HJÄLP! (Helgöppna däckverkstäder??)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

HJÄLP! (Helgöppna däckverkstäder??)

Inlägg av cheetah1 »

Tjo!
Jag har fått punktering. Jag är i Göteborg. Jag ska jobba i Skåne i morgon 5:00. Vad gör jag?

Gehilfe bitte!
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: HJÄLP! (Helgöppna däckverkstäder??)

Inlägg av KACE80 »

cheetah1 skrev:Tjo!
Jag har fått punktering. Jag är i Göteborg. Jag ska jobba i Skåne i morgon 5:00. Vad gör jag?

Gehilfe bitte!

Oj detta lät mycket lustigt ( sorry ).....

Har du ingen vän i Gbg som kan hjälpa dig?
Du är alltså ej ifrån denna stad?
Vad gör du där?
Jobba i Skåne imorgon?
Inga verktyg eller reservdäck?
Hehehe just detta e ju det lustiga ;)

Hade jag bott kvar i Gbg då kan jag lova dig att jag hade åkt förbi å hjälpt dig :)
Vart är du nu?
Hälsningar Anton
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: HJÄLP! (Helgöppna däckverkstäder??)

Inlägg av Dale »

Larmtjänst/bärgare. Dom kan hjälpa dig.
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:d%C3% ... 3%B6teborg eller lås och lämna bilen och ta en taxi ner annars. Då hinner du.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: HJÄLP! (Helgöppna däckverkstäder??)

Inlägg av tobo »

Omdiskuterat, men...

Bild
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: HJÄLP! (Helgöppna däckverkstäder??)

Inlägg av KACE80 »

tobo skrev:Omdiskuterat, men...

Bild

Ja dessa däckfix är faktiskt riktigt bra :shock: !

Har själv behövt dessa vid 2 tillfället, dock krävdes 2 burkar vid ett av tillfällena...
Lagar faktiskt det mesta.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HJÄLP! (Helgöppna däckverkstäder??)

Inlägg av cheetah1 »

Jag hittade faktiskt en helgöppen verkstad efter många om och men.

1. Jo, verktyg fanns i bilen.
2. Jo, reservhjul fanns, dock av dimension och kvalitet som verkligen inte lämpar sig att köra 25 mil på.
3. Varför jag var i Göteborg eller varför jag skulle jobba i Skåne ser jag inte betydelsen av riktigt.
4. Punkteringsspray hade förmodligen inte hjälpt mot de 3 liter bränt gummi i pulverform som låg och rullade inne i hjulet.

Såhärva: Pyspunka som jag inte märkte. Lastade bilen tungt. Jag vet att jag har dåliga stötdämpare och fjädrar bak, och ett nytt avgassystem som hänger lite lågt över bakaxeln. Därför trodde jag att skrapet i groparna berodde på att axeln tog i nämnda avgassystem. Efter ett par-tre mil när skrapet blev värre och värre och tillslut konstant, och bilen kändes märklig att köra stannade jag och tittade, och konstaterade att däcket var en aning platt. (Jag har aldrig haft punktering förut, så jag visste inte hur det borde kännas.) Det var också en smula varmt.

Detta var på fredag eftermiddag, vid 14-snåret. Inga verkstäder över huvud taget fanns att tillgå i närheten, och bilen behövde förflyttas till Göteborg å det snaraste och tömmas, och ett ärende behövde göras före klockan 15, så det var double time som gällde. Dessutom hittade en medresenär på medhavd iPod "blabla däckbyte" som skulle ha öppet 10-16 på lördagen, så vi körde på minireserven till Göteborg och avsåg att ordna problemet under lördagen.
När nämnda företag ringdes upp ställdes frågan "Kan ni hjälpa mig att byta ett punkterat däck?", varpå svaret, med en något utländsk brytning blev "nejnej inte punktering bara skickar".

Såsmåningom löste det sig ju dock. Begagnat däck monterat och klart för 300 kronor har tagit mig hem till skåne, och jag var på jobbet i rätt tid. Jag tror tillochmed att bilen får gå på det nån månad till tills det är dags för vinterdäcken.
Skriv svar