ac hur ofta ska man ha igång den ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
leonjp
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 12:02:12
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: Landskrona
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: 241ECM8X

ac hur ofta ska man ha igång den ?

Inlägg av leonjp »

hej

Jag har hört att man ska helst köra igång med ac på hela tiden annars kan ventilerna eller listerna torka är det sant ?

hur ofta ska man ha på ac minimum per månad ?

och vid imming hur får man bort det på bästa sätt upplever att det e ganska segt att få bort från min bil tror acc fungerar betydligt bättre men jag har tyvärr bara ac i min

tack
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: ac hur ofta ska man ha igång den ?

Inlägg av GT4-R »

Kör Ac året runt och styr värmen med reglaget.Ac tar ju bort imma. Sen starta ju inte Ac om det är för kallt. SÅ ha knappen intryckt jämnt
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: ac hur ofta ska man ha igång den ?

Inlägg av Dale »

Samma här. AC/Auto på jämt. Har man fuskat med snöborsten så brukar det blåsa ner snö i insuget till värmepaketet och har man då inte ACn igång så immar det igen rätt fort.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: ac hur ofta ska man ha igång den ?

Inlägg av Vesa »

Jo ung. så, spelar ingen roll hur mycket man använder AC:n Packningarna torkar ändå. Och då blir det läckage som får klimatet att bli varmare :thumbup:( när den börjar läcka)
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
mats moren
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
Bilmodell: Corolla ts compressor
Årsmodell: 1988
PostOrt: Huddinge
Land (Country): sweden

Re: ac hur ofta ska man ha igång den ?

Inlägg av mats moren »

Vesa skrev:Jo ung. så, spelar ingen roll hur mycket man använder AC:n Packningarna torkar ändå. Och då blir det läckage som får klimatet att bli varmare :thumbup:( när den börjar läcka)
som ni sejer så kan man ha på ac knapen hela tiden men när de går under 5 grader så hoppar inte ac pumpen igång på grund av att de blir för högt tryck i systemet när de är kallt ute! packningar torkar ovaset och rör oxiderar hål i på grund av att tilvärkarna blandar mertal med aluminium och sätter komponenter på väldigt utsatta delar! men vanligaste är att kondensorn springer läck och de brukar vara för att man får sten skott men även att de skvätter upp salt så den oxiderarsönder. så om man vill undvika hål i kondensorn skulle ja använda fint nät eller liknade som skydd och motortvätta samnt tvätta kondensor och front ofta.

sen att de imar lätt igen är nog att du har igentäpt kupe filter (om st18X har kupe filter) eller att de har blåst ner löv eller som ni skrev is ner i luftintaget. men om de kommer mycket imma och is på insydan av rutorna så har du nog massa fukt i bilen. ställ in den i ett varmt garage över natten men rutorna nere så blir du nog av med fukten tills de blir pluss graderigen.

sen så har du nog den nya gasen som inte på värkar osonlagret när de läcker ut!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: ac hur ofta ska man ha igång den ?

Inlägg av cheetah1 »

Seriöst?! Jag brukar köra den 20 minuter per vecka ungefär. Håller man 100 på plan mark och trycker in AC-knappen saktar bilen ner till kanske 85-90, och man får trycka ner pedalen ett par centimeter för att kunna hålla 100 igen. Momentanförbrukningen i färddatorn brukar öka med 2-3 deciliter per mil.

Aldrig att jag kör med den konstant igång, så bra lön har jag inte.
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: ac hur ofta ska man ha igång den ?

Inlägg av xxargs »

mätt på sommaren eller vintern ??, det är stor skillnad!

Annars brukar det inte ta så mycket kräm när det är svalt ute - speciellt inte när det är under nollan - din generator går tyngre i dom här fallen... i en gammal bil så kan man dock ha fallet att kondensorfläktarna sätter full fart oavsett behovet när kompressorn starta och de är ofta runt 200-300 Watt och följdaktligten drar runt 400-600W axelkraft på generatorn (generatorn har inte mer än ca 50% verkningsgrad) och kompressorn kanske ligger mellan 0.5 - 1 hästar (350 - 700 Watt) i förbrukning vintertid. dessutom kan det bli ett litet märkbart ryck vid starten då kompressor skall accerereras upp snabbt och fläktarna drar massor av ström i startmomentet vilket gör att generatorn går extra tungt under någon halvsekund

Det är först när tempen är bit över 25 grader C utanför som kompressorn börja arbeta hårt över 2-3 hästar förbrukning och vid 35 grader omgivning kanske uppåt 5-6 hästar och det är knappast aktuellt på vinter.

en Bil-AC drar väldigt varierande med effekt beroende på utetemperaturen

I moderna bilar så låter ECU:n kompressorn snurra kort stund då och då till ungefär -5 grader C för att motionera kompressorn så att dess axeltätning skall hålla sig tätt, står det still för länge i månader så trycks det ett antal gaskanaler i den tunna oljefilmen sakta genom tätningen och till sist blir det genomgående kanal som gasen tar sig ut fort igenom och man förlorar gasladdning, snurrar man axeln då och då så förstörs dessa kanaler varje gång och läckan får börja från börja sas.

Den här processen går långsamt i månader och år på en ny kompressor medan ju mer mil kompressorn har bakom sig, ju större spel är det i tätningen och ju fortare bildas dessa kanaler i oljan och det tar allt kortare tid innan det börja läcka.

Därför så bör man motionera kompressorn något tusental axelvarv minst 1 gång i veckan och i en modern bil så sköts det av sig själv om man ser till att AC-knappen hela tiden är intryckt

Dock har äldre bilar problem med detta då pressostaten stänger av kompressorn helt (även när AC-knappen är intryckt hela tiden) när temperaturen är under 0 grader och startar kanske aldrig någon gång under en hel kall vinter och enda sättet att få igång kompressorn för att motionera kompressortätningen är att åka in till varmgarage och låta bilen blir varm där och se till att AC:n får arbeta några minuter medans man är kvar i garaget innan man kör ut i kylan igen.
Skriv svar