Är detta en bil att ha ?
hur är det med motorn i dom?
nyficken pga att brossan ska köpa en sån
Kenta
Corolla-01 1,4
- Tsport-tjejen
- Bilmodell: Corolla Tsport
- Årsmodell: 2005
Re: Corolla-01 1,4
Det är en riktigt bra bil. Sålde nyss våran ena 1,4 vvti som jag haft i 4 år till svärmor. Den hade då gått 19000 mil och aldrig blivit underkänd på en besiktning! Det enda som var något med den var att den drog endel olja vid hårdare körning, men med svärmors lugnare körning är problemet som bortblåst.
Jag sålde den för att jag ville ha en nyare roligare bil men vi har fortfarande en likadan kvar som bara gått 11000 mil. Det är nog den mest felfria bil man kan äga men är tyvärr ganska tråkig.
Jag sålde den för att jag ville ha en nyare roligare bil men vi har fortfarande en likadan kvar som bara gått 11000 mil. Det är nog den mest felfria bil man kan äga men är tyvärr ganska tråkig.
Corolla Tsport -05
Mazda RX-7 -88
Mazda RX-7 -88
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Inte helt hundra på vilken motor det är, men ZZ-motorerna från den tiden kunde dra lite olja pga ett fabrikationsfel. ZZ-motorer som inte har den defekten har en grön prick på den gula öglan till oljestickan.
- Tsport-tjejen
- Bilmodell: Corolla Tsport
- Årsmodell: 2005
4ZZ-FE heter motorn. Det var ny inressant info, ska kolla stickan på rollorna.cheetah1 skrev:Inte helt hundra på vilken motor det är, men ZZ-motorerna från den tiden kunde dra lite olja pga ett fabrikationsfel. ZZ-motorer som inte har den defekten har en grön prick på den gula öglan till oljestickan.
Ska tilläggas att jag besiktigade senast med HC på 000 så inget oljeläck på tomgång iaf..
Corolla Tsport -05
Mazda RX-7 -88
Mazda RX-7 -88
-
- Bilmodell: SupraMKIII
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Tyresö
Ok tack ska ni ha ska kolla med brosan om det blev köp
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Problemet var väl störst på 1ZZ-FE som jag förstod det, men alla ZZ har egentligen felet så vitt jag har förstått (men jag har haft fel förr), och för att markera att det sitter ett block med defekten bortbyggd så sätter man den lilla gröna plutten.Tsport-tjejen skrev:4ZZ-FE heter motorn. Det var ny inressant info, ska kolla stickan på rollorna.cheetah1 skrev:Inte helt hundra på vilken motor det är, men ZZ-motorerna från den tiden kunde dra lite olja pga ett fabrikationsfel. ZZ-motorer som inte har den defekten har en grön prick på den gula öglan till oljestickan.
Ska tilläggas att jag besiktigade senast med HC på 000 så inget oljeläck på tomgång iaf..

- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
De stämmer, de var väl i princip alla ZZ motorer som blev bytta, endast ett fåtal som fungerade.cheetah1 skrev:Problemet var väl störst på 1ZZ-FE som jag förstod det, men alla ZZ har egentligen felet så vitt jag har förstått (men jag har haft fel förr), och för att markera att det sitter ett block med defekten bortbyggd så sätter man den lilla gröna plutten.Tsport-tjejen skrev:4ZZ-FE heter motorn. Det var ny inressant info, ska kolla stickan på rollorna.cheetah1 skrev:Inte helt hundra på vilken motor det är, men ZZ-motorerna från den tiden kunde dra lite olja pga ett fabrikationsfel. ZZ-motorer som inte har den defekten har en grön prick på den gula öglan till oljestickan.
Ska tilläggas att jag besiktigade senast med HC på 000 så inget oljeläck på tomgång iaf..Mammas 3ZZ-FE har det iallafall, så så långt stämmer min tveksamma kunskap.
Toyota pratade om över en miljon bytta motorblock bara i Europa, ZZ motorn förekommer i hela världen.
Och problemet var internationellt, så ni kan ju tänka er hur många block som byttes.
I början kom det fabriksnya block med vevaxel och kolvar monterade.
Sedan blev det pant på defekta block och man fick tillbaka ett renoverat block med nya kolvar i.
Som tillägg till den gröna pricken ska det även sitta en klisterlapp med den nya oljevolymen på 4,2liter i instruktionsboken.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?