Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Jo ser bra ut!
Sval luft lär du ju få. Dock är hjulhuset generellt en lågtrycksson. Blir nog bra ändå. Ser ut som att du har öppet fram till fronten i utmed insidan av skärmen?
Sval luft lär du ju få. Dock är hjulhuset generellt en lågtrycksson. Blir nog bra ändå. Ser ut som att du har öppet fram till fronten i utmed insidan av skärmen?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Köpte speciell bränsle slang för etanol på hydroscan och pressade ihop kopplingar! bättre än stel opererade rör! i mitt tycke! 

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Ett billigare alternativ är det ju iallafall med pressade kopplingar och gummislang hela vägen.
Är väldigt nöjd med mitt bränslesystem om jag får säga det själv, nöjd med allt utom att det är uppe i 5 siffrigt belopp. Men jag kände att jag bygger nog bara en gång så det är lika bra o kosta på.
Kommer kanske lite bilder imorn då jag antaligen blir färdig med en del då.
Motorn är ur igen också.¨
Har läst nångång för länge sen att st205ans bromsar inte passar st185an, Vad är det som inte passar mer ingående? Vad är allt man behöver byta? Nån som har koll på det? De ser ju verkligen ut att vara nog stora tycker jag.
Får man på 16" fälgar på st205ans bromsar?
Är väldigt nöjd med mitt bränslesystem om jag får säga det själv, nöjd med allt utom att det är uppe i 5 siffrigt belopp. Men jag kände att jag bygger nog bara en gång så det är lika bra o kosta på.
Kommer kanske lite bilder imorn då jag antaligen blir färdig med en del då.
Motorn är ur igen också.¨
Har läst nångång för länge sen att st205ans bromsar inte passar st185an, Vad är det som inte passar mer ingående? Vad är allt man behöver byta? Nån som har koll på det? De ser ju verkligen ut att vara nog stora tycker jag.
Får man på 16" fälgar på st205ans bromsar?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
ST165 och st185 ska bromsarna vara direkt utbytbara.
St205 är lite annrolunda som sagt och det finns lite olika sätt att göra på för att få dit dem. Först måste man sätta en spacer mellan skivan och navet. För att skivan inte ska ta i spindelleden. 3-4 mm har jag för mig beroende på hur man gör med oket.
Hålet i skivan är 1mm större så lämpligtvis klipper man till en liten plåtbit av lämplig storlek och tjocklek (0,5mm) och lägger mellan för att centrera skivan.
Sen måste man bygga en adapter mellan navet och oket eftersom skivan är så mycket större, de brukar se lite olika ut men vanligaste är att man sätter oket lite nedanför original positionen eftersom skivan inte är tillräcklig mycket större för att oket ska gå fritt från navets fästen.
Alternativen är:
köp hela st205 naven och pyssla dit så passar det bättre
Svarva ned skivorna till runt 300 mm och fila bort ca 1mm från okets fästen för att centrera skivan i oket, sen minns jag inte om man även här hade en spacer bakom skivan för att centrera den också.
Det går även att använda andra skivor med rätt offset, audi TT skulle ha några väldigt lämpliga vill jag minnas.
Kan ha glömt något men det är väl ungefär vad som behövs.
Vissa 16" fälgar ska funka men det är lite utrymmesbrist med många sägs det. Original st205 passar ju garanterat dock
St205 är lite annrolunda som sagt och det finns lite olika sätt att göra på för att få dit dem. Först måste man sätta en spacer mellan skivan och navet. För att skivan inte ska ta i spindelleden. 3-4 mm har jag för mig beroende på hur man gör med oket.
Hålet i skivan är 1mm större så lämpligtvis klipper man till en liten plåtbit av lämplig storlek och tjocklek (0,5mm) och lägger mellan för att centrera skivan.
Sen måste man bygga en adapter mellan navet och oket eftersom skivan är så mycket större, de brukar se lite olika ut men vanligaste är att man sätter oket lite nedanför original positionen eftersom skivan inte är tillräcklig mycket större för att oket ska gå fritt från navets fästen.
Alternativen är:
köp hela st205 naven och pyssla dit så passar det bättre

Svarva ned skivorna till runt 300 mm och fila bort ca 1mm från okets fästen för att centrera skivan i oket, sen minns jag inte om man även här hade en spacer bakom skivan för att centrera den också.
Det går även att använda andra skivor med rätt offset, audi TT skulle ha några väldigt lämpliga vill jag minnas.
Kan ha glömt något men det är väl ungefär vad som behövs.

Vissa 16" fälgar ska funka men det är lite utrymmesbrist med många sägs det. Original st205 passar ju garanterat dock

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Bagaget börjar ta form.
Kopplingar på bild är an6, dubbla ledningar frammåt och enkel retur. Matning och retur ifrån original tank an6 också där.

Reservhjulsbaljan är lite omsvetsad också. För att få ner allt lite mer.
Svetsade bult underifrån som håller fast catch tanken.
tack för infon också larco, ska nog kika närmare på 205ans bromsar med ev audi tt skivor
Kopplingar på bild är an6, dubbla ledningar frammåt och enkel retur. Matning och retur ifrån original tank an6 också där.

Reservhjulsbaljan är lite omsvetsad också. För att få ner allt lite mer.
Svetsade bult underifrån som håller fast catch tanken.
tack för infon också larco, ska nog kika närmare på 205ans bromsar med ev audi tt skivor
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Blir fint där. 

Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Tänkte bjuda på en lite miniuppdate.

På bilden är det alltså 2 st bränslefilter med 40 micron som blir monterade bakom insuget på torpedväggen. Så nära fuelrailen som möjligt presis som behringer tyckte
Väldigt smidigare filter måste jag säga. Diameter på ca 3 cm och total längd på ca 10cm Väldigt bra de då det är trångt i våra toyotor.
Vänter på en massa grejer så jag kan göra klart massor med grejer
Trodde jag skulle fått paket förra vecka så jag kunde jobbat under helgen men nejdå.

På bilden är det alltså 2 st bränslefilter med 40 micron som blir monterade bakom insuget på torpedväggen. Så nära fuelrailen som möjligt presis som behringer tyckte

Väldigt smidigare filter måste jag säga. Diameter på ca 3 cm och total längd på ca 10cm Väldigt bra de då det är trångt i våra toyotor.
Vänter på en massa grejer så jag kan göra klart massor med grejer

Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
ser riktigt bra ut! original 16" till st205an får plats! med bromsarna!! 

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Alltid lika kul att få paket på morgonen, speciellt dom som är ifrån the mighty behr i Göteborg!

Det här blir nog alla tiders, inge mer vick i den diffen.



Det här blir nog alla tiders, inge mer vick i den diffen.

Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Här kommer 2 detaljbilder.
Bränsletrycksregulatorn har fått plats uppe på vänster fjädertorn brevid oil catch.

Sen en special special adapter retur ifrån fuelrail.

Bränsletrycksregulatorn har fått plats uppe på vänster fjädertorn brevid oil catch.

Sen en special special adapter retur ifrån fuelrail.

Det här har jag över i garaget, pma för frågor.