Chrisss MR2 Turbo 1994
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
Hade ingen aning om att det kördes något sådant i närheten av stockholm, verkade ju som sagt ganska skoj.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
Grattis till (vad jag tror) var ett väldigt lyckat bilköp!
Prislappen när den låg på blocket kändes ju helrätt med tanke på alla eftermarknadsprylar.
Såg den på kvällen efter Elmia i påskas (för övrigt den enda mr2an ajg såg förutom min egna) och jag tyckte den såg riktigt, riktigt fräsch ut!
Kul med listan över vikt, bra ifall man ska börja riva lite själv
Prislappen när den låg på blocket kändes ju helrätt med tanke på alla eftermarknadsprylar.
Såg den på kvällen efter Elmia i påskas (för övrigt den enda mr2an ajg såg förutom min egna) och jag tyckte den såg riktigt, riktigt fräsch ut!
Kul med listan över vikt, bra ifall man ska börja riva lite själv

- Chrisss
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre 22 jul 2011, 18:35:05
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Kungsängen
- Land (Country): SE
- Ort: Kungsängen
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
En liten uppdatering.
Sparcostolar Evo 2 Plus är monterade på originalskenor.
Bilden visar ett renskrapat golv. 8,2 kg sparat.
Bilden är rostfri

Efter en del strul med tullen p.g.a att ATS Racing inte hade skickad med någon
proformafaktura fick jag loss ett paket med godis idag.
Turbon är en Garett GT3071 med 60 mm turbin och T3 0.64 avgashus för extern WG från GIK.
Racekat från Feritta.
Resten är diverse från ATS Racing.
Stakar och ventilfjädrar monteras i vinter.

Link ECU beställd och mappning gör av JRM vecka 34.
Sparcostolar Evo 2 Plus är monterade på originalskenor.
Bilden visar ett renskrapat golv. 8,2 kg sparat.
Bilden är rostfri


Efter en del strul med tullen p.g.a att ATS Racing inte hade skickad med någon
proformafaktura fick jag loss ett paket med godis idag.
Turbon är en Garett GT3071 med 60 mm turbin och T3 0.64 avgashus för extern WG från GIK.
Racekat från Feritta.
Resten är diverse från ATS Racing.
Stakar och ventilfjädrar monteras i vinter.

Link ECU beställd och mappning gör av JRM vecka 34.
Christian Lindblom
0704 91 51 56
0704 91 51 56
- Chrisss
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre 22 jul 2011, 18:35:05
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Kungsängen
- Land (Country): SE
- Ort: Kungsängen
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
Tackar! Bilen är hyfsat ok. Framför allt är jag glad för att den är rostfri.martenheller skrev:Grattis till (vad jag tror) var ett väldigt lyckat bilköp!
Prislappen när den låg på blocket kändes ju helrätt med tanke på alla eftermarknadsprylar.
Såg den på kvällen efter Elmia i påskas (för övrigt den enda mr2an ajg såg förutom min egna) och jag tyckte den såg riktigt, riktigt fräsch ut!
Kul med listan över vikt, bra ifall man ska börja riva lite själv
Fick loss bilen för 55.000:-
Växellådan är kass. Nästan omöjligt att växla från 4 =>3
Dessutom hade förra ägaren kapat bort katten efter besiktningen

Christian Lindblom
0704 91 51 56
0704 91 51 56
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
skrapat ? du måste gjort mer än skrapat där va ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Chrisss
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre 22 jul 2011, 18:35:05
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Kungsängen
- Land (Country): SE
- Ort: Kungsängen
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
Glenn skrev:skrapat ? du måste gjort mer än skrapat där va ?
Haha, ja.
Varmluftspistol + spackelspade.
Tvättning med lacknafta som löser rester.
Tvättning med aceton som får bort feta lacknaftan.
Sprayfärg för att täcka till lite skraprepor.
Christian Lindblom
0704 91 51 56
0704 91 51 56
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
fanns mycket godis på den bänken 

Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Chrisss
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre 22 jul 2011, 18:35:05
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Kungsängen
- Land (Country): SE
- Ort: Kungsängen
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
Bilen mappad med nya turbon.
Motoreffekt 371 hk enligt JRMs rullande landsväg.
Ökat ladd gav så lite att Jimmy tyckte 1,55 Bar fick räcka.
Drivhjulseffekten är 330 hk.
D.v.s förluster ca. 11%
Rototest säger att förluster för en tvåhjulsdriven är ca. 8% mätt på naven.
11% inkl. däckförluster är sansat och rimligt.
Handritade kurvorna är Audi 1,8T med GT28RS turbo @ 1,45 bar.

Skitnöjd med lågvarv.
Passerar 200 Nm som motsvarar sugvrid redan vid 2500 rpm.
Vid 3500 rpm ligger vridet bara 250 rpm efter Audin trots mycket större turbo.
Kraften kommer fint ut ur kurvor/rondeller.
När man kör känns det tyvärr tydligt att det faller över 6000 rpm.
Motorn andas dåligt.
Bättre luftintag och luftfilter samt nya kammar behövs för att plana ut momentkurvan.
Så här bedrövlig var motorn före turbobyte.

360 hk upgett med 1,3 Bar laddtryck men sannolikt omräknat med orimligt hög förlust.
330-340 hk är nog närmare sanningen.
Vridkurvan är helt plan ända till nästan 4000 rpm
140 ibs x ft är ungefär 190 Nm dvs sugmotorvrid.
D.v.s turbon stendöd före 4000 rpm.
Sen kom allt på 600 rpm.
Värdelöst i praktiken men häftigt :conf:
På söndag blir det första riktiga testet med bilen på Lunda med HPC :racesmile
Motoreffekt 371 hk enligt JRMs rullande landsväg.
Ökat ladd gav så lite att Jimmy tyckte 1,55 Bar fick räcka.
Drivhjulseffekten är 330 hk.
D.v.s förluster ca. 11%
Rototest säger att förluster för en tvåhjulsdriven är ca. 8% mätt på naven.
11% inkl. däckförluster är sansat och rimligt.
Handritade kurvorna är Audi 1,8T med GT28RS turbo @ 1,45 bar.

Skitnöjd med lågvarv.
Passerar 200 Nm som motsvarar sugvrid redan vid 2500 rpm.
Vid 3500 rpm ligger vridet bara 250 rpm efter Audin trots mycket större turbo.
Kraften kommer fint ut ur kurvor/rondeller.
När man kör känns det tyvärr tydligt att det faller över 6000 rpm.
Motorn andas dåligt.
Bättre luftintag och luftfilter samt nya kammar behövs för att plana ut momentkurvan.
Så här bedrövlig var motorn före turbobyte.

360 hk upgett med 1,3 Bar laddtryck men sannolikt omräknat med orimligt hög förlust.
330-340 hk är nog närmare sanningen.
Vridkurvan är helt plan ända till nästan 4000 rpm

140 ibs x ft är ungefär 190 Nm dvs sugmotorvrid.
D.v.s turbon stendöd före 4000 rpm.
Sen kom allt på 600 rpm.
Värdelöst i praktiken men häftigt :conf:
På söndag blir det första riktiga testet med bilen på Lunda med HPC :racesmile
Christian Lindblom
0704 91 51 56
0704 91 51 56
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
blir nog riktigt bra med värre kammar, kan tänka mig att det ska bli kul att testa bilen på bana sen 

Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Chrisss MR2 Turbo 1994
Jag tyckte kammar gjorde ganska ordentlig skillnad på lte högre varv, utan att tappa så värst mkt i botten.
Svårt att veta när man inte mätt iofs, men känslan är den iaf.
Svårt att veta när man inte mätt iofs, men känslan är den iaf.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com