Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av GT4-Force »

Tackar :D

Det blir st185an ska åka upp till karlstad i helgen om jag hinner och hämta mina muttrar och min nya blockpackning sen ska jag skruva ihop motorn till celican sen blir der lådan till den så den blir klar så jag kan koncentrera mig på supran :thumbup: :D
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av JohanRocker »

GT4-Force skrev:Tackar :D

Det blir st185an ska åka upp till karlstad i helgen om jag hinner och hämta mina muttrar och min nya blockpackning sen ska jag skruva ihop motorn till celican sen blir der lådan till den så den blir klar så jag kan koncentrera mig på supran :thumbup: :D
låter riktigt nice! hoppas på det bästa och du slipper strul! kör hårt! :D
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av GT4-Force »

Liten uppdate på delar som har kommit och legat hos mig ett tag nu :thumbdown:

Spec 3-skivig koppling 1900nm med hydraliskt lager
Weldon 2345-a 2400hp räcker den till
BC PRO vevstakar
TMS Billet ramlager överfall
Bild

Delar till min andra 2jzgte motor
Wiseco kolva
Scat stakar
Bild

Allt just nu :)
Användarens profilbild
Falk
Inlägg: 196
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Erik Falk

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av Falk »

Riktigt spännande nu när alla nya roliga delar börjar titta fram!

Följer tråden men avundsjuka och längtande ögon :lol: :roll:

//Falk
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av GT4-Force »

Liten uppdate :)

Grenröret är nu klart snart dax montering på motorn.
Bild
Bild

Kommer nog förhoppningsvis bilder på motorn till helgen.. :)
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av GT4-Force »

Uppdaterings Dax igen. Har rivit isär lådan på GT4an med nu så nu är det väldigt mycket delar i garaget :D.

Bild
då var det dax att demontera första kåpan :)
Bild
Kåpa 1 borta 5ans drev syns bara att demontera isär. Håkan var på besök en liten sväng med och gav en hjälpande hand Tackar :)
Bild
Dreven demonterade ska demontera bort den lilla plattan nu som sitter med torx och kåpa 2
Bild
Upplägg av delarna
Bild
Kåpa 2 borta demontera oljerören,växlingsarmarna sen drev stockarna.
Bild
Stock 1 borta.
Bild
Stock 2 påväg bort
Bild
bägge stockarna borta har vänt på diffen för att kolla lite ska greja lite i diffen :thumbup: :twisted:
Ska snart börja montera tillbaka allt och montera en växlingsarm från en st205 :)
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av JohanRocker »

Jag är sugen på grenröret :) såg bra ut! du själv som byggt?? kul att allt rullar på :thumbup: :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av haank »

205 armen är nog vettig att meka dit innan det går sönder ja :P

Hur ska du grej med diffen?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av Cyrix »

Vilken arm är det som går sönder och hur ser man att man har rätt eller fel?
Ska riva isär min låda och byta ett lager snart, men min låda är lite hopplock, så jag är inte helt hundra på vilken version det är på alla delar.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Supra MKIV & ST185 5S-GTE Bygge

Inlägg av GT4-Force »

JohanRocker skrev:Jag är sugen på grenröret :) såg bra ut! du själv som byggt?? kul att allt rullar på :thumbup: :thumbup:
Det är ju ditt gammla :D
haank skrev:205 armen är nog vettig att meka dit innan det går sönder ja :P

Hur ska du grej med diffen?

Så den blir konstant 4wd och diffar hårt :thumbup:
Cyrix skrev:Vilken arm är det som går sönder och hur ser man att man har rätt eller fel?
Ska riva isär min låda och byta ett lager snart, men min låda är lite hopplock, så jag är inte helt hundra på vilken version det är på alla delar.
Det är den mellan 2an och 3an sen är det alu på gen1-2 och gjutet på gen-3 kan ta en bild på dom så ser du skillnad på dom och den till gen-2 väger u inget medans den till den gen-3 känns riktigt rejäl.
Skriv svar