
Vattenpumpsbyte carina E -94
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Vattenpumpsbyte carina E -94
Det ser ganska enkelt ut att byta vattenmupmpen på en carina E. Men är det någon som gjort det kan ni gärna ge lite tips 

- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Vattenpumpsbyte carina E -94
Att skriva vilken motor som sitter i bilen kan ju underlätta för oss som svarar
. Oavsett motoralternativ så behöver kamremmen monteras bort så en ny sådan hade iallafall jag köpt o satt dit samtidigt, kolla löp/spännrulle efter glapp oxå.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Vattenpumpsbyte carina E -94
ahh de glömde jag 
det är en 1,6 motor iaf, 79kw.
Men måste man bort med kamremen? pumpen ser ju ut att sitta på sidan brevid servopumpen å driven av rem.
Kanske ska ta en bild

det är en 1,6 motor iaf, 79kw.
Men måste man bort med kamremen? pumpen ser ju ut att sitta på sidan brevid servopumpen å driven av rem.
Kanske ska ta en bild

- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Vattenpumpsbyte carina E -94
Ok en 4A-FE motor alltså, ganska ovanlig i Carinan i Sverige. Det går att byta pumpen utan att lossa kamremmen men jag har alltid bytt rem samtidigt då de inte är mycket extrajobb. Pumpen går liksom in en bit bakom kamremmen på motorblocket där kylkanalen löper in i blocket och därmed underlättar de en del att ta bort remmen. Även om man tömmer hela kylsystemet så ligger de alltid kvar lite vatten i själva motorn och de rinner självklart ner till kamremmens drivhjul på vevaxeln. Så för att minska kladd med glykol och framtida rem problem så brukar ja ta bort den och blåsa torrt innan den nya remmen och kåpan monteras dit igen.
Lite svårt att förklara sånt här. För mig går sånt här nästan numera på rutin då de blitt ett par pumpar/remmar under årens lopp
Lite svårt att förklara sånt här. För mig går sånt här nästan numera på rutin då de blitt ett par pumpar/remmar under årens lopp

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?