tändstiftsbyte, tändkabelbyte på en Corolla Verso 03.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
elanen
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 19:11:19
Bilmodell: Toyota Corolla Verso
Årsmodell: 2
PostOrt: 123 56
Land (Country): sweden

tändstiftsbyte, tändkabelbyte på en Corolla Verso 03.

Inlägg av elanen »

Är lite osäker på hur man byter tändstift och tändkablar på min Corolla Verso 03 årsm.
Har ju ägt en Volvo 945-91 i 11 år. Innan byte till min Toyota
Sitter ju en plåt över hela chabraket.
Ser ut att vara två muttrar som håller hela kitet. Om det räcker att få loss plåten.
Eller är jag ute och seglar. Finns ju ingen verkstadshandbok till min kärra.
Kanske en vanlig Corolla från samma år gäller som verkstadshandbok.
Är det nåt specialverktyg som behövs för att lossa tändstift. Eller räcker det med det vanliga spärrskaftet med tändstiftshylsa.
Var ligger annars åtdragningsmomentet på. Varför är tändkablarna, så dyra till just min Toyota.
På Mekonomen låg dom på nära 2000 kr. Stiften var som vanligt i pris.
Tacksam om hjälp.
MVH Gunnar Jansson.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: tändstiftsbyte, tändkabelbyte på en Corolla Verso 03.

Inlägg av PierreW »

elanen skrev:Är lite osäker på hur man byter tändstift och tändkablar på min Corolla Verso 03 årsm.
Har ju ägt en Volvo 945-91 i 11 år. Innan byte till min Toyota
Sitter ju en plåt över hela chabraket.
Ser ut att vara två muttrar som håller hela kitet. Om det räcker att få loss plåten.
Eller är jag ute och seglar. Finns ju ingen verkstadshandbok till min kärra.
Kanske en vanlig Corolla från samma år gäller som verkstadshandbok.
Är det nåt specialverktyg som behövs för att lossa tändstift. Eller räcker det med det vanliga spärrskaftet med tändstiftshylsa.
Var ligger annars åtdragningsmomentet på. Varför är tändkablarna, så dyra till just min Toyota.
På Mekonomen låg dom på nära 2000 kr. Stiften var som vanligt i pris.
Tacksam om hjälp.
MVH Gunnar Jansson.
Det är en tändspole till varje stift. Byts bara om dom pajar, vilket inte är vanligt.
Stiften byts med 6000 milsintervall. Sitter en stor svart plastkåpa över motorn som måste bort. 2 muttrar i framkant och 2 svarta clips i bakkant.

Sen är det en M6 skruv med 10mm skalle till varje spole. Ja du ser ju hur det ser ut när du börjar riva.
Är lilla modellen på tändstift (16mm), så samma hylsa du hade till volvon funkar inte ;)

Åtdragningsmomentet är väl runt 25NM, men jag brukar ha som vana att dra tills ja känner att brickan på stiftet pressats ihop, o sen 10-15 graders vinkel till ;) Obs funkar ju dock bara med nya stift.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
elanen
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 19:11:19
Bilmodell: Toyota Corolla Verso
Årsmodell: 2
PostOrt: 123 56
Land (Country): sweden

Re: tändstiftsbyte, tändkabelbyte på en Corolla Verso 03.

Inlägg av elanen »

Jaså det är en tändspole till varje stift. Eftersom det rycker till ibland ( bränsle fel eller tändnings fel) efter att man släppt gasen. Och även luktar bensin i bland inne i bilen vid körning. Tänkte då att nån tändkabel gett upp eller att det är nåt stift som sunkar. Är det nåt fel du har på handen som det brukar vara.
Startar bra. Fast tomgången går ju upp högt vid start (automatlåda) är kanske normalt.
Runt 1800 varv till nästan 2000 ibland vid kallstart.
När man kört iväg, så går den snart ner till normala 900 varv och går jämnt.
Fast det är ju lite Rem-Johan, så det kanske beror på det.
Är det också vanligt att en av baksätestolarna, den ensitsiga fastnar och inte går att flytta.
Var på Toyota, men dom påstod att det skulle gå att dra av orginaltyget.För att kunna komma åt att fixa mekanismen.
Men det verkar vara en ren omöjlighet. Enda som går är nog att hitta en skrotad likadan bil.
Och sen demolera, den annars fina stolen för att få bort den.
MVH Gunnar Jansson.
Skriv svar