Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kan jag öka lutningen på förarstolen genom att lägga brickor under stolsskenorna och ev. byta till längre bultar,utan att det inverkar på garantin ?
Om någon har erfarenhet eller vet något om detta är jag tacksam för information.
Finns det speciella brickor för detta ändamål ?
Jag har långa ben och får därför dåligt stöd för låren, men om det går att höja stolen i framkant antar jag att lårstödet blir bättre. lage44
Hos Toyota eller nån annan lär du tyvärr inte hitta nån lösning.
Hade jag varit du hade jag gett mig på att mäta lite osv, gått till nån mekanisk verkstad och fått riktiga distanser gjorda.
Och fått en rekommendation på ordentliga bultar, sitter inte vanliga 8.8 bultar där inte
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
OK.
Det var ett par tips, men finns det ingen som har åtgärdat problemet och kan komma med exakta tips, det hade varit värdefullt. Det kan väl inte vara bara jag som har detta problemet ? lage44
I dag har jag försökt att köpa längre bultar och brickor, men det finns inte sådana bultar att köpa för dom är finjängade och säljs inte i Järnaffärer eller verkstäder.
Därefter tog jag kontakt med Toyotas verkstad och dom ska göra det till mej.
Jag återkommer när det är färdigt.(om det blir färdigt) lage44
På min Civic (gammal bil, -89) satte jag emellan 2-3 grövre brickor under vardera främre skeninfästningarna. Originalskruvarna räckte precis till det som de var och körställningen blev bra.
Jag har också gjort denna modifiering,fast det var på en Fairlane'66,så det har ju inget med saken att göra så...
Det var iaf pga att ryggstödet inte var justerbart,och jag ville ha det mer tillbakalutat.
lage44 skrev:I dag har jag försökt att köpa längre bultar och brickor, men det finns inte sådana bultar att köpa för dom är finjängade och säljs inte i Järnaffärer eller verkstäder.
Sifverts har säkert, men vanliga järnaffärer har nog inte.
Typiskt japaner med fingäng för övrigt, dom är ju som tokiga i det av nån anledning, alltid lika irriterande när man sumpar nån skruv eller mutter och har massor i rätt dimension, men fel stigning på gängorna..
Sen vet jag inte riktigt hur det skulle kunna bli nån större säkerhetsrisk, bältet fångar ju upp det mesta och det sitter normalt inte i stolen (även om det förekommer ibland) själva skruvarna under är väl mest för att stolen ska sitta på plats.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Är man rädd att skruvarna ska lossna, så kan man ju överst sätta dit ett litet plåtbleck som man knackar upp mot en kant på skruvskallen och som i andra änden låser mot någon fast kant...