Oljud i växellåda Avensis -99
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
- Årsmodell: 0
Oljud i växellåda Avensis -99
Jag har en Toyota Avensis -99, 1,8-motor 7A-FE med oljud i växellådan. Oljudet har gradvis ökat de senaste 2000 milen så jag tänkte att nu är det dags att endera åtgärda eller sälja bilen i befintligt skick, den har gått 26 000 mil. Det låter även på tomgång i friläge så felet måste ligga i något i lådan som snurrar även när ingen växel är i (oljudet upphör om jag kopplar ur). När jag googlar på det så verkar det vara ett mer eller mindre vanligt problem på just Avensis.
Jag har kommit fram till två alternativ:
1 Köp en låda på skroten och byt själv.
2 Låt en verkstad renovera lådan.
Jag lutar åt alternativ 1 men då uppstår två följdfrågor: hur vet jag vilken växellåda som passar, det verkar vara svårt att hitta lådor på skroten om jag kollar på motorkoden. Men samma låda sitter väl säkert i andra modeller? Till 2.0-liters motorn finns det tex en hel del men är det samma växellåda?
Om det nu är ett vanligt fel, är det då stor risk att jag får en låda som har samma problem eller som kommer att få det inom kort?
Även om det är ett vanligt fel så borde väl de allra flesta Avensis inte ha det här problemet inbillar jag mig.
Jag har kommit fram till två alternativ:
1 Köp en låda på skroten och byt själv.
2 Låt en verkstad renovera lådan.
Jag lutar åt alternativ 1 men då uppstår två följdfrågor: hur vet jag vilken växellåda som passar, det verkar vara svårt att hitta lådor på skroten om jag kollar på motorkoden. Men samma låda sitter väl säkert i andra modeller? Till 2.0-liters motorn finns det tex en hel del men är det samma växellåda?
Om det nu är ett vanligt fel, är det då stor risk att jag får en låda som har samma problem eller som kommer att få det inom kort?
Även om det är ett vanligt fel så borde väl de allra flesta Avensis inte ha det här problemet inbillar jag mig.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Testa att bara trycka försiktigt på kopplingspedalen. Tystnar det direkt? Isåfall är det nog urtrampningslagret. (Vilket är ett förhållandevis simpelt fel, till skillnad mot om det är nåt fel inuti själva lådan.)
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
- Årsmodell: 0
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Nej, ljudet försvinner först när kopplingspedalen är så gott som helt nertryckt. Jag hade uteslutit urtrampningslagret för jag tänkte att belastas när man trycker ner kopplingen och inte tvärtom, men man lär sig något hela tiden. Hur som helst så är det väl antagligen först när ingående axel på växellådan slutar snurra som ljudet upphör, vilket innebär att det är växellådan som låter.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Mja, när urtrampningslagret börjar bli dåligt brukar det skrapa och skramla när det är löst och obelastat, men när man sätter tryck på det brukar det tystna. Blir det så dåligt att det mer eller mindre har skurit väsnas det förstås även under belastning, även om ljudet kanske ändrar karaktär en aning.
Det är iallafall min erfarenhet efter att ha ägt det hiskeliga antalet två bilar som har haft trötta urtrampningslager.
Men i ditt fall låter det ju tyvärr som att det är ett lager på ingående axeln i växellådan som har tröttnat, det är ju högst beklagligt. Jag har ingen aning om hur besvärligt det är att byta ett enskilt lager, vet inte heller hur mycket jobb du är sugen på att göra. Tyvärr verkar det ju som att dom flesta lådorna man hittar har gått ganska långt också, om man vill byta den.
Att låta verkstaden göra ett så stort jobb är nog inte ekonomiskt försvarbart på en bil som har gått så långt, tror jag.
Det är iallafall min erfarenhet efter att ha ägt det hiskeliga antalet två bilar som har haft trötta urtrampningslager.
Men i ditt fall låter det ju tyvärr som att det är ett lager på ingående axeln i växellådan som har tröttnat, det är ju högst beklagligt. Jag har ingen aning om hur besvärligt det är att byta ett enskilt lager, vet inte heller hur mycket jobb du är sugen på att göra. Tyvärr verkar det ju som att dom flesta lådorna man hittar har gått ganska långt också, om man vill byta den.
Att låta verkstaden göra ett så stort jobb är nog inte ekonomiskt försvarbart på en bil som har gått så långt, tror jag.
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Hade samma bekymmer, då beroende på att jag råkat slå vattenblandad olja i lådan. Köpte en låda på returbilen för 600kr som gått 11000 mil. Då var den monterad på en Carina E med 4A-FE- motor. endast några skruvade fästen som skiljde. Ganska lätt jobb.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
- Årsmodell: 0
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Väldigt intressant. Grattis till 600 kr för ett växellådsbyte, det måste ju vara någon sorts rekord
Returbilen i Kungsåra är en timme bort och har flera Carina med 4A-FE så det är ju ett alternativ. Om jag förstår rätt så måste jag ta med alla verktyg själv dock, vilka verktyg tog du med? Ungefär hur lång tid tog det dig att montera bort lådan? Jag har tyvärr ingen egen utrustning för att lyfta och palla under bilen så det måste jag väl lösa isf.

Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Jag blev ganska nöjd med totalkostnaden i jämförelse med vad det skulle kostat att beställa en begagnad låda
Behövs väl inga specialverktyg direkt, man behöver ju heller inte vara rädd om bilen man demonterar lådan ifrån. Lite knöligt att komma åt bakre växellådsfästena bara. Eventuellt får du lossa drivaxlarna ute i naven för att få dem ur vägen, 30 eller 32mm hylsa och långt spärrskaft borde funka.
Bilarna på returbilen här i söder brukar stå hyfsat uppallade så man kommer åt och och känner sig någorlunda trygg när man ligger under och skruvar.
Tidsåtgång för demontering... Tja, en timme, eller kanske två om du ska fika också
Innan du skruvar ihop din bil, kolla skicket på kopplingen så du inte får göra om jobbet om 1000mil, och köp 2 liter växellådsolja.

Behövs väl inga specialverktyg direkt, man behöver ju heller inte vara rädd om bilen man demonterar lådan ifrån. Lite knöligt att komma åt bakre växellådsfästena bara. Eventuellt får du lossa drivaxlarna ute i naven för att få dem ur vägen, 30 eller 32mm hylsa och långt spärrskaft borde funka.
Bilarna på returbilen här i söder brukar stå hyfsat uppallade så man kommer åt och och känner sig någorlunda trygg när man ligger under och skruvar.
Tidsåtgång för demontering... Tja, en timme, eller kanske två om du ska fika också

Innan du skruvar ihop din bil, kolla skicket på kopplingen så du inte får göra om jobbet om 1000mil, och köp 2 liter växellådsolja.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
- Årsmodell: 0
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Tack för hjälpen, en fråga till bara: har du samma motor som jag? Dvs 7A-FE (1,8 liter) och inte 4A-FE som på Carinan?
Antagligen passar växellådan från många olika toyotor men jag har inte lyckats hitta något bra sätt att ta reda exakt vilka. Någon i ett engelskt forum hade tagit en 6-växlad låda från en Celica och satt i sin Avensis VVTi men han hade tagit både koppling och låda så jag misstänker att kanske inte kopplingen passade i det fallet.
Antagligen passar växellådan från många olika toyotor men jag har inte lyckats hitta något bra sätt att ta reda exakt vilka. Någon i ett engelskt forum hade tagit en 6-växlad låda från en Celica och satt i sin Avensis VVTi men han hade tagit både koppling och låda så jag misstänker att kanske inte kopplingen passade i det fallet.
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Ja, jag har en 7A-FE. Fick inte heller bra svar någonstans, så jag köpte lådan på vinst och förlust. Hade den inte passat hade jag ju haft en rejäl dörrstopp
Även kopplingen stämmer med ingående axel, jag bytte inte koppling då min var fin samt att jag är snål.
Ang verktyg brukar man få låna/hyra på returbilen om man nu missat att ta med något. Mest är det ju 10, 12, 14 och 17 mm på våra fantastiska vagnar. Lite ringnycklar, och en 3/8 hylsnyckelsats kommer man långt med.
En liten parentes, jag hade lite problem med bussningarna/hylsorna till växelvajrarna. Satt fastrostade på tapparna på växelstagen på båda lådorna. Var lite rädd om dem, jag lyckades pillra ihop ett par glappfria av spillrorna av desamma från båda lådorna. Möjligen kan det hjälpa att börja dränka dina i rostlösare redan nu.
Lycka till!

Även kopplingen stämmer med ingående axel, jag bytte inte koppling då min var fin samt att jag är snål.
Ang verktyg brukar man få låna/hyra på returbilen om man nu missat att ta med något. Mest är det ju 10, 12, 14 och 17 mm på våra fantastiska vagnar. Lite ringnycklar, och en 3/8 hylsnyckelsats kommer man långt med.
En liten parentes, jag hade lite problem med bussningarna/hylsorna till växelvajrarna. Satt fastrostade på tapparna på växelstagen på båda lådorna. Var lite rädd om dem, jag lyckades pillra ihop ett par glappfria av spillrorna av desamma från båda lådorna. Möjligen kan det hjälpa att börja dränka dina i rostlösare redan nu.
Lycka till!
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
- Årsmodell: 0
Re: Oljud i växellåda Avensis -99
Det blev en växellåda från bildemonteringen från en Carina 4A-FE -95 med 7000 mil för 2000 kr. Mycket billigare än Avensislådorna som går för 5-6000 även om de gått många mil och så riskerar jag förhoppningsvis inte att få samma lagerproblem igen.
Jag hade faktiskt också problem med precis de bussningarna, den ena fick jag lös och den andra kunde jag flytta med hela växelföraren från växellådan så det löste sig. Annars var allt väldigt enkelt egentligen förutom låspinnarna i navet och styrspindellerna som jag fick borra ur pga rost. Hayes-handboken beskriver jobbet och den stämde bra, förutom att den tyckte jag skulle demontera främre delen av avgassystemet också men det behövdes inte. Jag hade en travers att hålla motorn med vilket underlättade jämfört med att palla upp den underifrån som handboken föreslog, å andra sidan slipper man ta bort motorhuven då.
Jag hade faktiskt också problem med precis de bussningarna, den ena fick jag lös och den andra kunde jag flytta med hela växelföraren från växellådan så det löste sig. Annars var allt väldigt enkelt egentligen förutom låspinnarna i navet och styrspindellerna som jag fick borra ur pga rost. Hayes-handboken beskriver jobbet och den stämde bra, förutom att den tyckte jag skulle demontera främre delen av avgassystemet också men det behövdes inte. Jag hade en travers att hålla motorn med vilket underlättade jämfört med att palla upp den underifrån som handboken föreslog, å andra sidan slipper man ta bort motorhuven då.