Gnisslande multirem, Avensis 2,0 -02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
p_k
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Gnisslande multirem, Avensis 2,0 -02

Inlägg av p_k »

Hej, var just ute och konstaterade att gnisslet försvinner när lite vatten kommer på remmen. Remmen tycker jag ser bra ut, vet att den byttes ut för kanske tre år sedan. Bilen har gått högst 3000 mil sedan dess. Tror ni remmen behöver bytas igen pga ålder eller är det dags att spänna den bara? Om den kan behöva spännas, är verkstaden ett måste eller kan en amatör göra det? Saknar tyvärr reparationshandbok, kände på remmen och visst sviktar den, kanske en centimeter... problemet är att jag inte vet om det är okej eller illa :?

Till sist, riskerar jag hälsan på bilen om jag fortsätter köra tills det är dags för årlig service i augusti? Kanske lite väl lång tid att vänta... Just nu är gnisslet enda problemet, ingen ryckande servo vid stillastående eller annat jag har hört man kan få.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Gnisslande multirem, Avensis 2,0 -02

Inlägg av PierreW »

Hej.

Om jag inte minns fel så är remmen automatspännd med hydraulisk arm.
Alltså den går inte att spänna.

De här med att bedöma konditionen på en rem är en hel vetenskap nästan,
den kan se jättefin ut och inga sprickor i alls för att sedan gå rakt av ett par dagar senare.

Nu hade ju inte din rem gått så himla många mil, så den bör ju kunna gå ett bra tag till.

Oftast beror gnisslet på smuts som fastnat inne i "spåren" på insidan av remmen.
Man kan med STOR försiktighet rengöra remmen med en tandborste eller en mjuk stålborste medan motorn går på tomgång.

Bilens hälsa, nja, går remmen av märker du det ganska snabbt då en hel del kontrollampor tänds, stannar du ganska snabbt efter det så ska de inte vara nån fara. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Vissa förespråkar att man sprutar lite siliconspray på baksidan av remmen för att mjuka upp den. Det för dock med sig två nackdelar: 1. Remmen blir förvisso tyst, men slirar fortfarande, kanske rent av mer, tills siliconet har torkat in i remmen. 2. Silicon + elektriska överslag (tänk generator) gör att siliconet kristalliseras och försämrar kontakten, och generatorn brukar som bekant sitta ganska bra till frampå motorn ungefär där man kommer åt med siliconsprayen, och har dessutom en enorm fläkt på sig som suger luft genom den.
p_k

Inlägg av p_k »

Hej och tack för era snabba svar! Jag hittade bilderna här http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.p ... sc&start=0 och funderar lite på att köpa en rem för 500kr och försöka byta den själv. Bara att jämföra bilderna med min motor först.

Silikonspray låter sådär och även om motorn överlever ett rembrott så är det ingen överraskning jag vill råka ut för :)

Verkar lite pilligt att byta rem men inte omöjligt, känns trist med extra verkstadsbesök bara pga den.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Bosse bildoktor rekommenderar stearin ist för siliconspray.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

På min Avensis 1.8 -02 har jag haft lite problem med gnissel, men snarare lager-gnissel. Fick bytt rem och spännrulle på TKG (fick betala remmen själv) och det försvann, men nu i vinter har jag hört ett litet gnissel nån enstaka gång så det kanske inte blev 100% åtgärdat ändå. Vet ej om det är några andra hjul/lager på dessa som brukar kunna ge upp.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

finns ju speciell remspray man kan använda, brukade köra det nån gång i veckan på min förrförra saab när det gnisslade :) ..tillslut gav jag jupp och köpte en ny för 400:-, bara för att sälja bilen några månader senare :P

..Den remmen såg man iofs att den såg risig ut också, massor av sprickor och saknades till och med bitar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
p_k

Inlägg av p_k »

Tog en titt igen igår, kom fram till att det verkade väldigt jobbigt att komma åt att byta remmen så jag körde PierreW's tips med tandborsten. Gnisslet försvann! Återstår att se om det håller i sig men verkar lovande. Även i bättre ljus tyckte jag remmen såg fin ut men visst kan den kanske vara dålig ändå.

Tog förresten en spärrnyckel och provade att rubba spännaren, tyckte inte den rörde sig en millimeter. Förmodligen krävs mer kraft än jag lyckades med, min nyckel är inte ens 2dm lång. Håller tummarna för att tandborsten räddade remmen.
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Jag var också på gång och skulle byta remmen själv, men gjorde ungefär som du och gav upp. Vad jag vet var min rem aldrig bytt någon gång, så jag tror dom håller ganska länge. På min rem syntes tydliga sprickor.

Coolt med tandborst-tricket! Hoppas det håller sig.
jens75
Bilmodell: Corolla -87 & Anvensis -01
Årsmodell: 1987

Inlägg av jens75 »

Hade samma gnissenproblem på min Avensis 1.8 -01. Köpte remspray på biltema, och sedan gnisslade remmen dubbelt så mycket :thumbdown: Bytte remmen och sedan upphörde gnisslandet.
Skriv svar