Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: mån 08 mar 2010, 20:16:49
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Trelleborg
- Land (Country): Sweden
- Kontaktperson: Tommy Borglin
- Ort: Trelleborg
- Kontakt:
Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
Antagligen en dum fråga, men tycker det är bättre att ställa den innan jag börjar fixa än efteråt!
Jag har tidigare varit bortskämd med batteriet bak i bilen så nu när jag ska börja bygga i min Celica så uppstod ett nytt problem
Jag måste dra min 50mm2 kabel från batteriet fram i bilen ända bak till skuffen.
hur gör jag detta lättast och bäst?
och hur gör ni med genomgången från motorrummet till kupeen, eller ni drar den under bilen?
tips på bra sätt att göra det på är väldigt uppskattat.
Jag har tidigare varit bortskämd med batteriet bak i bilen så nu när jag ska börja bygga i min Celica så uppstod ett nytt problem
Jag måste dra min 50mm2 kabel från batteriet fram i bilen ända bak till skuffen.
hur gör jag detta lättast och bäst?
och hur gör ni med genomgången från motorrummet till kupeen, eller ni drar den under bilen?
tips på bra sätt att göra det på är väldigt uppskattat.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
Bakom handsfacket finns en gummibälg där kabeln till ECUn går. Det är ett av ställena man kan dra. Ska du dra den underbilen så tänk på att skydda kabeln ordentligt samt att avgasrör är heta och massa saker som rör på sig där under. Jag hade då dragit kabeln inne i bilen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: mån 08 mar 2010, 20:16:49
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Trelleborg
- Land (Country): Sweden
- Kontaktperson: Tommy Borglin
- Ort: Trelleborg
- Kontakt:
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
jag var och rotade bakom handskfacket igår och hittade 2 gummiproppar, dock så var där plåt bakom dom propparna, var närmare bestämt går ecun någon som har bild på genomgången för hade också föredragit att dra genom cupeen istället för under.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
om du ska dra den genom kupén så finns det 2 ställen genom torpedväggen som brukar användas:
1. ett hål nere i hjulhuset på förarsidan som kommer in någonstans vid pedalerna. man får ta ner innerskärmen bara. (detta hål har inte jag hittat så hittar du det får du gärna ta ett foto
)
2. ett hål med gummidamask högt uppe i torpedväggen på passagerarsidan, kommer in bakom handskfacket (pyssligt)
...när jag drog ström till slutsteget gick jag genom hålet bakom handskfacket, vidare längs instegslisten, in under mattan i baksätet, in under sittdynorna i baksätet och ut i skuffen.
Kabelhål genom torpedväggen
1. ett hål nere i hjulhuset på förarsidan som kommer in någonstans vid pedalerna. man får ta ner innerskärmen bara. (detta hål har inte jag hittat så hittar du det får du gärna ta ett foto

2. ett hål med gummidamask högt uppe i torpedväggen på passagerarsidan, kommer in bakom handskfacket (pyssligt)
...när jag drog ström till slutsteget gick jag genom hålet bakom handskfacket, vidare längs instegslisten, in under mattan i baksätet, in under sittdynorna i baksätet och ut i skuffen.
Kabelhål genom torpedväggen
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
Alternativ 3. Borra upp ett hål, måla med kallgalv/Zinkfärg samt någon bra täcklack, sätt i passande gummigenomföring(rätt storlek så det blir tätt mot kabeln).
På så sätt kan du dra kabeln den kortaste vägen vägen du själv tycker är lämplig.
Börja med ett litet borr så du ser säkert var du hamnar. 50mm^2 är en rejäl kabel ivarjefall, jag hade 35mm^2 på min Celica.
På så sätt kan du dra kabeln den kortaste vägen vägen du själv tycker är lämplig.
Börja med ett litet borr så du ser säkert var du hamnar. 50mm^2 är en rejäl kabel ivarjefall, jag hade 35mm^2 på min Celica.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: mån 08 mar 2010, 20:16:49
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Trelleborg
- Land (Country): Sweden
- Kontaktperson: Tommy Borglin
- Ort: Trelleborg
- Kontakt:
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
NeBlade
det var mitt nästa val om jag inte lyckades lösa det enklare
får se om jag hittar det där hålet som är bakom handskfacket, annars blir det nog ett eget hål istället.
det var mitt nästa val om jag inte lyckades lösa det enklare

får se om jag hittar det där hålet som är bakom handskfacket, annars blir det nog ett eget hål istället.
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
Behöver du verkligen 50m2?
Om inte bilen är extremt svårtartad, så komemr 21m2 att räcka.
Om inte bilen är extremt svårtartad, så komemr 21m2 att räcka.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: mån 08 mar 2010, 20:16:49
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Trelleborg
- Land (Country): Sweden
- Kontaktperson: Tommy Borglin
- Ort: Trelleborg
- Kontakt:
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
Jag kommer leverera 50mm2 bak till skuffen för att sedan dela upp den till 3st slutsteg med varsin 21mm2 kabel. så därför behöver jag 50mm2 från batteriet fram
kommer även Jorda om hela bilen fram med samma kabel.
Byggde någon liknande i min tidigare bil en BMW, dock hade jag batteriet bak i den, var en dröm på det sättet att bygga ljud i, men bagaget var värdelöst, Celicans bagage är ju helt underbart att bygga i.
kommer även Jorda om hela bilen fram med samma kabel.
Byggde någon liknande i min tidigare bil en BMW, dock hade jag batteriet bak i den, var en dröm på det sättet att bygga ljud i, men bagaget var värdelöst, Celicans bagage är ju helt underbart att bygga i.
-
- Inlägg: 125
- Blev medlem: lör 14 aug 2010, 17:08:53
- Bilmodell: Land cruiser 100
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: 86135
- Land (Country): Sverige
- Ort: Timrå
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
nån bild på bygget?
Körde i min gamla corolla -92 med dubbla 32^2
i med en dieselgenerator + 3x 120ah batterier. så ström hade jag. på bilprovningen fråga de om jag hade kärnkraftverk i bilen;) å verkan tyckte inte om när de besiktiga speldosan:D annars blankt papper efter näsblod^^
Körde i min gamla corolla -92 med dubbla 32^2
i med en dieselgenerator + 3x 120ah batterier. så ström hade jag. på bilprovningen fråga de om jag hade kärnkraftverk i bilen;) å verkan tyckte inte om när de besiktiga speldosan:D annars blankt papper efter näsblod^^
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: mån 08 mar 2010, 20:16:49
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Trelleborg
- Land (Country): Sweden
- Kontaktperson: Tommy Borglin
- Ort: Trelleborg
- Kontakt:
Re: Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff
Ligger lite bilder på www.garaget.org/eX3Me
men nu i vinter kommer allting rivas ut, ska göra om hela bagagebygget.
plus att mitt slutsteg inte pallar mina basar, så det blir överlastat och slår av (tror det är överhettning) så ska byta ut det mot ett SinusLive nu snart.
får väl se vad som händer i vitner helt enkelt.
men nu i vinter kommer allting rivas ut, ska göra om hela bagagebygget.
plus att mitt slutsteg inte pallar mina basar, så det blir överlastat och slår av (tror det är överhettning) så ska byta ut det mot ett SinusLive nu snart.
får väl se vad som händer i vitner helt enkelt.