MagLight's Celica ST165 "Plåtskrammlaren"
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
MagLight's Celica ST165 "Plåtskrammlaren"
Lika bra att starta en projekttråd innan börjar bygga ordentligt så man kanske kan få lite feedback på vägen.
Projektet då.
En Celica ST165 -88 röd till färgen .
I nuläget rostiga innerskärmar bak, höger tröskel skulle fungera som sidepipe med 15" ovalt utblås , flyglarna bak är även dom i behöv av lite TLC i form av rostlagning. Kopplingen är slut men har en steg 3 koppling ligger i bilen och väntar på montering efter ombyggnaden av motorn.
Längre än så har jag inte kommit i mina undersökningar av bilen då jag inte haft den så länge.
annat som behöver göras är byta bussningar i fram och bakvagn för att styva upp lite samt snygga till undertill och rostskydda.
Visionen då...
250-300Hk på bana / ca 220 på gatan.
lättad till tusen... dvs ingen inredning förutom instrumentpanel och kanske dörrsidor...
- helbur
- Coilovers
- Bättre bromsar
osv osv...
jag sätter inga överambitiösa tidsplaner... men jag hoppas iallafall på att ha den rullandes till säsongen 2012, då rostlagad och med ombyggd motor.
Projektet då.
En Celica ST165 -88 röd till färgen .
I nuläget rostiga innerskärmar bak, höger tröskel skulle fungera som sidepipe med 15" ovalt utblås , flyglarna bak är även dom i behöv av lite TLC i form av rostlagning. Kopplingen är slut men har en steg 3 koppling ligger i bilen och väntar på montering efter ombyggnaden av motorn.
Längre än så har jag inte kommit i mina undersökningar av bilen då jag inte haft den så länge.
annat som behöver göras är byta bussningar i fram och bakvagn för att styva upp lite samt snygga till undertill och rostskydda.
Visionen då...
250-300Hk på bana / ca 220 på gatan.
lättad till tusen... dvs ingen inredning förutom instrumentpanel och kanske dörrsidor...
- helbur
- Coilovers
- Bättre bromsar
osv osv...
jag sätter inga överambitiösa tidsplaner... men jag hoppas iallafall på att ha den rullandes till säsongen 2012, då rostlagad och med ombyggd motor.
Senast redigerad av MagLight den mån 24 jan 2011, 23:48:01, redigerad totalt 1 gånger.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: Celica ST165 "Plåtskrammlare"
Det var ju inte mycket plåt kvar på den;) Men blir nog bra när den är klar!MagLight skrev: plåytskramlare
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Celica ST165 "Plåtskrammlare"
Redan färdiglättad juh
Lycka till med projektet!

Lycka till med projektet!
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST165 "Plåtskrammlare"
Lätt att rostlaga när tröskeln inte längre är där 

- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: Celica ST165 "Plåtskrammlare"
Har i veckan jobbat med att lätta bilen och frilägga golvet för att se hur mycket rost det finns att laga. Plus att jag rivit ur inredningen (bara innertaket kvar)
Blev glatt överraskad över att det var hyffsat fräsch plåt under asfaltsmattan, hittade ungefär 10 hål som behöver åtgärdas.
bland annat så har stötdämpartornen bak varsitt stort hål på framsidan, ett hål precis framför förarstolen sen ett antal mindre hål som är ganska så lättlagade.
Nästa vecka kommer jag börja slipa av hela golvet med roterande borste för att bli kvitt alla rester av asfaltsmatta och gammal rostskyddsmassa som någon tidigare ägare smetat på när dom har lagat golvet.
Får se hur långt jag hinner, men tyvärr så har jag inte fått tag på någon svets ännu så det är lite svårt att dra igång med dom riktiga reparationerna direkt.
Blev glatt överraskad över att det var hyffsat fräsch plåt under asfaltsmattan, hittade ungefär 10 hål som behöver åtgärdas.
bland annat så har stötdämpartornen bak varsitt stort hål på framsidan, ett hål precis framför förarstolen sen ett antal mindre hål som är ganska så lättlagade.
Nästa vecka kommer jag börja slipa av hela golvet med roterande borste för att bli kvitt alla rester av asfaltsmatta och gammal rostskyddsmassa som någon tidigare ägare smetat på när dom har lagat golvet.
Får se hur långt jag hinner, men tyvärr så har jag inte fått tag på någon svets ännu så det är lite svårt att dra igång med dom riktiga reparationerna direkt.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: Celica ST165 "Plåtskrammlare"
Nu blir det lite bildfrossa då kameran blivit tömd...
Främre upphägningen till bakre dämparen har gått av... lätt fixat när man väl har svetsen

Rost... men inte lika mycket som på vänster sida

Höger Hjulhus... ser ut att vara lite rost där uppe...

Oj då... det var visst ganska illa... aja... inget som inte går att fixa.

Hmm... är det meningen att man ska kunna se dämpare och fjäder inifrån bilen?

Insidan av höger tröskel som visas på bilden i första inlägget.

höger bakskärm... inte så illa faktiskt.

Efter första dagen när inredningen började rivas.

Här hade jag börjat riva asfaltsmatta.

Här är i stort sett all asfaltsmatta utriven. Nu blir det bearbetning med roterande borste och kem.

Bara en bild på original slutrör... inte det vackraste tinget i världen.

högen efter första dagen.

Högen efter andra dagen.

Hinken med asfaltsmatta efter att allt var utrensat.

En stycke rostig subframe.

Förardörren... ser inte så farligt ut med rost på dörren.

Vänster flygel bak... ROSTIG

Vänster flygel bak... inifrån.

vänster tröskel... rostlagad av tidigare ägare, eventuellt får jag riva ner den här endå trots att den ser bra ut pga att det känns rostigt på insidan av tröskeln.

hittade två rosthål nedanför vindrutan, här är det på höger sida, fanns ett lite mindre på motsvarande ställe till vänster.

blir till att beställa lite ny plåt och lite nya kapverktyg så kan man börja jobba på riktigt sen när svetsen kommer.
Främre upphägningen till bakre dämparen har gått av... lätt fixat när man väl har svetsen

Rost... men inte lika mycket som på vänster sida

Höger Hjulhus... ser ut att vara lite rost där uppe...

Oj då... det var visst ganska illa... aja... inget som inte går att fixa.

Hmm... är det meningen att man ska kunna se dämpare och fjäder inifrån bilen?

Insidan av höger tröskel som visas på bilden i första inlägget.

höger bakskärm... inte så illa faktiskt.

Efter första dagen när inredningen började rivas.

Här hade jag börjat riva asfaltsmatta.

Här är i stort sett all asfaltsmatta utriven. Nu blir det bearbetning med roterande borste och kem.

Bara en bild på original slutrör... inte det vackraste tinget i världen.

högen efter första dagen.

Högen efter andra dagen.

Hinken med asfaltsmatta efter att allt var utrensat.

En stycke rostig subframe.

Förardörren... ser inte så farligt ut med rost på dörren.

Vänster flygel bak... ROSTIG

Vänster flygel bak... inifrån.

vänster tröskel... rostlagad av tidigare ägare, eventuellt får jag riva ner den här endå trots att den ser bra ut pga att det känns rostigt på insidan av tröskeln.

hittade två rosthål nedanför vindrutan, här är det på höger sida, fanns ett lite mindre på motsvarande ställe till vänster.

blir till att beställa lite ny plåt och lite nya kapverktyg så kan man börja jobba på riktigt sen när svetsen kommer.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: MagLight's Celica ST165 "Plåtskrammlaren"
Vad i jösse namn har denna bil varit med om?
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Plåtskrammlaren"
Har äntligen fått tummen ur och faktiskt börjat jobba lite smått på Rosthögen... motorn är så gott som urkopplad ifrån alla kablar och slangar och ska snart plockas ut ur bilen så man får lite bättre överblick på resten av karossen. ska bli intressant att se eftersom de enda motorerna jag plockat ur en bil tidigare är 4G63'or ur Galanter.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: MagLight's Celica ST165 "Plåtskrammlaren"
Etthundratjugotusen mil enbart vintertid på kraftigt saltade vägar och aldrig någonsin blivit tvättad?
- Iceman07
- Inlägg: 200
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
- Bilmodell: celica gt4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: hemse
- Land (Country): sverige
- Ort: hemse
Re: MagLight's Celica ST165 "Plåtskrammlaren"
jösses!!!! denna va ju 10 gånger värre än va min va!!!
hoppas du får till de bra!!
hoppas du får till de bra!!
virre magnusson
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92