Anmärkningar på service , bromskivor vattenpump?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Re: Anmärkningar på service , bromskivor vattenpump?
Vattenpumpen tror jag inte det blir några bekymmer att få ut på goodwill då detta tyvärr blivit ett ganska vanligt fel! Största felet med att bromsar rostar sönder är allt tjat om ecodriving, får inte bromsarna göra sitt jobb och användas, i vårat klimat så rostar dom snart sönder! Jag har bytt mängder med bromsskivor på bilar med under 1000mil på mätaren.
---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ecodriving är en stor bov i detta, folk kör helt enkelt inte grejen hela vägen ut typ. Vilket leder till mycket följdfel eller va man ska kalla de, kärvande bromsar etc.
Grejer skall i min mening användas, helst rejält så de får jobba lite i maskineriet o blir genomvarmt.
Glödande grenrör vid iskörning är en ren "effekt" bonus
Så det är oftast väldigt olika från bil till bil det där med hur länge grejer håller.
Oftast är det i sista änden brukaren/ägaren som spelar störst roll.
Citerar mig själv från "fikarummet" tråden med ett inlägg jag gjorde i December
Grejer skall i min mening användas, helst rejält så de får jobba lite i maskineriet o blir genomvarmt.
Glödande grenrör vid iskörning är en ren "effekt" bonus

Så det är oftast väldigt olika från bil till bil det där med hur länge grejer håller.
Oftast är det i sista änden brukaren/ägaren som spelar störst roll.
Citerar mig själv från "fikarummet" tråden med ett inlägg jag gjorde i December

PierreW skrev: Va o besiktigade farsans Corolla T-sport för typ en vecka sedan, El-blanco el-papiro.
Som alla andra gånger då alltså.
En halvljuslampa, 4 däck och bromsklossar bak får väl anses som ganska lagom på en bil som gått snart 10500 "hårda" mil och dragit husvagn senaste åren![]()
(farsgubben är inte feg på att varva heller så...)
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Hur får man det? Antar jag kör som en kärring då bara turbon blir röd.PierreW skrev:Glödande grenrör vid iskörning är en ren "effekt" bonus

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 2007
Tack för era svar , men måste bara fråga varför håller skivor längre på vissa bilar ??
Hade en ww golf III innan och där bytte ja skivor efter kanske 12000 mil eller 10 år , det var en här i tråden som hade en äldre toyota samma sak där ..
En kompis har en Volvo 740 , där höll skivorna fram i en evighet ..
Som lekman , som vanlig bilägare känner man att toyotas bromsdelar på nya bilar verkar vara ren skit
håller kanske 20% av vad som andra äldre bilar klarar ...
Har det med alla nya moderna system som abs , antispinn osv ??
Vad är det som går sönder , blir skivorna för tunna , eller repiga rostig kant längst upp eller ?
Är det pirat delar man ska köpa istället ?
Man känner sig lurad helt enkelt , kasta 3000-4000 kr i sjön ;( på en reparation som skulle kommit flera år senare än idag på 2600 mil
Hade en ww golf III innan och där bytte ja skivor efter kanske 12000 mil eller 10 år , det var en här i tråden som hade en äldre toyota samma sak där ..
Som lekman , som vanlig bilägare känner man att toyotas bromsdelar på nya bilar verkar vara ren skit

Vad är det som går sönder , blir skivorna för tunna , eller repiga rostig kant längst upp eller ?

Man känner sig lurad helt enkelt , kasta 3000-4000 kr i sjön ;( på en reparation som skulle kommit flera år senare än idag på 2600 mil
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Tja, jag har kört Volvo, VW, Citroen, Mercedes, Chevrolet, Ford bland annat förr. Polare och släkt kör en massa olika med. Alla är vi olika och kör olika. Oavsett märke så finns det nog ingen tillverkare som bygger bilar som ingen behöver byta någonting. Toyota har jag tyckt varit märket för mig och jag är nöjd. Som jag skrev tidigare. Har inte bytt bromsskivor på några av mina Toyotor. Inte heller några länkarmar, bussningar, stötdämpare å knappt några glödlampor som jag fick göra nästan varje/varannat år på andra märken. Släkten och vännerna som kör andra märken fortsätter å byta allt som jag tycker verkar underligt då jag inte behövt byta nått sånt som dom gjort. Har jag bytt nått så har det jag satt dit original eller bättre. Har iofs testat andra alternativ med men med mindre lyckat resultat så tillslut har original eller bättre hamnat på dess plats ist. Man får oftast de man betalar för.
Daniel Nämnd 070-6298598
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
linblekinge skrev:Tack för era svar , men måste bara fråga varför håller skivor längre på vissa bilar ??
Som lekman , som vanlig bilägare känner man att toyotas bromsdelar på nya bilar verkar vara ren skithåller kanske 20% av vad som andra äldre bilar klarar ...
Som sagt, använd bromsarna! Problemet finns hos alla biltillverkare mer eller mindre! Oftast äldre folk som har problem med det, ser aldrig nån 20 åring med rostiga skivor för dom har iaf vett att använda grejorna =)
Toyota Mek
Toyota Mek
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Jag kör inte hårt med bilarna. Snarare kör jag och frugan väldigt lugnt. Däremot varvar jag ur bilarna då och då och gör även ordentliga inbromsningar med jämna mellanrum för att just grejerna skall få "användas". Vad jag mer gör för att få saker att hålla är att jag tvättar och spolar av ofta på vintern. Ser jag att det är en kall perdiod på väg med minusgrader far jag och spolar underredet, hjulhus etc. på en GDS och kör sedan in bilen för tork i garage under natten.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Mammas Avensis har gått 37000 mil, och vi har hittills bytt klossar fram och bromscylindrar bak.
Inga skivor, inga trummor, inga backar.
Det ni.
Min Rav4 har precis bytt belägg bak för andra gången på 9000 mil, och jag tycker det kvittar hur man bromsar så blir skivorna aldrig riktigt rena.
Inga skivor, inga trummor, inga backar.
Det ni.

Min Rav4 har precis bytt belägg bak för andra gången på 9000 mil, och jag tycker det kvittar hur man bromsar så blir skivorna aldrig riktigt rena.