Hjälp med ABS felsökning
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hjälp med ABS felsökning
Jag har precis skaffat en begagnad Corolla -99 där ABSlampan lyser.
Jag har läst av felkoden och det är 31, vilket ska vara sensor höger fram. Sensorn lossnade lätt och det var en del järnspån längst fram. Jag gjorde rent och passade på att kolla om det var någon spricka i kransen. Det enda var små hack på några kuggar, annars såg det bra ut. Dit med sensorn igen, ingen skillnad. Fast sken på lampan direkt från start.
Då tänkte jag mäta lite men där tog det stopp, jag vet inte riktigt vad jag ska mäta. Jag har tagit några bilder som någon vänlig själ kanske kan guida mig igenom.
En fundering är om det finns mycket spån på sensorn, kan den ha slipats ner så avståndet blir för stort till kuggarna?
Dessutom har jag ingen framgång när det gäller att nolla felkoderna, har förstått att man ska pumpa utav fan på bromsen (8ggr inom 3sek stod det någonstans). Men jag lyckas inte. Tips?
Jag har läst av felkoden och det är 31, vilket ska vara sensor höger fram. Sensorn lossnade lätt och det var en del järnspån längst fram. Jag gjorde rent och passade på att kolla om det var någon spricka i kransen. Det enda var små hack på några kuggar, annars såg det bra ut. Dit med sensorn igen, ingen skillnad. Fast sken på lampan direkt från start.
Då tänkte jag mäta lite men där tog det stopp, jag vet inte riktigt vad jag ska mäta. Jag har tagit några bilder som någon vänlig själ kanske kan guida mig igenom.
En fundering är om det finns mycket spån på sensorn, kan den ha slipats ner så avståndet blir för stort till kuggarna?
Dessutom har jag ingen framgång när det gäller att nolla felkoderna, har förstått att man ska pumpa utav fan på bromsen (8ggr inom 3sek stod det någonstans). Men jag lyckas inte. Tips?
- Bilagor
-
- Hit går den svarta (höger) kabeln som man ser går igenom ett hål.
- motor.jpg (117.65 KiB) Visad 6058 gånger
-
- Var tar ABS vägen här?
- koppling.jpg (122.91 KiB) Visad 6058 gånger
-
- Hit går den gula (upp) kabel som syns på den andra bilden.
- box.jpg (143.7 KiB) Visad 6058 gånger
Re: Hjälp med ABS felsökning
Mät motståndet mellan kablarna på sensorn brukar har jag för mig ligga nånstans mellan 1,1-1,3kohm.
Har inte haft möjlighet att mäta ännu utan det blir imorgon, jag skulle dock gärna vilja veta hur jag mäter från kontakten och vidare. Ifall sensorn inte är trasig, så jag kan göra det på en gång. Någon som vet vart den tar vägen?
Även hur jag ska nolla felkoderna? Eller snarare vad gör jag för något fel?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Du har förstås dragit ur den lilla bygeln som Toyota kallar för short-pin i diagnosuttaget, och låtit loopen med felkoder rulla minst en gång?attis skrev:
Man kan rycka med handen i pedalen också, det är ju inte pedalen i sig som ska ner utan bromsljuskontakten som skall tryckas in

Sen är det så att det är inte säkert du lyckas nolla felkoden och få släckt ABS lampan innan du har en fungerande sensor.
Nästan alla gånger man bytt sensor så har man fått köra iväg med bilen innan systemet fattar att det funkar igen då ABS inte aktiveras förrän vid typ 10km/t.
Under de 7 år jag stod på Toyota verkstad så va jag aldrig med om annat fel på Corolla vad gäller ABS än just trasiga sensorer.attis skrev:Ifall sensorn inte är trasig, så jag kan göra det på en gång. Någon som vet vart den tar vägen?
Dem är ganska så känsliga för tryck, alltså att de rostar i navet som sedan pressar ihop spolen inuti sensorn.
Även fast du får loss den hel så kan trycket vara för stort.
Där gör många fel när dem monterar en ny sensor, dem i princip trycker i den i hålet och skruvar sedan fast den.
Man ska slipa ur såpass att sensorn glappar i hålet, smörja med alu/kopparpasta i hålet är bra då de håller rosten borta ännu längre.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Okej, bra tips.PierreW skrev: Även fast du får loss den hel så kan trycket vara för stort.
Där gör många fel när dem monterar en ny sensor, dem i princip trycker i den i hålet och skruvar sedan fast den.
Man ska slipa ur såpass att sensorn glappar i hålet, smörja med alu/kopparpasta i hålet är bra då de håller rosten borta ännu längre.
Ska se vad ev mätning kan ge imorgon, men den kanske visar ok värden fast den är "trasig"? Påverkar inte avståndet till kransen också? Om den "slits ner" och hamnar någon mm längre ifrån kransen?
- PierreW
- Moderator
De finns fler koder i ABS systemet än just dem som säger att sensorn inte funkar,attis skrev:Okej, bra tips.PierreW skrev: Även fast du får loss den hel så kan trycket vara för stort.
Ska se vad ev mätning kan ge imorgon, men den kanske visar ok värden fast den är "trasig"? Påverkar inte avståndet till kransen också? Om den "slits ner" och hamnar någon mm längre ifrån kransen?
typ om kransen spruckit så går ju signal till sensorn men en felaktig sådan jämfört med de andra sensorerna som jobbar mot hela kransar.
Sen har du ju koder som talar om att det är brott på kabeln, alltså att det inte går nån signal alls.
Har inte allt i huvvet, lite olika mellan olika modeller

Men det finns en viss säkerhets marginal till kransen då den i princip alltid rostar, jag har svårt att tänka mig att rosten på kransen skulle slipa ner givaren dock.
Du kan ju i princip skrapa rost med en plastgaffel från den lokale kôrvamojjen

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Jag kollade kransen genom hålet där sensorn sitter och jag kan inte se någon rost alls, ser fint ut. Bortsett från några små hack i några kuggar, men sensorn var täckt med spån (järn!?).PierreW skrev: Men det finns en viss säkerhets marginal till kransen då den i princip alltid rostar, jag har svårt att tänka mig att rosten på kransen skulle slipa ner givaren dock.
Du kan ju i princip skrapa rost med en plastgaffel från den lokale kôrvamojjen
Nu spelar det kanske mindre roll men skickar med en bild på sensorn också, har inte sett en ny så vet inte om den sticker ut mer...
- Bilagor
-
- Efter rengöring...
- sensor.jpg (117.4 KiB) Visad 6007 gånger
- PierreW
- Moderator
Ser ut som de ska göra, eftersom det är en magnet så fastnar de såklart metallspån på, mycket kommer från bromsarna, men även från vägen.
Men som sagt du måste mäta upp sensorn, tyvärr har jag inte tillgång till nån VHB med bör värden i.
Men som sagt du måste mäta upp sensorn, tyvärr har jag inte tillgång till nån VHB med bör värden i.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Det går ju att plocka bort en annan sensor och testmäta den och jämföra också.
Fast induktanser är ju lite luriga, det är ju mest om det är ett rent avbrott du ser nåt.
Fast induktanser är ju lite luriga, det är ju mest om det är ett rent avbrott du ser nåt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Nu är det fixat, givaren var trasig.
Tack för svaren allihopa
Tack för svaren allihopa