Toyota Celica 2.0GTi -92 kopplingsproblem?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
eX3Me
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 08 mar 2010, 20:16:49
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Trelleborg
Land (Country): Sweden
Kontaktperson: Tommy Borglin
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Toyota Celica 2.0GTi -92 kopplingsproblem?

Inlägg av eX3Me »

Har ett väldigt skumt problem med min Toyota Celica.
det började med 3:ans växel att när jag växlade upp till 3:an så varvade motorn upp efter att jag släppt kopplingen, c:a 500-1000 varv för att sedan fånga upp och driva, jag hade drivning hela tiden.

men nu så har problemet förvärrats, var gång jag trycker ner för att t.ex. göra en omkörning eller ren acceleration så varvar motorn upp och detta är givetvis beroende på hur mycket jag trycker ner gasen och hur hastigt jag gör det, om jag bara gasar försiktigt så är det inget problem, och när jag ligger i stadig hastighet så är det inga problem, och jag har inte heller sett att jag ligger högre i varv, eller bensinförbrukning.

Kan det vara som jag fruktar att det är kopplingen som börjar ge sig eller kan det vara något annat, var bör jag börja min felsökning?
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica 2.0GTi -92 kopplingsproblem?

Inlägg av Pugho »

Japp! Dax å byta koppling. (Om det inte är så att det har kommit olja på den)
I vilket fall som helst så behöver det rivas lite. Om inte för att byta kopplingen så för att åtgärda oljeläckaget.
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar