Vågar man konventera till E85?
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Vågar man konventera till E85?
Står just nu i valet och kvalet om jag skall köra på E85. Vad bör man tänka på? Vilka är dom vanligaste fallgroparna och klarar motorn av det?
Kör i dag med en helt ny renoverad/ombyggd motor med JE kolvar och eagle stakar, sard 800cc spridare Wolfcatz fuelrail Aeromotiv FPR och Link Enginemanagement.
Vill ha så mycket synpunktert som möjligt från båda sidor köra eller inte köra. Allt för att kunna dra en egen slutsats om vad jag skall satsa på.
Mvh Johan
Kör i dag med en helt ny renoverad/ombyggd motor med JE kolvar och eagle stakar, sard 800cc spridare Wolfcatz fuelrail Aeromotiv FPR och Link Enginemanagement.
Vill ha så mycket synpunktert som möjligt från båda sidor köra eller inte köra. Allt för att kunna dra en egen slutsats om vad jag skall satsa på.
Mvh Johan
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Vågar man konventera till E85?
Klart man gör men det är en stor kostnads fråga. Tippar på att du skitar på runt 400hk. Så du får byta ut allt. Spridarna för små. Bränslepump ev ledningarna. Btr om du inte redqan jhar bytt. Sedan är det oftare oljebyten. Förutom detta så är det ju bara fördelar med att köra e85
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: Vågar man konventera till E85?
Har bytt till aeromotivs btr och har en bränslepump från supra mkIV men får kanske byta den och spridarna efter nästa sommar och köra på V-power denna sommaren.
-
- Inlägg: 602
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
- Bilmodell: Mr2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ronneby
Re: Vågar man konventera till E85?
Har också funderingar på att köra E85 mest för att få ner temperaturen i motorrummet och kanske någon häst till
har 1000cc spridare nu så tror dom räcker..sen supra pump i tanken och btr..tror jag kommer köra med en värre extern pump som pumpar ifrån en catchtank...

▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor 19 mar 2009, 11:56:47
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Stigtomta
Re: Vågar man konventera till E85?
Inte ska du åka på v-power iallafall för den är bara 98,2 oktan. Jag ker statoils 98 in min rally celica och den har en oktanhalt på 98,5.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vågar man konventera till E85?
shell säger ju att vpower är 99 oktan, menar du att det är falsk marknadsföring ?
Själv har jag inte testat den dock, tankar statoil normalt.
Själv har jag inte testat den dock, tankar statoil normalt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Vågar man konventera till E85?
Har för mig det står v-power 98+ på pumpen nu för tiden
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor 19 mar 2009, 11:56:47
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Stigtomta
Re: Vågar man konventera till E85?
Har ett par kompisar som jobbar med bränsleprover på powertrain i södertälje. + att min motor trimmare Kenneht Jönsson Custom racing har märkt av detta när han mappar och det började han göra redan förra hösten.
- stenemannen
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
- Bilmodell: CARINA TOURING 1
- Årsmodell: 94
- Land (Country): Sverige
- Ort: Nässjö
Re: Vågar man konventera till E85?
tänkte bara passa på att fråga om man får ut mer effekt av att tanka 98 än 95 och vilka är fördelarna resp nackdelarna
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vågar man konventera till E85?
Fördelen är att bränslet är knackbeständigare, vilket gör att man kan köra med högre kompression och/eller högre laddtryck.
Har man inte ett styrsystem som kan justera upp tändning/turbotryck automagiskt, och inte modifierar nåt annat, så blir det egentligen ingen skillnad om du häller i 98.
På turbobilar brukar det dock bli ganska stor skillnad.
Har man inte ett styrsystem som kan justera upp tändning/turbotryck automagiskt, och inte modifierar nåt annat, så blir det egentligen ingen skillnad om du häller i 98.
På turbobilar brukar det dock bli ganska stor skillnad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se