Tja, som titeln lyder. Tanken har rotat sig i mitt huvud, och jag har oxå lyckas hitta två stycken 2ZZ motorer på bildelsbasen.
Vad jag undrar över är såklart om det är lagligt. Jag har fattat det som att det är det, eftersom motorn är typgodkänd av toyota.
Sedan undrar jag även vad det faktiskt innebär att byta motor. Jag tänker inte göra det själv eftersom jag är duktig på att plocka sönder saker, men långt ifrån duktig på att sätta ihop dom. Sen att jag saknar plats att göra arbetet hör ju lite till saken.
Någon som har en susning om vad det kostar att byta motor på en verkstad? Jag behöver altså ingen kostnadskalkyl eller liknande, önskar mig bara en fingervisning.
Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE
-
- Inlägg: 125
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
- Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
- Årsmodell: 99
- PostOrt: Floda
- Land (Country): Sverige
Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE
det går inte bara att byta motor du måste även byta kablaget med tillhörande boxar sedan måste du koppla ac i bilen ihop med 2zz-fens box och även immobilizer måste in på rätt kablar
är ett jävla jobb men genomförbart visst
att byta maskinen e det enkla elen e det jobbiga
och lagligt är det inte
men vem bryr sej
sbp märker inget
är ett jävla jobb men genomförbart visst
att byta maskinen e det enkla elen e det jobbiga
och lagligt är det inte
men vem bryr sej
sbp märker inget
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE
Om det handlar om nyaste Mr2an med 1ZZ-FE motorn kan du glömma att få den laglig.
Toyota själva stod över att göra en T-sport version av Mr2an.
Bromsar och chassie skulle behövt ha sig en rejäl uppgradering vilket skulle innebära en såpass ökad vikt av bilen att den då tappar sin "rolighet".
Plus att en sådan modell skulle då blivit väldigt dyr, detta svar fick jag av TSW i Stockholm.
Men om du nu får för dig att byta ändå, så skulle jag rekommendera att plocka allt med motor, växellåda och el-system från en Celica ZZT231.
Alla europa sålda Corolla T-sport (ZZE123) byggdes nämligen i England, medans Celican byggdes i Japan, komponenterna är inte helt lika mellan länderna.
Toyota själva stod över att göra en T-sport version av Mr2an.
Bromsar och chassie skulle behövt ha sig en rejäl uppgradering vilket skulle innebära en såpass ökad vikt av bilen att den då tappar sin "rolighet".
Plus att en sådan modell skulle då blivit väldigt dyr, detta svar fick jag av TSW i Stockholm.
Men om du nu får för dig att byta ändå, så skulle jag rekommendera att plocka allt med motor, växellåda och el-system från en Celica ZZT231.
Alla europa sålda Corolla T-sport (ZZE123) byggdes nämligen i England, medans Celican byggdes i Japan, komponenterna är inte helt lika mellan länderna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tor 17 mar 2011, 15:19:42
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE
Om jag inte visste bättre skulle jag säga att det bara är lättare att trimma upp orginalmotorn...
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE
Reglerna är ganska stelbenta med nya bilar...
Byter du motor i en helbilsgodkänd bil, så måste du antagligen byta till växellådan som motorn är godkänd för. Byter du då bromsar åxå, måste den sfro-reggas som ombyggt fordon.
Definitivt lättare att trimma om du struntar i att regbesiktiga. Men ingen turbo eller eftermarknadssprut, det får inte synas.
Byter du motor i en helbilsgodkänd bil, så måste du antagligen byta till växellådan som motorn är godkänd för. Byter du då bromsar åxå, måste den sfro-reggas som ombyggt fordon.
Definitivt lättare att trimma om du struntar i att regbesiktiga. Men ingen turbo eller eftermarknadssprut, det får inte synas.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE
Jag har läst på utländska forum om folk som gjort det, det är tydligen hyfsat enkelt om man väljer rätt bil, och toksvårt om man väljer fel (corolla resp celica), antagligen är det celicamotorn man ska ha som pierrew skriver. ..Sen kan man pussla ihop det hela med delar från den gamla motorn (fästen osv) och sen förstås styrbox från den nya.
Olagligt javisst, men jag tror inte den besiktningsmannen existerar som kan se skillnaden.
Jag skulle hemskt gärna göra en sån motortransplantation själv, har alltid gillat Mk3'an, och enl folk i utlandet så blir bilen extremt mycket roligare, uttryck som "så här borde den ha varit från början" är vanligt förekommande
Olagligt javisst, men jag tror inte den besiktningsmannen existerar som kan se skillnaden.
Jag skulle hemskt gärna göra en sån motortransplantation själv, har alltid gillat Mk3'an, och enl folk i utlandet så blir bilen extremt mycket roligare, uttryck som "så här borde den ha varit från början" är vanligt förekommande
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE
Ja erfarenheten att göra ett "2ZZ-Swap" i MR2 finns ju i massvis, folk bytte ju motorer i dem typ första året de fanns ute på marknaden.Glenn skrev:Jag har läst på utländska forum om folk som gjort det, det är tydligen hyfsat enkelt om man väljer rätt bil, och toksvårt om man väljer fel (corolla resp celica), antagligen är det celicamotorn man ska ha som pierrew skriver. ..Sen kan man pussla ihop det hela med delar från den gamla motorn (fästen osv) och sen förstås styrbox från den nya.
Olagligt javisst, men jag tror inte den besiktningsmannen existerar som kan se skillnaden.
Jag skulle hemskt gärna göra en sån motortransplantation själv, har alltid gillat Mk3'an, och enl folk i utlandet så blir bilen extremt mycket roligare, uttryck som "så här borde den ha varit från början" är vanligt förekommande
Så på den biten är det som sagt inga problems
Men har man inte tillräcklig kunskap eller kan ta hjälp av nån polare för en låda öl så tycker jag man skall avstå.
Att lämna in bilen på en verkstad för detta jobb tycker inte jag är värt kostnaden, och vilken seriös firma kan lämna garanti på ett sådant jobb.
Skulle nog gissa att notan hamnar nånstans runt 25-30000k.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?