Felsökningshjälp handbroms. Corolla 01 med skivor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
apotekarnes
Bilmodell: corolla 1.4
Årsmodell: 2001
PostOrt: rättvik
Land (Country): sverige

Felsökningshjälp handbroms. Corolla 01 med skivor

Inlägg av apotekarnes »

Hej. Jag kom precis hem från besiktningen med en underkänd parkeringsbroms. Den tar ingenting på höger sida, men funkar utmärkt på vänster. Färdbromsen var också godkänd på båda sidor. Jag tänker som vanligt göra ett försök att fixa detta själv innan jag lämnar in bilen, men vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Det är en corolla från -01 med skivor bak.

Jag är tacksam för alla tips, så att jag slipper riva mer än nödvändigt.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Felsökningshjälp handbroms. Corolla 01 med skivor

Inlägg av cheetah1 »

Jag gissar vilt på att den funkar som den alltid har gjort på Toyotor med skivor bak, att det är trummor inuti skivorna för P-bromsen. I vilket fall som helst så gissar jag på att det är höger sidas bromswire som har rostat fast i sitt hölje. Det sitter en brygga där wiren från spaken delas till vänster och höger sida, så sitter ena sidan fast följer ändå andra sidan med. Du borde dock märka det på att spaken inte går att dra lika långt upp som vanligt. Du borde kunna se det rätt tydligt om du har möjlighet att krypa under bilen, brukar sitta ovanför nån värmesköld ovanför katalysatorn.

Är det inte där felet är är det antagligen nåt fel som har gått sönder i själva bromsen. Isåfall får du lossa bromsoket och vika undan det (ska förhoppningsvis inte behöva lossa slangen), sen är det förhoppningsvis bara att plocka av skivan. Är det inte det, men om den ändå är lös, så sitter det en skruv man kommer åt genom ett hål (med en plugg i antagligen) som man ska ställa klockan sex (rakt ner med andra ord). Denna ska då skruvas åt ena eller andra hållet för att få parkeringsbromsen att lossa. Skulle skivan inte vara lös från navet kanske den har rostat fast, isåfall är det troligen våld som gäller.

Innan du gör nåt av det här vill jag att du väntar tills nån på forumet som har mer mekarvana än jag talar om för mig om jag har helt fel. Men det är iallafall så P-bromsen har funkat på dom Toyotor jag har skruvat på.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Innan du gör nåt av det här vill jag att du väntar tills nån på forumet som har mer mekarvana än jag talar om för mig om jag har helt fel. Men det är iallafall så P-bromsen har funkat på dom Toyotor jag har skruvat på.
Ja de stämmer rätt så exakt ;)

Försök kolla om wiren rör sig, lättast är om en sitter i bilen och drar i spaken upp och ner med spärrknappen intryckt, medan du sitter ute vid hjulet och lyssnar.
Bästa är att ha hjulet i luften och snurra på det samtidigt, då märker man ju även om det överhuvud taget händer nått med bromsen.

De kan ju vara så "enkelt" att belägget på backarna är slut, kan bli så om de ligger an lite granna.

En bild på wiren.
Bild
(klicka för större)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
apotekarnes

Inlägg av apotekarnes »

Så här ser bromsoket ut enligt mekonomen:
http://www.ladda-upp.com/bilder/54180/bromsok
Jag tycker det ser ut som ett vanligt bakre ok med hävarm för handbromsen. Sitter det verkligen en trumma inuti skivan?

En konstig grej är att jag ganska nyligen fick spänna handbromsen ganska mycket eftersom den knappt tog förrän spaken var i absolut toppläge. Om vajern var fastrostad borde väl spaken ta emot längre ner och inte tvärtom? Förekommer det att en handbromsvajer går av?

Jag får nog börja med att ta och plocka lös vajern från oket och se om den är fastrostad eller skadad.Annars kanske det är självjusteringen i oket som är felaktig på något sätt...

Stort tack för hjälpen i alla fall.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

apotekarnes skrev:Så här ser bromsoket ut enligt mekonomen:
http://www.ladda-upp.com/bilder/54180/bromsok
Jag tycker det ser ut som ett vanligt bakre ok med hävarm för handbromsen. Sitter det verkligen en trumma inuti skivan?

En konstig grej är att jag ganska nyligen fick spänna handbromsen ganska mycket eftersom den knappt tog förrän spaken var i absolut toppläge. Om vajern var fastrostad borde väl spaken ta emot längre ner och inte tvärtom? Förekommer det att en handbromsvajer går av?

Jag får nog börja med att ta och plocka lös vajern från oket och se om den är fastrostad eller skadad.Annars kanske det är självjusteringen i oket som är felaktig på något sätt...

Stort tack för hjälpen i alla fall.
Enda Corollan med handbroms i Oket var på 80talet, GTI modellen hade de.
Sen kom det tillbaka med Yarisen 2006 och med Auris/Corolla.

Men din bil har det inte. Det sitter en trumma i skivan ;)
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Faktum är att även på Toyodiy så ser det ut som att det är hävarm på oket.

Men TS, kalla det inte för "vanligt" för dom allra flesta toyotor som har byggts med skiva bak har haft trumbroms i skivan.

Men det är väl inte så svårt att krypa in och kolla å andra sidan heller.

Och en wire kan defenitivt gå av (även om det troligen är ganska ovanligt) och då blir det precis som du beskriver, eftersom vippan eller vad man ska kalla det för sträcks ut.

Lycka till! :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

För att göra klarhet i frågan vilken bil du har så frågar jag,

har du en???

Bild

Eller en??

Bild

Båda dessa fanns nämligen 2001, dock står de flesta sistnämnda som 02or i pappret, men det är fortfarande en 2001 årsmodell.

Har du den som är på första bilden, så kan du möjligtvis ha Ok med hävarm, dock har jag personligen ALDRIG sett någon då de bara förekom på importbilar.
Avensis fanns med andra bromsar på Dansk importerade bilar.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
apotekarnes

Inlägg av apotekarnes »

PierreW skrev:
Har du den som är på första bilden, så kan du möjligtvis ha Ok med hävarm, dock har jag personligen ALDRIG sett någon då de bara förekom på importbilar.
Avensis fanns med andra bromsar på Dansk importerade bilar.
Jag har modellen i din övre bild och den är för övrigt importerad från danmark (om det nu skulle göra nån skillnad). Nu tycker jag för övrigt att alldeles för mycket fritid läggs på att posta svar till denna fråga, som inte är speciellt komplicerad, eftersom det bara är att krypa under bilen och titta (fint väder är det också). Skulle jag hitta nåt intressant/ovanligt kan jag återkomma då.

Tack för all hjälp.
Skriv svar