..vad kan det bero på?
Har haft bilen sen i november och den gnisslade redan då, säljaren sa att det var för att de nyss bytt bromsarna på den. Men jag tycker att gnisslet bara blir allt värre!
Gnisslande bromsar...
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Gnisslande bromsar...
Ja det är inte mycket mer att göra än o ligga på mot säljaren om att få det fixat.
Gnisslande bromsar brukar inte kunna botas utan en demontering av Ok och klossar.
Gnisslande bromsar brukar inte kunna botas utan en demontering av Ok och klossar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Hur mycket har du kört?
Det kan gnissla en del om bromsar generellt, men det ska ju inte behöva bli så mycket att det stör vid daglig användning.
Det sitter (ska göra) plattor bakom bromsbeläggen med en liten kant på som ska gå emot bromsskivan och börja väsnas när belägget blir utslitet. Har dom nyss bytt verkar ju det dock en aning knepigt om det skulle vara det.
Det kan gnissla en del om bromsar generellt, men det ska ju inte behöva bli så mycket att det stör vid daglig användning.
Det sitter (ska göra) plattor bakom bromsbeläggen med en liten kant på som ska gå emot bromsskivan och börja väsnas när belägget blir utslitet. Har dom nyss bytt verkar ju det dock en aning knepigt om det skulle vara det.
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
gnisslande bromsar brukar inte vara dyrt att fixa. som sagt. bara att klaga och hoppas på det bästa.
mvh fredrick
mvh fredrick
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Hej!
Jag skall ge ett tips ifrån egen erfarenhet.
Gå tillbaka, ge dig inte, se till att ditt klagomål finns nerskrivet på papper och spara det, så att du kan senare hävda att du har reklamerat problemet men de aldrig avhjälpt problemet, trots att garantin väl har gått ut.
Ingen bilexpert men jag köpte min bil 2007 -12, hade också problem med gnisslande bromsar från och till - under perioden 2008-2010 - de försökte att avhjälpa problemet genom: att ett par gånger bytte de bromsarna någon gång smörjde de bromsarna, någon gång hittade de inte problemet, någon gång hävdade de att det var nog bara någon sten som fastnat för de kunde inte återupprepa problemet.
Till sist var bromskivorna utslitna plus bromsarna utslitna (trots att de 3 mån innan hade de bytt bromsarna) EFTER att garantitiden hade löpt ut. Vid en poliskontroll häll jag få 2000 i böter för utslitna bromsskivor...
De erkände felet efter att jag hade förklarat och visat all historik, därmed tog de kostnaden
Det uppskattar jag men usch vad det har gett mig huvudvärk!
3 månader senare fick jag ånyo huvudvärk...
Jag skall ge ett tips ifrån egen erfarenhet.
Gå tillbaka, ge dig inte, se till att ditt klagomål finns nerskrivet på papper och spara det, så att du kan senare hävda att du har reklamerat problemet men de aldrig avhjälpt problemet, trots att garantin väl har gått ut.
Ingen bilexpert men jag köpte min bil 2007 -12, hade också problem med gnisslande bromsar från och till - under perioden 2008-2010 - de försökte att avhjälpa problemet genom: att ett par gånger bytte de bromsarna någon gång smörjde de bromsarna, någon gång hittade de inte problemet, någon gång hävdade de att det var nog bara någon sten som fastnat för de kunde inte återupprepa problemet.
Till sist var bromskivorna utslitna plus bromsarna utslitna (trots att de 3 mån innan hade de bytt bromsarna) EFTER att garantitiden hade löpt ut. Vid en poliskontroll häll jag få 2000 i böter för utslitna bromsskivor...
De erkände felet efter att jag hade förklarat och visat all historik, därmed tog de kostnaden
Det uppskattar jag men usch vad det har gett mig huvudvärk!
3 månader senare fick jag ånyo huvudvärk...
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Frågan är ju vad dom satt i för belägg, vissa belägg gnisslar ju oavsett hur fritt dom löper, om man har skrikplattor monterade och allt är gjort enl konstens regler, dom har helt enkelt ett sunkigt slitmaterial.
Jag brukar alltid köpa tillverkarens originalbelägg just för att slippa problem med gnissel, damm, dålig passform och fading.. visst kan säkert "piratbeläggen" vara lika bra, men jag föredrar att VETA att grejerna är bra
Jag brukar alltid köpa tillverkarens originalbelägg just för att slippa problem med gnissel, damm, dålig passform och fading.. visst kan säkert "piratbeläggen" vara lika bra, men jag föredrar att VETA att grejerna är bra

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Skall då tillägga att jag har utfört samtliga servicar och reparationer på en Toyota verkstad som jag hoppas att man kan lita på.