Hej!
Jag äger en Toyota Corolla 87 som går som en clocka!
De ända jag funderar över bilen är att jag upp lever att
tomgången när bilen är kall kan variera lite gran upp och
ner tills bilen blir helt varm. Då blir den stabilt på samma
nivå den kan variera mellan 500 och 800 varv sen blir de
stabilt på 800varv.
Vad tror ni de kan vara dags å rengöra bränslesystem?
Jag har läst en hel del om E10 funkar de i min bil eller måste
jag ta 98?
Står på tanklocket ändast blyfri bensin
Kan jag köra på 98 om jag vill eller går de bara 95?
Vad är skillanden mellan 98 och 95?
O jämn tomgång på kallstart (e10)
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: O jämn tomgång på kallstart (e10)
Du får kolla i nån tabell angående E10, fast jag läste att införandet av e10 är uppskjutet så det kan ju bli en senare fråga.
Skillnaden mellan 95 och 98 är som det låter på namnet, oktanhalten.. oktan är ett mått på hur lätt bensinen självantänder vid kompression (knackbeständighet)
det är aldrig nåt problem att köra med för högt oktantal, men för lågt kan orsaka mycket problem. Dock är det framförallt turbobilar och hårt trimmade motorer somd rar nytta av högre oktantal.
Anledningen att tanka 98 istf 95 för bilar som inte klarar E10 är ju att dom inte ska hälla i mer etanol i 98'an, oktantalet spelar mindre roll i det fallet.
Själv tankar jag enbart 98 i min Gt4, men saabarna och hojen får gå på 95.
Skillnaden mellan 95 och 98 är som det låter på namnet, oktanhalten.. oktan är ett mått på hur lätt bensinen självantänder vid kompression (knackbeständighet)
det är aldrig nåt problem att köra med för högt oktantal, men för lågt kan orsaka mycket problem. Dock är det framförallt turbobilar och hårt trimmade motorer somd rar nytta av högre oktantal.
Anledningen att tanka 98 istf 95 för bilar som inte klarar E10 är ju att dom inte ska hälla i mer etanol i 98'an, oktantalet spelar mindre roll i det fallet.
Själv tankar jag enbart 98 i min Gt4, men saabarna och hojen får gå på 95.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se