
Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]
kan ja nog 

Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
-
- Inlägg: 602
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
- Bilmodell: Mr2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ronneby
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]
Jäklar häftig knopp
funderat på något liknande också. Vad kostar en sån pjäs haank? 


▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]
Kul att det går framåt för dig.
Ang. Kylvätskehålen i topplockspackningen så ska det se ut så. Man har medvetet gjort olika storlek på hålen för att styra vätskan till vissa områden i block och topp. Om du jämför nya och gamla packningen kommer du även hitta små skillnader där, men det är inget du behöver oroa sig för eller ens tänka på.
Ang. Kylvätskehålen i topplockspackningen så ska det se ut så. Man har medvetet gjort olika storlek på hålen för att styra vätskan till vissa områden i block och topp. Om du jämför nya och gamla packningen kommer du även hitta små skillnader där, men det är inget du behöver oroa sig för eller ens tänka på.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]
TackLarco skrev:Kul att det går framåt för dig.
Ang. Kylvätskehålen i topplockspackningen så ska det se ut så. Man har medvetet gjort olika storlek på hålen för att styra vätskan till vissa områden i block och topp. Om du jämför nya och gamla packningen kommer du även hitta små skillnader där, men det är inget du behöver oroa sig för eller ens tänka på.

Bra du sa det, haft lite ångest över det. Funderade på att fila upp packningen, jävla tur att jag inte gjorde det då.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]
Finns iofs olika åsikter om det, har för mej det finns en tråd om det på det riktiga^h^hgamla forumet, vissa tycker att man ska modifiera packningen och andra tycker det inte.
Värt att notera är ju att ST205-packningen inte ersatt ST165/185-packningen i toyotas databas, toyota anser alltså inte att den ska monteras på äldre motorer.
Värt att notera är ju att ST205-packningen inte ersatt ST165/185-packningen i toyotas databas, toyota anser alltså inte att den ska monteras på äldre motorer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen äntligen hem
Update!!
Idag har jag hämtat toppen och det verkar som den blev kanon! Snubben var rutinerad och allting ser proffsigt ut.
Nu blir det till att mecka som fan igen då jag väntat på den i nästan 5 veckor...
Och då jag har lov hela nästa vecka blir den att vara i garaget 24/7
Här är toppen.


Gjorde även i ordning ett "Monteringsbord" datorn står bredvid med WSM som man inte ser

Började med att byta kamrem, allting gick smärtfritt tills jag skulle plocka av remskivan...HUR GÖR MAN DET?! Den sitter som fan går inte ens med mutterpikka. Så testade olika saker men här tog det tvärstopp. Jag får fortsätta bråka med den imorron och snälla ge mig förslag!
Så ser den ut och i WSM ska man använda ett specialverktyg men jag anser att det måste gå att lösa själv

Det var allt för denna updaten!
Idag har jag hämtat toppen och det verkar som den blev kanon! Snubben var rutinerad och allting ser proffsigt ut.
Nu blir det till att mecka som fan igen då jag väntat på den i nästan 5 veckor...
Och då jag har lov hela nästa vecka blir den att vara i garaget 24/7

Här är toppen.


Gjorde även i ordning ett "Monteringsbord" datorn står bredvid med WSM som man inte ser

Började med att byta kamrem, allting gick smärtfritt tills jag skulle plocka av remskivan...HUR GÖR MAN DET?! Den sitter som fan går inte ens med mutterpikka. Så testade olika saker men här tog det tvärstopp. Jag får fortsätta bråka med den imorron och snälla ge mig förslag!
Så ser den ut och i WSM ska man använda ett specialverktyg men jag anser att det måste gå att lösa själv


Det var allt för denna updaten!
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen är hemma!]
Provat att dra av den med avdrgare? De kör jag med iaf. Sen har jag svarvat till en rund platta som passar där skruven satt, sen gäller det att få tag i ganska långa bult som passar i hålen med gängor i remskivan.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen är hemma!]
Hade stora problem med den bulten med. det slutade med att vi lånade en muttermaskin som var gjord för lastbilar och den hade kraft nog att dra loss bulten även fast motorn gick runt
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
- Bilmodell: Celica st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Skellefteå
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen är hemma!]
Ta ett fast spärrskaft utan förlängare (förlängarna gör att det sviktar och du får inte alls samma kraft som utan) och sätt det emot golvet/något stabilt på bilen sen vrider du på nyckeln så att startmotorn går runt. Jag har tagit av säkert 6-7 st remskivor som inte gått att få av med min mutterpicka på det sättet 
