37000 mil
Jag mätte upp det som i haynes boken benämns som Pickup Coil och där var värdena ok.
Mätte även upp så det kom fram ström till Ignitorn och det gjorde det.
Dock kom det inte fram någon ström till tändspolen när man mätte både på plus & minus.
Mätte när tändningen var på och när startmotorn drog runt motorn. fick ett utslag på någon tiondels volt.
Mätte man däremot mellan chassiejord och plus på tändspolen så fick man 12volt.
Kan det vara ignitorn som är trasig ? Enligt vad jag kan läsa ut ur elshemat så är det den som skall "leverera" minus till tändspolen
Viktor Forsell, Gimo
Åker Chrysler 300C Srt8 på sommaren
Åker Toyota Corolla KE70 på vintern
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Toyota Camry -92 startar ej efter motortvätt

Inlägg av fredrik mkIII »

är ganska säker på att det blivit fukt i fördelar lock. har varit med om att motorn inte går igång efter rejäl motortvätt och då har det varit fallet bilar från dessa årtal.

lycka till
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Camry -92 startar ej efter motortvätt

Inlägg av Pugho »

Jag är lite allergisk mot "elektronikspray" när det används på det viset. Hur svårt kan det vara att plocka av ett fördelarlock och torka med papper och blåsa torrt med tryckluft eller ställa framför en fläkt en liten stund? Sprayen kanske i sig inte är ledande men med tiden så suger det år sig skit som i sin tur binder fukt som orsakar ännu mer problem. Vad ska man göra då? Spraya på ännu mer? Till slut är hela fördelaren full i skit.
Är det så att fördelarlocket inte klarar av att bli lite fuktigt så är det trasigt och ska bytas ut.

Själv har jag aldrig haft en bil eller motorcykel som inte har klarat av en motortvätt med högtryckstvätt utan att starta på första försöket.
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar