Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Inlägg av fredde85 »

Hej har en supra 89 den drar lite väl mkt kan jag tycka har räknat någon gång o gasade ja relativt mkt blev det 12,7 körde jag mkt lugnare blev det ca 12.2 inte mkt skillnad. Borde väl kunna gå ner mot en liter eller?

För övrigt lyser economy lampan alltid på gult har inte haft bilen länge o därför inte kollat kanske de har något med det att göra. Har bara sett den gröna blinka till någon gång då ja gasat upp ordentligt på tomgång. Någon som har någon aning om va de kan vara eller bara lämna för felsökning.

sen undrar jag vad ungefärligt värde kan vara på den

Svensksåld
10700mil
Fullstämplad service bok
Allt funkar utom ac
Välskött finns dock lite ytrost i bakskärmar o någon liten till dock en toyota på över 20 år vi talar om
org förutom utblås samt växelspaksknopp o så fälgarna då förstås sitter 18 tum på
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Inlägg av Rastaman »

Tror jag hade min nere på 1.0 vid extremt lugn långkörning en gång. Men så kan man ju inte köra Supra, tror jag snittade 1.4-1.5 liter milen :)
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Inlägg av Caniz »

Om jag inte minns helt fel så tänds orange resp. grön economylampa beroende på trycket i insugsröret(tryckröret i ditt fall), och där kan inte vara så högt tryck hela tiden utan att motorn varvar upp, så det är kanske såa tt du har en defekt MAP-sensor/LMM, vet ej vilken variant det sitter i just Supran, men det låter mest troligt då detta även medför högre förbrukning. Det av den enkla anledningen att om motorstyrdonet inte får signal om trycket i tryckröret så vet den inte hur mycket luft som kommer in, och således vet den inte hur mycket soppa den ska trycka in. Detta medför att den går in i "nödläge" och fetar på som f*n med soppa istället för att man ska kunna köra hem/till verkstad.

Om du har möjlighet så mät avgasvärdena, som borde vara skyhöga allihopa, förutom lambda som bör vara väldigt lågt, skulle tippa på runt 0,93λ

//Caniz
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Inlägg av Johannes Rydberg »

Mina mk3 or gick att köra på 1liter milen om växlar innan turbon började ladda. Men dom ville helst ha ca 1.2-1.3
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Inlägg av cheetah1 »

Caniz skrev:Om jag inte minns helt fel så tänds orange resp. grön economylampa beroende på trycket i insugsröret(tryckröret i ditt fall), och där kan inte vara så högt tryck hela tiden utan att motorn varvar upp, så det är kanske såa tt du har en defekt MAP-sensor/LMM, vet ej vilken variant det sitter i just Supran, men det låter mest troligt då detta även medför högre förbrukning. Det av den enkla anledningen att om motorstyrdonet inte får signal om trycket i tryckröret så vet den inte hur mycket luft som kommer in, och således vet den inte hur mycket soppa den ska trycka in. Detta medför att den går in i "nödläge" och fetar på som f*n med soppa istället för att man ska kunna köra hem/till verkstad.

Om du har möjlighet så mät avgasvärdena, som borde vara skyhöga allihopa, förutom lambda som bör vara väldigt lågt, skulle tippa på runt 0,93λ

//Caniz
Tror du inte att econometerlamporna har en egen givare?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4817
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Inlägg av Glenn »

Jag skulle ha börjat med att kolla alla vaccumslangar så ingen är sprucken eller har hoppat loss..

men det är ju ingen snålbil direkt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Bensinförbrukning Supra Turbo 89 Manuell

Inlägg av Caniz »

cheetah1 skrev:
Caniz skrev:Om jag inte minns helt fel så tänds orange resp. grön economylampa beroende på trycket i insugsröret(tryckröret i ditt fall), och där kan inte vara så högt tryck hela tiden utan att motorn varvar upp, så det är kanske såa tt du har en defekt MAP-sensor/LMM, vet ej vilken variant det sitter i just Supran, men det låter mest troligt då detta även medför högre förbrukning. Det av den enkla anledningen att om motorstyrdonet inte får signal om trycket i tryckröret så vet den inte hur mycket luft som kommer in, och således vet den inte hur mycket soppa den ska trycka in. Detta medför att den går in i "nödläge" och fetar på som f*n med soppa istället för att man ska kunna köra hem/till verkstad.

Om du har möjlighet så mät avgasvärdena, som borde vara skyhöga allihopa, förutom lambda som bör vara väldigt lågt, skulle tippa på runt 0,93λ

//Caniz
Tror du inte att econometerlamporna har en egen givare?
Det är inte omöjligt, nej. Det hade både varit smartare och dummare. Dummare för att det är ännu en elektronisk komponent som kommer ge upp någon gång och att MAP-sensorn är ganska exakt, och varför då sätta in ytterligare en sensor för att mäta trycket när det redan finns en som funkar skitbra? ;)

//Caniz
Skriv svar