gti 16v-90 läker olja

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
oillooser
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 17 sep 2011, 16:25:42
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 1990

gti 16v-90 läker olja

Inlägg av oillooser »

Har en celica gti 16v-90 som läker ungefär 1liter olja på 60-70mil.Det blir alldeles blött
runt om där toppen möter blocket.Bilen går bra,ingen vit eller blå rök i avgassystemet,
inget bubbel i kylaren och tempen ligger stadigt.Är det toppackningen?
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: gti 16v-90 läker olja

Inlägg av Pugho »

Är det inte ventilkåpspackningen då? De brukar kunna läcka friskt på de motorerna.
____________________________
Mikael Cedergren
oillooser
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 17 sep 2011, 16:25:42
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 1990

Re: gti 16v-90 läker olja

Inlägg av oillooser »

Är inte säker på var det läker.Vid köpet nu i somras påpekade jag att motorn var väldigt
skitig,inte blöt utan mer som gammalt intorkat damm och olja.Ventilkåpspackningen är bytt
enligt ett kvitto från 2010.Jag motortvättade noggrant med diskborste och avfettning.
Bara efter ca 1 veckas körning såg man att blocket var blött av olja men toppen verkar torr.
Kände på ventilkåpsskruvarna men de verkar sitta.Funderar på att motortvätta igen och
sedan titta under huven varje dag för att kanske luska ut var det läker.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: gti 16v-90 läker olja

Inlägg av Pugho »

Just de bakre skruvarna till ventilkåpan är jävligt knepiga att komma åt att skruva åt ordentligt eftersom insuget (har jag för mig) är ivägen för att man ska kunna hålla skruvmejseln rakt. På min förra celica bytte jag till insexskruvar med gänglåsning och då blev det tätt. På den jag har nu är det samma problem.
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar