Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv i ok

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv i ok

Inlägg av Skyrunner »

Hej!

Skulle byta bromsbelägg till Celican idag, började fram och allt gick fint. lossade hjul, ok, bygel och skiva (för rengöring). satte dit nya belägg och allt därtill, sen skulle bygeln in i OKet igen och här gick det fel.

bromskolven går inte in tillräckligt långt så bygeln kan föras in. har försökt med polygrip att trycka in kolven men gick inte, tog till större grejjor och satte en metallplatta över kolven och försökte trycka in den med en tving, inte gick det heller.

kolven behöver gå in ca 8-9mm till (inte 3-4 som på bilden) men den vägrar! böjde sönder ena tvingen så något måste vara fel...

kan vara värt att notera att vi inte lossat bromsslangen till oket för att minimera jobb och vi tryckte ut kolven genom att trycka på bromspedalen när allt va isär för att smörja med kopparpasta.

Förstår inte vad som är fel, tips uppskattas!

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1236302
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1236303
MVH Sky
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av PierreW »

Du har inte mer o välja på än att trycka ur kolven, garanterat har du rost på antingen kolven eller i Oket.

Och för guds skull, använd INTE kopparpasta där det finns gummi.
Du lär få köpa dig en renoveringssats med nya packningar då dem nog ha svällt mer än dem ska.

Åter igen, kopparpasta är inget smörjmedel, det är ett antikärv medel som man lägger på för att skydda mot rost.
Inte smörja rörliga delar med, det innehåller spåner från koppar och är mer slipmedel än smörj.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av tobo »

Det är inte möjligen fullt i bromsvätskebehållaren? Har du skruvat bort locket på den?
Sedan möjligen att bromsslangen ligger i knäck, så att inte vätskan kan passera.
Bara ett par enkla tankar. ;)
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av Skyrunner »

PierreW skrev:Du har inte mer o välja på än att trycka ur kolven, garanterat har du rost på antingen kolven eller i Oket.

Och för guds skull, använd INTE kopparpasta där det finns gummi.
Du lär få köpa dig en renoveringssats med nya packningar då dem nog ha svällt mer än dem ska.

Åter igen, kopparpasta är inget smörjmedel, det är ett antikärv medel som man lägger på för att skydda mot rost.
Inte smörja rörliga delar med, det innehåller spåner från koppar och är mer slipmedel än smörj.
Jo jag har hört mig för lite till och det verkar som du säger att trycka ut kolven är det enda att göra.

men då kommer ju följdfrågan: Om jag trycker ut kolven, går den att få in igen då? (om jag försöker rengöra och fräscha upp så mkt som det går så det kanske löser sig) samma väg som den kom ut... har ju aldrig gjort detta så vill ju inte göra bort mig och bli tvungen att köpa nytt OK där kolven ingick på mekonomen för 1700....

Ang kopparpastan så var det en nödlösning då inget annat fanns, va ju kanske inte det smartaste men vad gör man, allt va ihopkärvat. :(
Senast redigerad av Skyrunner den mån 21 mar 2011, 10:24:09, redigerad totalt 1 gånger.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av Skyrunner »

tobo skrev:Det är inte möjligen fullt i bromsvätskebehållaren? Har du skruvat bort locket på den?
Sedan möjligen att bromsslangen ligger i knäck, så att inte vätskan kan passera.
Bara ett par enkla tankar. ;)
Nej nivån i behållaren är som den ska, slangen "löper fritt och bra", däremot tänkte jag att trycket från bromsvätskan gör att kolven inte kan åka in den bit den måste så allt går på? detta förutsatt att det inte är problemet som PierreW beskrev.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av Glenn »

Men alltså, plocka bort gummidamasken och titta hur det ser ut, är det helt rostigt där så tryck ur kolven och inspektera oket, är det fint i oket men kolvemn kass så köp ny kolv och renoveringssats, byt sen kolven och packningarna och så lär det fungera sen, om även oket är rostigt så får du antingen hona om det bara är lite, eller så byter du hel oket.

Ser det däremot bra ut under damaskerna så har du ett annat fel nånstans.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av Glenn »

Finns ju en fullösning också som jag absolut INTE rekommenderar, att slipa ner bromsbeläggen så det passar :P
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av SHySwe »

DET kallar jag problemlösning, Glenn! ;) Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av Glenn »

Sånt har ju gjorts förr :) ..i avdelningen "aaargh, bilen måste ombesiktigas i morron, och nu går det inte att få dit klossarna pga rostiga kolvar!" ..några minuter i bänkslipen och sen passar dom.. :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromsbelägg Celica st182 GT-i -90 problem med kolv

Inlägg av Skyrunner »

för att följa upp och avsluta lite så var problemet som sagt att det va så mkt rost och skit på baksidan av kolven så den inte gick att trycka in. tog loss allt och rengjorde på insidan, sen gick det lätt :)

nu e bilen mindre servad med nytt batteri, bromsbelägg och handbromsbackar. Ska premiärköra för i år på tisdag!! är lycklig som en 5 åring på julafton :thumbup:
Skriv svar