Få bort polerrosor

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Hagan
Pay User
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige
Ort: Grevie

Re: Få bort polerrosor

Inlägg av Hagan »

Har själv röd bil och polerar med maskin med dubbeltrissa från Clas Ohlsson, änvänder Lahegas eller Autosmarts grejer. Jag brukar blöta lacken med en liten duschflaska innan jag polerar så att det inte går torrt när jag polerar, tror det är då det blir rosor.

Mvh Håkan
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Få bort polerrosor

Inlägg av Speedo »

Neblade: Jag polerar alltid själv med roterande, men det är inte en maskin jag rekommenderar till någon som aldrig kört något tidigare. Kan gå väldigt illa, och sluta med omlack...

Att avsluta med en oscillerande maskin, är aldrig fel, just för att eliminera risken för micro-rosor (som kanske inte syns i ljuset just där man är, men kanske när starka solen lyser rakt på). Och när man lägger vax/försegling är det just det att det går snabbare, och då "masserar" in det väldigt jämnt och fint över ytan. För hand gör jag bara runt kanter osv där jag inte kommer åt med maskin.

Hagan: Rosorna kommer nog inte från att det går torrt. Oftast beror det på smuts kvar på lacken eller i trissan, för grovt medel eller trissa samt kanske även fel kör-mönster. Från början så laborerade jag också endel med "våtpolering", men slutade med det pga allt kladd och stänk. Man kunde snåla med medel lite mer, men det var inte värt det.

Ull-trissan tror många är den finaste, men det är faktiskt tvärt om. Ull-trissan tar jag fram när jag har en riktigt risig lack, den avverkar mycket men ger också rosor, så man får "städa" efteråt med finare grejor.

Vad gäller trissor generellt, så brukar man säga att grovleken på medlet är ungefär 50% och typen av trissa 50%. Den vanliga gula skumgummitrissan ligger någonstans i mitten.

Inte för att göra reklam eller nåt, men jag brukar handla mina grejer på prorecond.se, för där finns allt man behöver samlat på ett ställe. Där finns ett bra forum också.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Få bort polerrosor

Inlägg av Johnny Blade »

Neblade skrev:Jag har aldrig blivit förtjust i de där oscillerande dubbeltrissorna, har aldrig fått ett resultat jag blivit helt nöjd med. För ren påläggning av vax fungerar det ju, men tycker det blir minst lika bra helt för hand. Även om det tar ett antal timmar mer kanske?
Biltemas dubbeltrissiga har ju fått bra betyg för att vara på pass billig,men jag gillar den inte alls.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Få bort polerrosor

Inlägg av Speedo »

Som sagt, Biltemas dubbeltrissa är en kopia av originalet Cyclo (som kostar flera tusen) och fungerar hur bra som helst, om det är den typen av maskin man är ute efter. Dessutom har den steglös varvtalsreglering, vilket alla kopior inte har. Som nämnts tidigare, bra nybörjarmaskin för den som vill minimera risken för missöden och omlack. Själv använder jag den som förseglingspåläggare.

När jag polerar använder jag Flex 3403 VRG roterande maskin. Finns billigare roterande om man bara polerar nån/några gånger/år. Med roterande bör man ha lite koll och veta vad man gör. Risk för rosor och genompoleringar eller bränna lacken, vid använding av fel varvtal, tryck eller fel kombination medel/trissor.

"Mussepiggmaskiner" och batteridrivna varianter är bara att glömma...
Skriv svar