Pranksters 165'a
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Pranksters 165'a
Blir bra det där ! Var beredd på att du får skarva kablarna till tomgånsmotorn och spjällgesgivaren. Inget speciellt knepigt
men kan vara bra att veta, lättare att göra när motorn står bredvid bilen.
men kan vara bra att veta, lättare att göra när motorn står bredvid bilen.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
Najs att veta! Ska ju montera ihop allt på motorn med kabelhärva o allting. Hur är det me vattenrör/slangar och vakum o sånt, mycket som skiljer? ska försöka flytta över så mycket mellan insugen som möjligt innan jag stoppar dit de nya. Men använde du gt4'ans spjällhus?
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Pranksters 165'a
Jag har Gt4´ans ja, passar bolt on, Gti har mekanisk tomgångsmotor och det är inge bra med en kontakt över.Prankster skrev:Najs att veta! Ska ju montera ihop allt på motorn med kabelhärva o allting. Hur är det me vattenrör/slangar och vakum o sånt, mycket som skiljer? ska försöka flytta över så mycket mellan insugen som möjligt innan jag stoppar dit de nya. Men använde du gt4'ans spjällhus?
EGR är ju ett helt virrvarr av vakum så det har jag kastat i skrotlådan.
Bättre att lista ut vad som behöver vakum eller ej. På min är det : lilla Btr´n, TVIS, Turbosensorn, Servopumpen, laddtrycksmätare. Org vattenslang går runt Gt4 insuget och ner till den där röran med pipor under fördelaren. Om du inte vill ha vattenkylt ( värmt) spjällhus så kan du köra en loop med en ny slang direkt mellan rören. Det har jag gjort, min bil ska inte gå på vintern så ingen risk för nedisning. Är man full i f-n så skulle man kunna sätta en kran/ventil och på det viset ha båda alternativen.
Annars så är det ingen skillnad, jo bränsleslangen till kallstartsgivaren blir 5 cm för kort.
Och du, gör inte samma dumhet som mig , att du försöker lägga dit kabelhärvan med insuget på plats, det går inte !
Finns lite bilder i min tråd.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
helvetes skit... Har en del bilder som ska upp, med nya toppackningen o lite prylar. Men orkar inte engagera mig nu. Gick på en "liten" mina i garaget ikväll...
rengjort allting, skulle montera toppackningen o toppen. Drar alla bult i rätt ordning o rätt moment, 49Nm. Men när jag skulle dra dom sista 90 graderna så kom jag ca 80 grader på första bulten... Sa pling o bulten snurrar runt! Jävla gängpaj i blocket!
Ska slänga upp en fråga i teknik forumet sen, men lite snabbt här bara, helicoil i gjutjärns block? känns inte så stabilt att ha helicoil till dom bulten riktigt...
Har ju även ett 3s-ge block liggandes, skiljer ju lite utvändigt, men hur är de invändigt? nån som vet...
Aja, ska lägga upp de här inlägget i teknik forumet oxå, så får vi se hur jag löser de hela..
Just nu känns det rätt surt iaf, jobbar mot en grymt tajt budget o ska jag byta block lär jag ju även byta alla lager o ringar om jag ska flytta över 3s-gte stakar o kolvar till ett GE block och allting kostar ju:P
Men men, de värsta som händer är väl att det tar längre tid att få ut bilen bara... har ju hojjen att glida omkring på i värsta fall =P
rengjort allting, skulle montera toppackningen o toppen. Drar alla bult i rätt ordning o rätt moment, 49Nm. Men när jag skulle dra dom sista 90 graderna så kom jag ca 80 grader på första bulten... Sa pling o bulten snurrar runt! Jävla gängpaj i blocket!
Ska slänga upp en fråga i teknik forumet sen, men lite snabbt här bara, helicoil i gjutjärns block? känns inte så stabilt att ha helicoil till dom bulten riktigt...
Har ju även ett 3s-ge block liggandes, skiljer ju lite utvändigt, men hur är de invändigt? nån som vet...
Aja, ska lägga upp de här inlägget i teknik forumet oxå, så får vi se hur jag löser de hela..
Just nu känns det rätt surt iaf, jobbar mot en grymt tajt budget o ska jag byta block lär jag ju även byta alla lager o ringar om jag ska flytta över 3s-gte stakar o kolvar till ett GE block och allting kostar ju:P
Men men, de värsta som händer är väl att det tar längre tid att få ut bilen bara... har ju hojjen att glida omkring på i värsta fall =P
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Re: Pranksters 165'a
Usch vilket oflyt 
Insatsgängor blir ofta starkare än den ursprungliga gängan. Problemet här är kanske att det är en ovanlig storlek (M10x1?). Hittar du en passande insatsgänga så använd pinnskruv så är det mindre risk att det går sönder.

Insatsgängor blir ofta starkare än den ursprungliga gängan. Problemet här är kanske att det är en ovanlig storlek (M10x1?). Hittar du en passande insatsgänga så använd pinnskruv så är det mindre risk att det går sönder.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
Bla. bla. bla.....




Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
Så, vart ett litet ryck idag, tappade i kammarna o lite så. gti kammar, när man ändå är igång lixom.




Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
- Bauer669
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
- Bilmodell: Supra MKIV Singel
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Hortlax
- Land (Country): Sweden
- Ort: Hortlax-Piteå
Re: Pranksters 165'a
Ser mycket trevligt ut =)