Extraljus till carinan

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Extraljus till carinan

Inlägg av stenemannen »

Funderar på att inom kort koppla på 3 extraljus till min Carina E, nån som har nåt kopplingsschema och bra tips på hur man gör det så enkelt som möjligt.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av cheetah1 »

Rekommenderar vår wiki: http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... _extraljus

Du kan ignorera larmbiten, om du nu inte har ett larm som du har tänkt koppla in dom på förstås.
Använd två reläer med dubbla utgångar, så har du så du klarar dig. Man bör inte belasta reläerna fullt eftersom dom går sönder mycket fortare då. Med relä som går sönder menar man att det svetsar fast sig i till-läget, med andra ord extraljus på hela tiden (obra), så undvik det.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av PierreW »

Behövs inget kopplingsschema för extraljus inkoppling.
De enda du behöver är en matarkabel med säkring från batteri, en signal från helljuset och en jord.
Sen kopplar man ju matning till extraljusen från reläet, extraljusen kan du jorda vart som helst i chassiet.

Signalen mäter man lättast sig fram till i lampkontakten med provlampa eller voltmeter.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av cheetah1 »

Och just det, vill man ha strömbrytare med lampa i kan man inte ha den på minussidan på signalkabeln, och har man bil med minusstyrda helljus kan man inte ha signallampa alls, för då lyser den hela tiden när brytaren är till, oavsett om helljusen är tända hela tiden (eftersom helljusen då har plus på sig hela tiden, och spaken i kupén sitter på minnussidan om lampan).

Lycka till! Extraljus är guld värt nu när det närmar sig mörkare årstider.
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av stenemannen »

Helljusen är bra men långt från perfekt, funderar på om jag ska ha 3 lampor eller en smidig ljusramp
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av cheetah1 »

Dom där färdiga ramperna är små och smidiga och lätta att installera och kommer oftast med allt man behöver, och även om dom inte har den där sista umpfen jämfört med tre "riktiga" ljus så är det ändå bättre än att inte ha några alls. Vad man kan anse som negativt med dom där ramperna är att dom ofta hamnar under regplåten, vilket gör dom väldigt utsatta för stenskott och smuts, dessutom är det inte särskilt fördelaktigt att ha ljuskällan så nära marken, ju närmare ögonen man har den desto bättre, särskilt om man kör mycket på smala, krokiga och kuperade vägar.

Tre bra xenonljus (eller 100W halogen) skulle jag därför föredra framför en ramp, men jag skulle föredra en ramp framför inget alls.
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av stenemannen »

jag funderade på att eftersom jag ska ersätta min trasiga plastgrill med metallnät om man kunde fästa rampen i metallnätet, då hamnar de ju precis under motorhuven
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av Speedo »

Eller så xenonkonverterar du? Betydligt billigare och oftast enklare också. När jag konverterat glömde jag snabbt tankarna på extraljus (vilket var plan B).
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Eller så xenonkonverterar du? Betydligt billigare och oftast enklare också. När jag konverterat glömde jag snabbt tankarna på extraljus (vilket var plan B).
H4 med räfflade glas blir aldrig riktigt bra, då blir de ju även Xenon på halvljuset :roll:
Mycket ströljus och bländar för mycket.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Extraljus till carinan

Inlägg av Speedo »

Ok, visste ej att det enbart var H4 på Carinan. Då blir det strul...
På min andrabil, en Mazda 626 från -90 så har jag också H4, men som tur är så kompletteras de av H1 för helljuset vilket gick utmärkt att konvertera.
Skriv svar