Hej!
Måste bara som ny i forumet få tala om att jag är så j-a nöjd med min Avensis i vinter.
Bor i Eskilstuna som förmodligen är sämsta kommun i Sverige på snöröjning. Ja det är helt förskräckligt.
Många i min omgivning ifrågasätter hur jag kunde byta bort min Subaru Legacy 2,0 R automat 07" mot min idag Avensis 2,0 Executive multidrive-s 2010.
Ja, visst var "Subban" bra mycket roligare i snömoddden än Toyotan, helt klart. Men vilken otrolig framkomlighet den har med Nokian Hakka dubbfria. Helt fantastiskt. För att inte tala om komforten. Har inte haft några som helst problem med framkommligheten trots att jag bor i Eskilstuna.
Sen känns ju Toyotan som en bra mycket modernare bil på dom flesta punkter.
Vore kul och höra om några andra på forumet har några liknande jämförelser.
Lasse G
Avensisen i snön
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Avensisen i snön
Det är ruggigt bra bett i dom däcken, dom har tillochmed bett så man tar sig fram på blankis om man är lite försiktig. Däremot är dom värdelösa i accellerationsriktningen, särskilt om man svänger lite samtidigt. Gasa lite i en feldoserad rondell och du får vara snabb i reaktionerna om du inte vill hamna på sidan av. Detta gäller även om det bara är blött och inte modd/snö/is.
Det är iaf min erfarenhet.
Vad det gäller bilen har den väl alla moderna features som antisladd och antispinn och EBD osv, och kanske även hill start assist och downhill assist och sånt, så framkomligheten bör det inte vara nåt större fel på vid "normalt" bruk, även om det inte är fyrhjulsdrift.
Dock får jag säga att jag har sett ljuset och aldrig mer, om jag kan hindra det, tänker köpa en tvåhjulsdriven bil att ha som bruksbil, åtminstone inte på vintern, när jag kör cirklar om mina arbetskamrater som står och slirar i ramperna på parkeringshusets tak på jobbet.
Det är iaf min erfarenhet.
Vad det gäller bilen har den väl alla moderna features som antisladd och antispinn och EBD osv, och kanske även hill start assist och downhill assist och sånt, så framkomligheten bör det inte vara nåt större fel på vid "normalt" bruk, även om det inte är fyrhjulsdrift.
Dock får jag säga att jag har sett ljuset och aldrig mer, om jag kan hindra det, tänker köpa en tvåhjulsdriven bil att ha som bruksbil, åtminstone inte på vintern, när jag kör cirklar om mina arbetskamrater som står och slirar i ramperna på parkeringshusets tak på jobbet.